långsjö96
Till mitt nybyggda växthus skulle jag vilja ha ett humlebo för pollinering. Vet någon var man kan köpa sådana?
kerstin z5-6
om humlor

Här econova
KURT
Undrar om det tekniskt skulle fungera att gräver upp ett bo?
kerstin z5-6
Kanske ? Jag avstod beställning och valde att klippa ner mina 4-6 meters vinrankor idag ..
De är för högt upp för att jag ska våga vingla och pollinera i februari -då de behagar blomma -och humlorna var i sig inte så dyra men blev med varmtransport över 1000 pix ..
Törnsångare
De säljer humleholkar på Svenska Naturskyddsföreningens (SNF) hemsida, humlor ingår ju inte förstås, men de är ganska billiga.
Åsnan
Besöker många växthus varje sommar. De flesta har humlor i dem. Personal blir ofta stucken. Men mycket effektiv enligt många.
KURT
Om man läser Göran Holmstöms bok "HUMLOR", så förklaras det där att humlorna både flyger vid lägre temperatur, är effektivare är bin. Däremot så häckar (det kanske det inte heter?) inte alla arter i holkar. Man skall också se upp med vilka blommor man har, humlorna delas grovt in i de som ha lång resp. kort tunga. Normalt kan bara långtungade arter pollinera djupa blommor, men endel humlor "fuskar" och biter hål i blomman.
Stella-Polaris
Leta upp ett musbo som du lägger i en vanlig lerkruka. Vänd upp och ned på denna och ställ regnskyddat. Humlor bygger bon i gamla musbon så de dras till lukten. När en humla sedan flyttat in kan man ju flytta boet när man är säker den är hemma..
kerstin z5-6
men .. problemet är ju inte detta ? Nog kan jag hitta humlebon sommartid -men mitt behov av humlor för pollinering av vinranka 4 m upp i luften infaller ju i februari ?
Då återstår köp .. och varmfrakt är dyyyrt som sagt ..
Stella-Polaris
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-11-2007, 19:20) *
men .. problemet är ju inte detta ? Nog kan jag hitta humlebon sommartid -men mitt behov av humlor för pollinering av vinranka 4 m upp i luften infaller ju i februari ?
Då återstår köp .. och varmfrakt är dyyyrt som sagt ..

Har du försökt hitta några som ligger i dvala?? Kanske man kan flytta dessa försiktigt??? Jag hittar ofta ibland veden..
kerstin z5-6
Humlor är väl ettåriga ? Drottningen övervintrar- så i så fall måste jag hitta ett bo med en sådan -få larverna att kläckas ,mata dem med nektar och se till att de blir stora nog till feb .. näääh ..
Stevick
vad kostar det ungefär? bara bina, resp med transport...
kerstin z5-6
1200 kr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon