|
skogstroll
19-11-2007, 10:58
Jag känner jag behöver se lite blommor nu när det är mörkt och ruggigt. Det kanske är fler som vill. Själv har jag inget som blommar än, men det vore kul att se vad ni har som blommar? Inne eller ute (inte lika troligt kanske)
Förrutom en hel drös pelargoner så blommar just nu Blåvinge [attachment=9701:Blåvinge.jpg]
Zantedeschia (Calla) [attachment=9700:Kalla.jpg]
Amaryllis Cybister 'Night Star [attachment=9702:Night_Star.jpg] Utomhus blommar inget hos mig så här års men prydnadsapeln är ganska fin med sina små röda frukter med snötopping. [attachment=9703:Prydnadsapel.jpg]
Och den vita pimpinellen är rätt fin den med i sin vinterskrud [attachment=9704:Vit_pimpinell.jpg]
Jag har en Digitalis purpurea som blommar ute nu.
Marina i Hällekis
19-11-2007, 11:59
[attachment=9705:Julro.JPG] Julrosorna har börjat blomma och snart, snart slår Kejsarolvonet ut, stora knoppar.
Krolliljan
19-11-2007, 12:01
Ute blommar endast en ensam ros. Men inne  har vi en novemberkaktus som just blommat ut, en som blommar och en som har knoppar. Min amaryllis som jag tog in från utevistelsen har nu en stängel som är 45 cm och knoppen spricker sakta upp.( Detta är den enda växt jag sköter helt själv  ) Alla våra svärmorstungor har fått nya fina skott och ampelliljorna blommar för fullt. Våra orchidéer växer så att det knakar så där kommer nog blommor snart.
skogstroll
19-11-2007, 12:31
CITAT (Betty @ 19-11-2007, 11:20)  Förrutom en hel drös pelargoner så blommar just nu Blåvinge [attachment=9701:Blåvinge.jpg]
Zantedeschia (Calla) [attachment=9700:Kalla.jpg]
Amaryllis Cybister 'Night Star [attachment=9702:Night_Star.jpg]
Utomhus blommar inget hos mig så här års men prydnadsapeln är ganska fin med sina små röda frukter med snötopping. [attachment=9703:Prydnadsapel.jpg]
Och den vita pimpinellen är rätt fin den med i sin vinterskrud [attachment=9704:Vit_pimpinell.jpg] Wow wilken amaryllis, den var urhäftig!!!
Kom precis in från trädgård Där blommade en liten riddarsporre! Plus nävor och en julros I växthuset var det fullt med blommor och knoppar på aklejan. Fick såna vårkänslor solen, hoppas vintern inte blir alltför lång...torvan
skogstroll
19-11-2007, 15:35
nävor har jag också hos mig, fast de blommar inte tyvärr!
Anders zon 1
03-12-2007, 23:39
Inte är det mycket till blomning längre i trädgården här men en del rosor blommar rätt bra fortfarande, bland annat The Fairy och Lavender Cover. Även i övrigt ett och annat som ännu blommar, bland annat Cyclamen cilicum, en ensam tidlösa, mattram, lavendel, en stockros har enstaka blommor, klockrankan har ännu inte frusit bort och har någon enstaka blomma, blodnävan kämpar fortfarande på med enstaka blommor och så naturligtvis tusenskönorna i gräsmattan. Julrosorna är på gång men blommar inte ännu, samma sak med Cyclamen coum där knopparna ligger och väntar. Om det inte blir för kallt brukar dom slå ut i januari eller februari.
Alexander-VG-zon3
03-12-2007, 23:54
vinterväxter som blommar hos mig men även tidiga vår växter är ( allt beror ju på väder med när dom blommar ) lökar höst krokus ,cyklamen,tidlösa,krokus,vintergäck,snödroppar Perenner julros,lupin,fingerborgsblomma,aster,näva,höstanemon,primula m.f klätterväxter vinterjasmin(okt-april),clematis(aug-okt/nov) buskar,träd forsythia(okt-nov/feb-maj),olvon(nov-dec),rosor(aug-nov-dec),trollhassel(dec-april),F hibiskus(aug-okt/nov) och i gräsmattan maskros och bellis
Felicia
05-12-2007, 16:32
Ute är ju flera grader kallt och halvmeter högt snötäcke så där finns ingen antydan till blomning på länge än. Inne är det orkidé, fredskalla, hibiskus, pelargon, saint paulia och prickblad som blommar.
skogstroll
05-12-2007, 16:43
Hos mig blommar bara en vit amaryllis. På jobbet börjar några snälla orkidéer att försöka blomma, annars rätt ödsligt...
[attachment=10254:PC050022.JPG]
Var just ute i växthuset och konstaterade att en änglatrumpet just slagit ut  Den har inte blommat på hela sommaren, men nu...  Den ska ju för katten gå i vila nu  Men snygg är den
Snigelhatare
05-12-2007, 22:48
Några enstaka rosor utomhus. Kockranka på en inglasad altan, den började inte blomma förrän i november.
Anders zon 1 hurdan är färgen på din klockranka? Det är första gången jag har klockranka som blommar, den är inte alls så starkt blå som på fröpåsen, utan blekt limefärgad. Med lite fantasi kan man på vissa blommor ana antydan till svagt blå färg. Gissar att den svaga färgen beror på ljusbrist men det kan ju faktiskt varit fel färg i fröpåsen.
Krolliljan
06-12-2007, 07:33
Så här såg min klockranka ut i sommar klockranka
Snigelhatare
06-12-2007, 13:00
Åh, så vacker. Mina blommor får man leta efter, de har nästan samma färg som bladen fast ljusare. Mina blad är också grönare än dina. Jag ska försöka övervintra min, då kommer den kanske igång tidigare med blomningen nästa år.
Marina i Hällekis
06-12-2007, 15:50
Oj, vad vacker! Sådana måste jag så, till nästa år. Är de snabba eller ska de sås tidigt?
ängsvädd
06-12-2007, 19:23
En Phalaenopsis blommar och en cyklamen, men cyklamen blommade när jag fick den. Man blir så glad när det kommer blommor. Jag har en orkidé som står i knopp, minns inte vad den heter. [attachment=10291:IMGP0198.JPG]
Anders zon 1
06-12-2007, 22:41
CITAT Anders zon 1 hurdan är färgen på din klockranka? Det är första gången jag har klockranka som blommar, den är inte alls så starkt blå som på fröpåsen, utan blekt limefärgad. Med lite fantasi kan man på vissa blommor ana antydan till svagt blå färg. Gissar att den svaga färgen beror på ljusbrist men det kan ju faktiskt varit fel färg i fröpåsen. Min klockranka har också ganska bleka blommor som i början är limegröna för att senare mörkna till blåaktigt (men fortfarande ganska blaskigt blått). Har heller inte mycket erfarenhet av klockranka sedan tidigare så jag vet inte om det brukar vara så. Det är väl inte omöjligt att för lite ljus gör blommorna blekare. Min klockranka står ganska skuggigt och började dessutom inte blomma förrän under hösten och då är det ju korta dagar med lite ljus. CITAT Oj, vad vacker! Sådana måste jag så, till nästa år. Är de snabba eller ska de sås tidigt? Klockranka blommar sent. Vill man ha blommor under sommaren antar jag att man måste så den tidigt. Den är dock fin även utan blommor och växer snabbt om man ger mycket näring.
Maggan H
07-12-2007, 16:33
Vårprimula blommar sen 1 månad ca, med 3-4 blommor, fastän den är nyflyttad i höst! På jobbet har vi en vinterjasmin vid uteplatsen som är full av gula blommor, döhäftigt, har rotat skott av den i sommar som jag ska plantera nånstans till våren. Inne är det orkidéerna som blommar eller har knoppar, allihop.
kerstin z5-6
11-12-2007, 23:45
Inte än .. men snart blommar väl julgrupperna jag gjort idag med trädgårdssällskpet
Jan Lindgren
20-12-2007, 17:08
Hej! Var ute och rensade lite. Upptäckte att Helleborus orientalis blommade. Jag köpte en svartröd sort när jag var hos Jurgen Peters i våras. Tyvärr så blir det väl inga frön när den blommar så här tidigt men våren har nog börjat. MVH Jan Lindgren
Ingenting blommar hos mig men min amaryllis som jag köpte på coop för ett par veckor sedan börjar att slå ut och det kommer en ny knopp ur löken.
Hos oss blommar rosorna fortfarande. Speciellt Lill Lindfors, men även Exelsa och ett par andra har fortfarande lite blommor. Så blommar vår vinterjersmin, men det är ju helt normalt denna årstiden.
CITAT (furir @ 20-12-2007, 19:45)  Ingenting blommar hos mig men min amaryllis som jag köpte på coop för ett par veckor sedan börjar att slå ut och det kommer en ny knopp ur löken. Nu blommar min amaryllis med två blommor och 4 st. till är på väg från samma knopp.
ingrid fuxwall
22-12-2007, 22:22
Ute har jag en rosknopp och så en orage pesé. Kanske några ringblommor också.
ingrid
lilla mamma
23-12-2007, 14:37
Min canesbegonia blommar, det började i september när jag tog in den och ännu. Ljusrosa
Anders zon 1
23-12-2007, 16:22
Så här dagen innan julafton kan jag konstatera att det blir rosor till jul! Flera av rosorna i trädgården har ännu blommor även om de flesta börjar se rätt luggslitna ut. Ganska mycket blommor har The Fairy (men nästan inga blad - ser lite lustigt ut). Enstaka blommor på Swany, Lavender Cover, Royal Bassino, Charlotte, Brother Cadfael och Jacqueline du Pré. Förutom rosorna så blommar ännu mattram och Cyclamen cilicum, och så naturligtvis en hel del tusenskönor i gräsmattan. Julrosen slår nog snart ut också.
Alexander-VG-zon3
23-12-2007, 16:35
CITAT (Anders zon 1 @ 23-12-2007, 16:22)  Så här dagen innan julafton kan jag konstatera att det blir rosor till jul! Flera av rosorna i trädgården har ännu blommor även om de flesta börjar se rätt luggslitna ut. Ganska mycket blommor har The Fairy (men nästan inga blad - ser lite lustigt ut). Enstaka blommor på Swany, Lavender Cover, Royal Bassino, Charlotte, Brother Cadfael och Jacqueline du Pré. fast många av rosorna blommar ju inte utan har blommorna kvar från den tid dom blommade . dom åter bildar ju inte nya blommor nu väl ? för jag har med en del rosor som ''blommar än'' bland annat rosa the fairy,rosa bordure rose,rosa peace ,rosa lavender dream . men ''egentligen blommar'' dom inte . för blommorna och knopparna har sett likadana ut nu sen okt på mina rosro fast sen och andra sidan har du mildare än mig så dom kankse återbildar nya knoppar och blommorna slår ut hos dig .
Anders zon 1
24-12-2007, 00:25
CITAT fast många av rosorna blommar ju inte utan har blommorna kvar från den tid dom blommade . dom åter bildar ju inte nya blommor nu väl ? Nja, det är en massa knoppar på rosorna också som jag tror började komma fram i slutet av november, men nu är det ju så mörkt och kallt att det inte händer mycket mer med dem. Skulle tro att det precis som hos dig mest är rester av höstens blommor som fortfaranade sitter kvar. Men en och annan har nog ändå slagit ut för inte så länge sedan. Faktum är att det är en stor knopp på Jacqueline du Pré som jag har märkt blivit större och större under ett par veckor nu. Den är på gränsen till att slå ut men om den orkar hela vägen återstår väl att se. Om det blir rejält milt den närmaste tiden så vet man ju aldrig...!
Alexander-VG-zon3
24-12-2007, 11:28
CITAT (Anders zon 1 @ 24-12-2007, 00:25)  Nja, det är en massa knoppar på rosorna också som jag tror började komma fram i slutet av november, men nu är det ju så mörkt och kallt att det inte händer mycket mer med dem. Skulle tro att det precis som hos dig mest är rester av höstens blommor som fortfaranade sitter kvar. Men en och annan har nog ändå slagit ut för inte så länge sedan. Faktum är att det är en stor knopp på Jacqueline du Pré som jag har märkt blivit större och större under ett par veckor nu. Den är på gränsen till att slå ut men om den orkar hela vägen återstår väl att se. Om det blir rejält milt den närmaste tiden så vet man ju aldrig...!  det skulle väl bli mildare +5c +6c , det räcker för min kamnelia att slå ut . jag har nu runt +3c och kamelians knoppar har blivit större vid varje plusgrad . hade det bara varit lite sol så hade det hänt mer kankse och lite mildare typ runt +5c .
Alexander-VG-zon3
24-12-2007, 13:02
CITAT (Anders zon 1 @ 24-12-2007, 00:25)  det är en massa knoppar på rosorna också som jag tror började komma fram i slutet av november, sätt dom på julbordet Anders ? ,, det brukar jag göra m,ed mina har precis knåpat ihop en liten ros bukett
kerstin z5-6
26-12-2007, 23:05
Änglatrumpeterna ! Nu är det vår snart!:)
Jag har en liten lejongap som blommar intill husväggen...
Krolliljan
27-12-2007, 14:16
CITAT (Eleena @ 27-12-2007, 13:46)  Jag har en liten lejongap som blommar intill husväggen...  Men oj  Vad roligt
Ja den blommar ju inte riktigt just nu...men kanske har den slagit ut till det nya året... [attachment=11041:Brugmans...werk___3.jpg]
Japp! Årets första utslagna blomma [attachment=11111:Brugmans...rk___3.1.jpg]
ängsvädd
05-01-2008, 18:05
[attachment=11257:bladkaktus5jan08.JPG] Inget som blommar utomhus, men inne blommar min bladkaktus
Krolliljan
05-01-2008, 18:07
CITAT (MimmiH @ 05-01-2008, 18:05)  [attachment=11257:bladkaktus5jan08.JPG] Inget som blommar utomhus, men inne blommar min bladkaktus  Så fin färg
ängsvädd
05-01-2008, 19:33
CITAT (Krolliljan @ 05-01-2008, 18:07)  Så fin färg  Tack, det tycker jag också. Jag funderade över hur länge jag haft den och kom på att jag fick den som skott i mitten av 70-talet. Sedan har jag haft den och inte skött den så väl som jag borde. Den har inte blommat på alla dessa år förräns för första gången i våras  Den som väntar på något gott
ängsvädd
06-01-2008, 09:38
[attachment=11299:Kopia_av...IMGP0263.JPG] Närbild på några blommor
Anders zon 1
07-01-2008, 21:44
Efter några dagar med minusgrader och rejäl blåst i förra veckan är det inte mycket kvar som blommar i trädgården. De flesta rosorna har definitivt tackat för sig nu (någon rufsig blomma kvar men de flesta har blivit frystorkade i vinden). Julrosen blommar dock på som om inget hänt liksom en del tusenskönor i gräsmattan. Och jag såg att snödropparna var uppe 3-4 cm redan så om det blir milt framöver så kanske dom blommar om ett par-tre veckor. Vintergäcken kommer nog också snart att titta upp om mildvädret håller i sig.
ängsvädd
11-01-2008, 17:17
[attachment=11551:11jan2008.JPG]
En brudorkidé-blomma har slagit ut, lite suddig bild tyvärr.
Mina snödroppar blommade redan annandag jul, och några penséplantor har blommat lite försiktigt sedan i höstas i stort sett oavbrutet, och tusensköna har jag som blommar helt ovetande om att det är januari
Samtidigt som rosorna fortfarande blommar, har vintergäcken och snödropparna börjat slå ut hos oss. Dessutom finns det lite blommor på vintergrönan, violvivan och några andra primulor.
pleximaster
14-01-2008, 08:48
Vintergäck, snödroppar någon våriris samt eftersläntande rosor men dessa kanske inte med de vackraste knopparna och blommorna. Vntergrönan har blommat rikligt och gör det fortfarande. Har en kaprifol som ofta får knäpp då den står väldigt skyddat mot en södervägg, där finns stora knoppar. Förra nyårsafton blommade den dock som bara den!
mvh plexi
Här blommar det bara inomhus än så länge. Förutom ett tiotal pelagoner så blommar sen en tid min lilla bonsailika Plectranthus ernstii  En vit brudorkidé blommar och en mörkare röd är full av knoppar, knoppar har även min Hoya bella.
CITAT (MariaS @ 01-01-2008, 13:35)  Japp! Årets första utslagna blomma [attachment=11111:Brugmans...rk___3.1.jpg] och den blommar fortfarande efter femton dagar. Dessutom har den fått sällskap av en ny knopp! [attachment=11698:Brugmans...rk___3.2.jpg]
Marina i Hällekis
16-01-2008, 15:23
Fick se idag att de Amerikanska blåbärsbuskarna börjar snart att blomma, så det blir inte så mycket blåbär i år antar jag. [attachment=11735:Jan16801.JPG] Dessutom trivs bellisen i gräsmattan något ofanligt bra och blommar förfullt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|