enefalk
19-11-2007, 17:27
Hej!
Jag går i måbärshäcktankar.
Bor i zon 3 (Fryksdalen) och skulle vilja plantera en häck runt tomtgränsen.
Det handlar om ca 60 meter.
Klippt måbärshäck är fint och måbär ser ut att trivas på lerjorden i området där vi bor.
Men min fråga är:
Hur lång tid behöver man lägga på att klippa en så lång häck?
Handlar det om en hel dag på hösten och lika länge på våren, eller mer, eller mindre...?
Är det stor skillnad på motordriven och muskeldriven häcksax?
Glad för vägledning!
kompostjord
19-11-2007, 18:55
Fråga en trädgårdsmästare som klipper häckar, får du priset kan du räkna med hur lång tid det tar.
En bra el sax kostar nog runt 1000-1500kr, den har du i många år.
Handklippning är tungt.
Aqvakul
19-11-2007, 19:02
Skulle kunna tänka mig att det tar ca en halv dag med en bra el. häcksax. Kanske uppemot det dubbla manuellt (fast gör man det i ett svep så riskerar man rejält ont). Låter inte som ett oöverstigligt besvär. Det är ganska kul att klippa häck, tycker jag. (Tyvärr inget erbjudande om klipphjälp).
Mvh
Anders
PS Tycker att du valt en trevlig och tålig häck DS
ingrid fuxwall
19-11-2007, 20:40
Hur lång tid det tar beror väl mest på din hastighet och hur stor vana du har.
ingrid
Just måbär bekärs bäst på vårvintern (dvs en gång om året) Den ska underhållsbeskäras men tål också hård nerskärning. UNderhållsbeskärning innebär att man, när busken vuxit i några år börjar att skära bort grenar som förlorat sin vitalitet och som börjar se risiga ut. När man tar bort gamla risiga grenar ger man plats till nya att utvecklas.
Lycka till!
Ciczi
'Nya beskärningsboken' rekommenderar vårvinterbeskärning för måbär. Mina måbärsbuskar växer på en holme i ytterskärgården och det är i praktiken omöjligt att beskära dem sagda tid. Däremot har de inte tagit någon synbar skada av att ha blivit beskurna efter midsommar och ytterligare putsade senare under sommaren. Jag har använt en vanlig manuell häcksax och det har fungerat bra.
Som de andra redan har skrivit, klipps måbären på vårvintern, men det går utmärkt att klippa dem i början av juli också.
Räkna med att det tar en dag för en ovan att klippa en så lång häck. Du vill säkert vila armarna mellan varven. Däremot tror jag inte att du orkar göra detta med manuell häcksax. Måbär kan få ganska grova grenar på sina håll och då ska man orka klippa dem med. Nej satsa på att köpa en bra mekanisk häcksax.
Det finns skapliga elektriska från 800:- och uppåt. (Granngården, ÖB, Jula...) Det finns billigare saxar, men det är bara att kasta pengarna i sjön. En bensindriven ligger på ca 3000:-. Sen finns varianten att hyra en bensindriven häcksax. Hyran ligger då på ca 150:-/dygn.
Sen börjar du med att klippa häcken lite i taget, så du ser hur den blir. Klipp sidorna först och sedan på höjden. Var inte rädd att göra fel heller, häcken växer snart ut igen. Alla är nybörjare någon gång...
Lycka till.
enefalk
20-11-2007, 13:30
Tack alla för svar!
Nu har jag betydligt bättre koll :-)
En fråga till MariaS bara:
Det här att klippa lite i taget till att börja med, och se hur det blir.
Menar du då att jag klipper hela häcken varje vårvinter, men att jag inte klipper den så hårt till att börja med?
Eller...?
ewa zon 3
20-11-2007, 16:48
CITAT (enefalk @ 20-11-2007, 13:30)

.......Det här att klippa lite i taget till att börja med, och se hur det blir.
Menar du då att jag klipper hela häcken varje vårvinter, men att jag inte klipper den så hårt till att börja med?
Eller...?
Nu är inte jag MariaS men tror att hon menar att man klipper häcken i etappper och går över samma ställe med häcksaxen flera ggr vid varje klipptillfälle. Så gör vi, eller rättare sagt min man, när han klipper häcken för då är det lättare att få ett jämnt och snyggt resultat. Det blir också mer lättjobbat att "skala" av lite i taget än att försöka klippa exakt rätt på en gång.
En annan sak att tänka på är vikten på den elektriska häcksaxen. Den kanske inte känns så tung i affären men efter några timmars klippning kan armarna lätt bli som välkokt spagetti. Den häcksax som min man valt orkar jag inte hålla uppe många minuter
/Ewa
Big Gardener
20-11-2007, 17:36
Måbär är inte någon speciellt svår häck att klippa, men det handlar helt om erfarenhet, armstyrka, din längd samt hur hög du tänkt att ha häcken. Det som tar tid är, enligt min erfarenhet inte själva klippningen utan uppsamlandet och bortförseln av det avklippta materialet. Det mest bekväma är naturligtvis om man har möjlighet att flisa det på plats och lägga som täckmaterial omkring häckplantorna.
Men att bygga upp en måbärshäck till 130 cm tar tid och under den tiden hinner man oftast bilda sig en vana vid att klippa. Naturligtvis tar det också mindre tid att klippa i början. Räkna med 6-8 år för att bygga upp en ORDENTLIG, TÄT och VACKER måbärshäck till 130 cm om du börjar från början med små häckplantor. Tänker du dig sen en häck på över 130 cm blir det genast en annan tidsfråga eftersom det då kan behövas specialsaxar och/eller stege.
Klippt måbärshäck är mycket tacksam pga av sina tunna grenar och tillväxtrespons vid klippning. Jag tycker dock man bör räkna med två klippningar per säsong, antingen två sommarklippningar eller en sommarklippning och en vårvinterklippning. Har man en elektrisk eller bensindriven häcksax är det en stor kraft- och tidsbesparing.
För 60 meters sammanhängande måbärshäck på 130 cm på plan mark med gott om utrymme och mig själv som van klippare skulle jag räkna med 1,5-2,5 timmars klippning samt 3-4 timmar uppsamlingsjobb. Lite mer tid för en ovan klippare men mindre tid i uppbyggnadsskedet.
CITAT (enefalk @ 20-11-2007, 13:30)

Tack alla för svar!
Nu har jag betydligt bättre koll :-)
En fråga till MariaS bara:
Det här att klippa lite i taget till att börja med, och se hur det blir.
Eller...?
Ewa zon 3, sa det perfekt. Ber om ursäkt för min otydlighet...
Min erfarenhet av måbärshäckar att det blir betydligt bättre täthet med vårvinterbeskärning, men med sommarbeskärning kan ju tätheten duga ändå.
En stor fördel med måbärshäck är att den kan vara lite friväxande (de år man inte hinner beskära) och man kan återgå till en strikt formklippning efter det, med ett resultat som är helt OK.
Men om jag hade ett landställe som behövde häck vore saken klar - där skulle jag sätta en semesterhäck, dvs en friväxande.
... och sedan kan man väl använda klippet till sticklingsproduktion och nya häckar.
enefalk
21-11-2007, 13:56
Å vad glad jag blir för alla kunniga, erfarna svar
Som kort, klen och ovan häckklippare satsar jag nog på en häck som slutar på lagom "klipp-höjd" för mig.
Tack också för "varningen" för tunga häcksaxar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.