Nu har jag inventerat och sorterat mina rosor.Håller på att lägger upp album på picasa.ett roligt arbet nu i novembermörkret.Är inte ferdigt men några har jag hunnit med.Varsogod här är länken.
Rosalbum
noranettan
19-11-2007, 22:45
Vad många underbara rosor du har renate! Det är speciellt ett par vita som jag har på min önskelista som du har, Boule de Neige och Mme Legras....himla fina. Vilket jobb du har lagt ner.
Christina i Taxinge~
19-11-2007, 22:50
Mycket trevliga album, Renate!
Bildspelet var perfekt!
Läcker bild på "Finlands vita" och "Blush Damask"!
Mia, zon 3
20-11-2007, 08:49
Jättefina!
Vad tycker du om Boule de Neige? Jag impulsköpte den för några veckor sedan, men det verkar som att den anses "svår" när man läser om den... Vad säger du om den?
Boule de Neige är en underbar ros och väl värd att odlar,den är frisk och har vackra blommor med röda knoppar.Den har benägenhet att fryser ner en del,så den behöver vintertäckning här i min zon då är det inget problem.Den hinner blommar ändå för den är remonterande. Jag glömde täcker den förra hösten och då frös den ner till grunden men återkom med nya grenar.Till våren ska jag tar sticklinger från den, om jag lyckas med det.Då kan man prova hur den växer på egen rot.
Vackert renate, stora och fina bilder. Det blir bäst när man lägger allt strikt i grupper. Ev. delar jag upp mina rosor här i vinter mera gruppvis, blir lättare att hitta alla rosor då.
Ja Kajsa det har jag kommit på nu att det är mer översiktligt.I datorn ligger mina rosor säsong/årvis,det är ett fasligt letande när man söker efter en bestämt ros,så nu blir det ordning och reda här.Jag är inte riktigt nöjd med Odlas album,det är krångligt att flytta och sortera bilderså för mig blev det picasa och det ångra jag inte.Nu ska jag fortsätta med "albumbygget".
Jo jag går och väntar på att man ska kunna flytta om bilderna här det går inte nu, men visst jobbade man på det ? Jag la ner ett hästjobb på Rosforum i sommar på att få alla rosbilder i rätt grupp, men det är bara göra samma här. Det blir bara mer rosor för varje år och man hittar inte annars. Lägga i färger och annat blir bara konstigt.
ewa zon 3
20-11-2007, 16:22
Väldigt fint album! Roligt att se dina rosor.
/Ewa
svennis
20-11-2007, 19:33
Beundrar dina Pimpineller. Din frösådda verar fin. Vad för föräldrar kan den ha? Likanar en Altaica.
CITAT (svennis @ 20-11-2007, 19:33)

Beundrar dina Pimpineller. Din frösådda verar fin. Vad för föräldrar kan den ha? Likanar en Altaica.

Vet inte föräldrar,måste slängt något nypon från Finlands vita i växthuset,jag kommer inte ihåg att jag sådde den med flit men när jag hittade plantan lät jag den var och våren därpå blommade den.Däremot har jag sådd Single Cherry,plockade nyponen på våren 2006 och sådde,har 2 plantor.Jag har några frösådda plantor från honungsrosen som frösår sig flitigt,hoppas den äldsta blommar nästa sommaren.
På bilden den frösådda pimpinellen i växthuset våren 2004.
[attachment=9770:En_fröså...set_2004.jpg] [attachment=9771:Maj_2004...sådd_Ros.jpg]
svennis
20-11-2007, 20:11
De är ju inte i närheten av Midsommarrosen, Plena, Fnlands vita Ros. Någon som kan se en lösning.
CITAT (svennis @ 20-11-2007, 20:11)

De är ju inte i närheten av Midsommarrosen, Plena, Fnlands vita Ros. Någon som kan se en lösning.

Nej det är de verkligen inte,inte vet jag vad jag pillade i jorden.Men bladverket liknar Finlands vita,jag tror jag har en bild någonstans,får leta upp den i morgon.
Anna NV Uppsala
21-11-2007, 21:27
Kanomfina album! Och de är så bra så man får riktigt bra bild av rosorna utan att behöva öppna alla bilderna till större format. Bilden på din Charles de Mills är riktigt pampig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.