Sisterofsam
Jag har en hemskt fin ampelväxt som växt enormt mycket och trivs bra. Jag försökte identifiera den i mina blomböcker och det närmaste jag kom var en Hängfikus (Ficus pumila). Nu har dock växten börjat blomma, den har små upprättstående ljust syrenfärgade blommor, och så vitt jag vet borde en fikus inte få det. Vad kan det vara för slags växt då?

sqrulan
Ser ut som en karlbergare. rolleyes.gif
Så här såg min ut i sommar:

HannaLisa
Plectranthus verticillatus,= Karlbergare
Sisterofsam
CITAT (sqrulan @ 19-11-2007, 19:48) *
Ser ut som en karlbergare. rolleyes.gif
Så här såg min ut i sommar:

Ja det där ser absolut ut som min växt. Det spännande är då att jag har en annan växt som jag trott var en Karlbergare, som jag då inte vet vad den skulle vara. Den ser ut så här:
CillaM
Det är också en Plectranthus, vilken sort vet jag inte. Trevlig växt som inte går att få tag på ute i affärerna men ett litet tjyvat skott som stormtrivs hos mig har gett upphov till mängder med nya plantor som jag skänker bort till höger och vänster smile.gif

CITAT (Sisterofsam @ 19-11-2007, 20:09) *
Ja det där ser absolut ut som min växt. Det spännande är då att jag har en annan växt som jag trott var en Karlbergare, som jag då inte vet vad den skulle vara. Den ser ut så här:

Eva i Skåne
Det finns många varianter av plectranthus och de första bilderna ser onekligen ut som karlbergare. Jag har dock aldrig fått dem att blomma.
Det finns en annan plectranthus som brukar kallas novemberljus och som ska blomma med blålila blommor just i november. Det låter ju lite som din.
Dina nya bilder är säkert en annan typ av plectranthus, men vilken vet jag tyvärr inte.
Sisterofsam
Tack så mycket allesammans. (Den lilla är också stulen, och den trivs fint)
Sisterofsam
Nu har den mindre Karlbergaren också börjat blomma, den har ännu större och fianre blommor och ser ut som en vit hyacint.

Bara utifall att någon är intresserad.
Bassam
Hej: sisterofsam
Jag tycker att fråga dig vad heter dina blomböcker som du identifiera från. Tack för svaret.
Lycka till
H:bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon