noranettan
Rolf Ginstmarks "Roserier" kan man läsa att det finns en kinaros med samma namn, och den Louis Philippe som finns beskriven i Botanican är nog inte den här gallican utan kinarosen. Där står att den är städseblommande, men det är det ju ingen gallica som är. Den får ganska stora blommor som är tätt fyllda, man ser precis ögat bara. Den har en väldigt fin färg som skiftar mellan mörkt rosa till rosaviolett, och så doftar den förstås härligt. Den här regninga sommaren har den blommat som en tok, grenarna, som är rätt stadiga i vanliga fall, har varit tyngda av rosor.

Anette
renate
Hmm,jag tittade i Botanican och läste om LPsom angavs som kinaros och remonterande,tyvärr saknades bild på den.men di gallica är vacker.
svennis
Roserier katalogen har jag lagt mig med några. Många av mina rosor kommer ju från Roskraft.
Fler vill jag ha. Var ju där och sticklingsförökade i sommar. Glömnde namna. Har nu många som jag inte
jag inte vet vilka de är. Skriver man namnen så brukar det ju inte bli några. Man får välja. slap.gif
Christina i Taxinge~

'Louis Philippe' är en tacksam ros - blommar alltid mycket!
I år blev den som du sa ganska "nertryckt" av allt regnande, men lika blommig som vanligt!

[attachment=9769:DSCN1271__Medium_.JPG]

'Louis Philippe'

P.S.
Anette, hoppar du över min favoritgallica 'Jenny Duval'...????????

noranettan
Jag upptäckte att jag glömt James Mason, som får komma senare, och Jenny Duval som jag är lite osäker på. Jag köpte Jenny från Matti Kulju, det är sällsynt att få felmärkta rosor där har jag hört. Men den liknar inte alla Jenny, så jag mailade om den. Då svarade han att den kan se väldigt olik ut i början, men när den blir äldre så antar den sin form. Jag tänker lägga in de osäkra och okända på slutet. Ska bli kul att höra vad du säger om min Jenny Duvalbild.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon