|
Jag såg för nåt år sen en kaktus med rosa frukter på internet men hittar inte den nu, nån som vet vilken jag menar? Funderar på att skaffa en sån, har ingen kaktus nu men den verkade kul
sqrulan
19-11-2007, 11:29
Du kan ju se om du hittar den här: http://cactiguide.com/
Alexander-VG-zon3
19-11-2007, 12:15
kan du mena fikonkaktus ??
CITAT (flaxss @ 19-11-2007, 12:15)  kan du mena fikonkaktus ?? Nja kanske, men minns inte att den var så stor. Var mer smala långa kaktus utväxter med frukter på som var rosa till lila, har för mej att de skulle vara ätbara, hmm?
Det kan vara i princip vilken kaktus som helst. Deras fruker är ju åt det rosa hållet.
CITAT (Rossi @ 19-11-2007, 12:54)  Det kan vara i princip vilken kaktus som helst. Deras fruker är ju åt det rosa hållet. Jasså vad trevligt, men har ni tips på några som man kan köpa i handeln? eller får man beställa såna?? Helst med ätliga frukter så man får smaka
CITAT (Pjater @ 19-11-2007, 14:14)  Jasså vad trevligt, men har ni tips på några som man kan köpa i handeln? eller får man beställa såna?? Helst med ätliga frukter så man får smaka  På de flesta kaktusar är väl frukterna inte mer ätliga än på vilken annan krukväxt/prydnadsväxt som helst. Det skulle väl i så fall vara just Fikonkaktus (Opuntia) som eventuellt är ätbar men jag hade inte satsat på det. Det kan dessutom finnas olika sorters Opuntior.
Ok var bara nyfiken om det, för jag läste lite om det för nåt år sen, men vilka kaktusar ger frukter då? Eller blommor? Har läst att de flesta kaktusar ger blommor vid rätta förhållande, vill ha en cool kaktus
CITAT (Pjater @ 19-11-2007, 14:56)  Ok var bara nyfiken om det, för jag läste lite om det för nåt år sen, men vilka kaktusar ger frukter då? Eller blommor? Har läst att de flesta kaktusar ger blommor vid rätta förhållande, vill ha en cool kaktus  Hm, ja, alla kaktusar blommar väl och skapar fröställningar/frukter. Det är ju deras förökningssätt. Jag har själv odlat fram hundratals kaktusar av diverse sort via fröer. (Med tanke på din signatur-/avslutningsbild så borde du väl veta lite om blommor och bin kan man tycka!  )
CITAT (Rossi @ 19-11-2007, 14:09)  Hm, ja, alla kaktusar blommar väl och skapar fröställningar/frukter. Det är ju deras förökningssätt. Jag har själv odlat fram hundratals kaktusar av diverse sort via fröer. (Med tanke på din signatur-/avslutningsbild så borde du väl veta lite om blommor och bin kan man tycka!  ) Hehe, ja jag har läst i många år här och på typ alla forum, men ni e så snabba och kan mycket så jag ställer frågan här  Med tanke på min bild så e det en försöks bild för jag får inte inställningarna att funka som jag vill i kontrollpanelen  haha men hoppas på svar om nån kaktus, vill ha en sån
Jan Lindgren
19-11-2007, 16:17
Hej! Hela medelhavsområdet är fullt av opuntior med ätliga frukter. Annars så kan man gå till livsmedelsaffären och köpa en kaktusfrukt. det brukar finnas någon eller några sorter. Sen är det bara att så. MVH Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
19-11-2007, 17:04
CITAT (Pjater @ 19-11-2007, 12:29)  Nja kanske, men minns inte att den var så stor. Var mer smala långa kaktus utväxter med frukter på som var rosa till lila, har för mej att de skulle vara ätbara, hmm? hur såg kaktusen ut då? vilken liknar den mest av dessa bilder ??? http://images.google.se/images?client=fire...sa=N&tab=wihttp://images.google.se/images?client=fire...ilder&gbv=2http://images.google.se/images?client=fire...ilder&gbv=2
CITAT (flaxss @ 19-11-2007, 17:04)  Den andra länken e väldigt lik, jag vill nån sån vad heter dem ??
Alexander-VG-zon3
19-11-2007, 21:05
CITAT (Pjater @ 19-11-2007, 20:42)  Den andra länken e väldigt lik, jag vill nån sån vad heter dem ?? den frukten heter väl drakfrukt om jag inte minns helt fel ?? ,, vet tyvärr inte vad den kaktusen heter på svenska
Ok vill ha nåt att vänta på !! Mina hoya sticklingar ska blomma nästa år så man vill ha nåt som ger frukt eller blommor senare då
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|