Harvey
I kameran? Har köpt en Canon eos350D, men inget minneskort kom med. I min gamla kompaktkamera är det ju inget stort kort, nu finns det ju på många GB, klarar man sig med 4GB, eller skall man köpa två, eller ett stort på 8G`? Eller man kanske inte alls behöver så stort? Har ingen aning om hur många MB varje foto är. Hjälp någon, för jag vill ju ha minneskortet tills kameran kommer så att jag kan prova den bums!
Förresten, om någon har tips på bra lära fota/andvända kameran-bok för en nybörjare med systemkamera kan ni ge mig tips oxå.
Aqvakul
Enligt mitt sätt att räkna, så bör 4GB räcka långt. Räkna gärna själv med hjälp av denna sida:

http://www.letsgodigital.org/en/camera/review/35/page_5.html

Lycka till med kameran
Anders
vindspel
Kära nån unsure.gif jag köpte 1 gb....det räcker mer än väl....nu blir jag undrande.... blink.gif
Lady Hamilton
jag har 128 mb shy.gif ...............tycker det går bra

Ralf
Jag har 2 GB
Det får plats över 600 bilder med min 6 Megapixel-kamera.
Aqvakul
CITAT (vindspel @ 19-11-2007, 18:19) *
Kära nån unsure.gif jag köpte 1 gb....det räcker mer än väl....nu blir jag undrande.... blink.gif

Lugn, bara lugn. 1 GB räcker till hundratals bilder......
Ciczi
MEd min Canon A540 Powershot kan jag ta 714 foto på autoinställningen med mitt 2GB kort.
Jag har aldrig lyckats fylla kortet heller. 2 räcker långt tycker jag, men undrar om man kan köpa så små kort idag?

Ciczi
Rossi
Man kan inte säga att det går in X antal bilder på 1 GB. Allt beror ju på vilken upplösning du använder när du fotar. Det ställer du själv in med kameran och du kan ju växla upplösningen från foto till foto.

Nu verkar du väldigt ovan vid fotografering så 1 GB räcker MER ÄN VÄL till såvida du inte ska ut på en 2-månaders semester utan tillfälle att tanka över bilderna på datorn, om du förstår vad jag menar.

Ska man på långsemester så finns det utmärkta portabla små hårddiskar man kan ta med sig och föra över bilderna på och sen är det bara att fortsätta att fotografera när man radera minneskortet. Så gjorde vi ifjor när vi var i Kina och Tibet. Då tog vi flera tusen bilder.
Aqvakul
Minneskort är numera ganska billiga. Ett bra kort på 4GB går att få fatt i för under 500-lappen. (1GB går på omkring 150 kr). Det är alltså ingen idé att satsa på portabla hårddiskar.
Ralf
men hur är det med kvalitetn på minneskorten??
hastigheten??
Vet att proffskort brukar betona farten.

jag har köpt ett vanligt kort men på det går det ej att radera, går bara att formatera om, men billigt var det:)
Harvey
Jag satsar nog på ett på 4 GB, det var när jag läste om kameran som någon skrev att det som dom hade fått med på 1GB fylldes fort. Men dom kanske menade att det var en så bra kamera att det blev så kul att fota wink.gif
Fattar inte vad det är för skillnad på märken, men vad jag har förstått så kan man ta fler kort per sekund om man har ett superduperkort, tror jag skall köpa ett som heter "extrem","super" eller nåt. Inte för att blommorna rör sig så snabbt, men vem vet vad man vill fota.
Ingen som vet någon bra foto-bok? Jag har fått med ett macro-objektiv oxå, så det blir mycket finesser för mig. Tur att det finns helautomatik.
Rossi
Här kan du kolla lite priser på minneskort etc.

http://www.fotokungen.com/sandisk/

Tänk på att köpa ett minneskort som passar till din kamera.

Jag kan hålla med om att det numera med sjunkande priser på minneskort är onödigt att köpa en portabel hårddisk. När vi var i Kina och Tibet hade priserna ännu inte sjunkit så lågt så då lönade det sig för oss att köpa den där hårddisken. Den var dessutom bra på ett annat sätt - nämligen att vi kunde spela in guidens tal vilket hjälpte oss oerhört när vi skulle försöka pussla ihop hela resan och alla händelser och motiv i efterhand. Hårddisken kan man även använda till att föra över datafiler etc. som backup.

CITAT (Harvey @ 19-11-2007, 20:22) *
Tur att det finns helautomatik.

Men du, om du tycker att det är tur med helautomatik kanske du inte skulle köpt den kameran som du har köpt? Finessen med den är ju alla inställningar och att du kan göra så himla mycket med den.

När det gäller böcker - sök på AdLibris, Bokus etc. Du får säkert träffar på nybörjarböcker. Annars kan du kanske gå en kurs? Det finns många bra kurser som rör just digitalkamera-tekniken.
Harvey
http://www.pricerunner.se/pi/29-339696/Dig...duktinformation

Compact FlashI/II står det. Det betyder väl att alla Compact Flash-kort funkar eller..? Tex detta:?
http://www.pricerunner.se/pl/61-232297/Min...B-(133x)-priser
Eller kan det bli för stort för kameran. confused.gif (dumma frågor, jag vet)
Att jag köper denhär kameran är för att jag hittade den begagnat med extra objektiv, och för att jag innan har haft en Nikon systemkamera (som jag aldrig andvänder nu i digitaltider), och det blir så j-a bra bilder med en systemkamera även med hela/halv-utomatik. Och så räknar jag med att lära mig. Skulle väldigt gärna vilja gå en fotokurs, men med skiftarbete, två barn och boende långt borta från all civilisation är det svårt. Hade för den delen gärna gått en fotoredigeringskurs oxå.
e_sedell
Det finns inget enkelt och bra svar på frågan.

Det beror på vilken kamera du har och om du ska fota i jpeg eller råformat.

Sedan kan du ställe dig frågan hur och var du ska fota. Blir det på släktmiddarar och skogspromenaden så behövs inte så mycket, då kan du ju tömma ganska snart. Ska du däremot ut och resa och vara borta en vecka utan möjlighet att tömma kortet så behöver du mera. Ska du fota exempelvis enduro eller något annat som innehär många "chans" kort eller seriebildstagning så kan det också ticka iväg.

Sedan tror jag det är klokt att ta till lite extra när man har en så pass bra kamera som du köpt. 4 GB kommer dock räcka långt. Satsa pengarna på optik istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon