Pius
Behöver förslag på några fina, snabbväxande, helst städsegröna klättrare till glest plank.

Funderar på murgrönan som växer överallt, om jag kan flytta dem och försöka få fart på dem. Men är inte murgrönan fridlyst?

Det gäller Visby, alltså kalkhaltig lerjord och zon 1. Förresten, blåregn, skulle inte den gilla att stå bredvid ett plank? Är det snabbväxande?

Och hur stort kan ett sånt bli?

Pius
Aqvakul
Murgrönan är i visssa län, dock inte på Gotland. Det vore väl kul att satsa på Gotlands landskapsblomma. Får du inte tillåtelse att gräva upp vilda exemplar så kan du ju köpa i plantskolan. Nackdelar med murgröna är att den växer ganska långsamt. Du ska också vara medveten om att den som "vuxen" kommer att se ganska annorlunda ut med mer rundade blad och ett yvigare växtsätt med kortare sidogrenar och frukter.
Blåregn är en av mina favoriter. blommar runt 1 juni, växer snabbt när den väl etablerat sig. Egentligen perfekt på en högre fasad eller en loggia, men man kan ju leda runt grenar och beskära efter behov.
Vill du fullkomligen "dränka" ditt plank är Bokharabinda ett starkväxande alternativ.
Vildvin gillar jag skarpt. Vackra höstfärger.
Är det väldigt skuggigt skulle jag satsa på Klätterhortensia eller om du gillar stora blad - Pipranka.
Låt dig inspireras. Lycka till med planteringen!
Anders
HannaLisa
varför inte humle om du önskar något som växer fort de får så snygga kottar med, sen finns ju blå regn i flera fäger som rosa o vita,

CITAT (HannaLisa @ 19-11-2007, 20:28) *
varför inte humle om du önskar något som växer fort de får så snygga kottar med, sen finns ju blå regn i flera fäger som rosa o vita,

är ju inte vintergrön men men snygg
Krolliljan
Vi har några stycken klätterväxter.
Klättervildvin sattes i våras så det har inte blivit jättestort än men färgen på sensommaren- hösten är fantastisk.
Vårt blåregn sattes förra året och har börjat växa ordentligt i år. En mycket charmig växt som jag ska tvinga fram blommor på. Bladverket är trevligt. De kan bli enormt stora. Den ska tydligen stå lite skyddat men vår står mitt i ett blåshål (visserligen i zon1) och trivs utmärkt.
Men båda dessa behöver nog lite utrymme och blir nog lite glesa vid basen så småningom.

Kaprifolen formligen älskar jag. Doften på kvällarna, när den blommar är bedårande. wub.gif För att undvika att den blir gles nertill tar jag sticklingar och bygger nerifrån.

Humle har vi med men den rackaren har ju ett rotsystem som är enormt så den har jag tagit upp,delat och satt i krukor.Den växer ju upp fint från basen annars.

Rosenvialen
är en favorit som blommar hela sommaren. Den står forfarande kvar där ute, utan blommor men hyfsat grön.

Bokharabindan som vi har nu är jättefin men den får man tukta så att den inte tar över.

Vi satte murgröna för att den är just vintergrön, men den växer dåligt här hos oss.

Vad jag inte har är en klätterros. Det kanske hade varit ngt för dig
Marina i Hällekis
Jag bor vid foten av Kinnekulle, och här är ju också kalkrikt.
Vi planterade en Storbladig murgröna upp i ett äppelträd för 2 år sedan, den var då ca 30 cm, nu växer den upp runt hela stammen och är 2,5-3m hög.
Vi har även vanlig murgröna men den är väldig långsam.

Någon brokbladig klätterbenved kanske vore något.

Eldtorn (Pyracantha coccinea) är i gentligen en buske men använs ofta mot plank, städesgrön, blommar i på våren och får rödoranga bär som ofta sitter kvar hela vintern och uppskattas av fåglar. Här växer den ganska fort och tur är det då hjortarna äter ner den varje vinter trots att den är taggig.

Oxbär (Cotoneaster) finns städesgröna sorter, blir fina om man sätter dem mot vägg, det är ju en buske men har styva långa grenar som går att forma som en solfjäder mot väggen, ganska snabb och tålig, vår sitter mot garageväggen i väldigt dålig och grund jord och i skyddat söderläge ,men härdar ut och växer bra och blommar fint på våren. Finns sorter med röda, rosa och vita bär.

Jag vet inte hur stort utrymmet är och jorden, men städesgröna Kungsmagnolia (Magnolia grandiflora) kan spaljeras mot vägg och bli väldigt vackra, många sorter är ju dåligt härdiga men på Gotland och spaljerad borde många klara sig bra, har själv funderat på att spaljera en sån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon