Full version: Rosa snöbär
Sagosessa
Tycker att det rosa snöbäret är en vacker buske, med stort prydnadsvärde när löven fallit.
Någon som har erfarenhet? Sprider det sig med utlöpare likt det vita snöbäret? Eller är det enklare att hålla i schack?
Friskt?
Big Gardener
Det är lite svårt att veta exakt vilken art du talar om, men jag gissar:

Snöbär, Symphoricarpos albus. Har vita, större bär och är ganska upprättväxande. Denna sprider sig ganska lätt med rotskott och faller lätt ut om den inte hålls ganska strikt som klippt häck. Ska man ha den friväxande tycker jag den gör sig bäst i ett blandbuskage. Denna blir 2-3 meter hög. Denna finns som E-planta med frökälla Ultuna.

Hybridsnöbär, Symphoricarpos x chenaultii. Har färre, rosa bär och blir mer täckande och horisontellt växande. 1,3-1,8 meter hög. Denna klättrar på sig själv då den växter ganska horisontellt. Jag tycker personligen denna är både vackrare och tätare, framför allt som friväxande. Den sprider sig också väldigt lätt med rotskott.

Sen finns även Tuvsnöbär, Symphoricarpos 'Arvid' i E-plantsortimentet.
Sagosessa
Tack Birger, för ditt svar. Du gissade rätt! bravo.gif
Det är just den här arten jag menar: "Hybridsnöbär, Symphoricarpos x chenaultii. Har färre, rosa bär och blir mer täckande och horisontellt växande. 1,3-1,8 meter hög. Denna klättrar på sig själv då den växter ganska horisontellt. Jag tycker personligen denna är både vackrare och tätare, framför allt som friväxande. Den sprider sig också väldigt lätt med rotskott."

Men okej, rotskott på den med. Vad tror du om att kombinera med klasespirea? Eller skiljer det kanske för mycket i höjd?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon