Monica i Nässjö
Jag har en halvrund rabatt med idag: Prairie Joy, Rose de Rescht, Louise Odier,Louise Bugnet, Martin Frobischer och Honorine de Brabant tillsammans med en del perenner. Baktill en Venusta Pendula och två klematis som klättrar. Nu ska jag utöka med en halvcirkel till så den blir rund med grus i mitten. En New Dawn vet jag att jag vill ha men sedan ska jag ha ca sex buskrosor också. Snälla, kan ni inte hjälpa mig med vad som skulle bli fint tillsammans med de som redan är där help.gif . Jag funderade på om jag inte skulle fortsätta med remonterande men det är inget krav.
kerstin z5-6
Nån mörk mörk purpur skulle jag välja -liksom en uppstickare -de övriga är ju "snälla" -rosa o vitt ,vitrosa ,ton i ton
-En riktigt purpurknall fångar ögat fear.gif

-Gör rabatten mer intressant och kan kombineras med perenner i liknande färg om du gillar det
De flesta i den färgen hittar du bland de gammaldags rosorna ,Gallica sorter tex
Som Belle de crezy -eller rosenpostens Duchesse de Bucceaugh -eller L Eveque -de remonterar visserligen inte men är underbara den månad de blommar
Nuits de Young är en annan nästan svartlila favorit yes.gif
Christina i Taxinge~
Ja, uppstickare piggar upp!
Men jag skulle nog fortsätta på den rosa/vita färgskalan, så att "ringen" blir en enhet.....

Ett förslag - 'Will Alderman'

[attachment=9779:96_11205...5_willSa.jpg]

Hittar bara den här gamla bilden - numera är busken ca 130 x 110 och blommar hela säsongen. Doftar starkt!

Kanske också en 'Rokoko'?

[attachment=9781:DSCN1822__Small_.JPG]

Och absolut nödvändig är förstås 'Mary Rose'!!

[attachment=9782:DSCN2109__Medium_.JPG]

Liksom 'Schneekoppe'! Doftar sanslöst mycket!

Sen kanske du kan sätta t ex 'Russeliana' baktill - den har lite annan färg & form på blommorna och bryter av litegrann. Eller 'Mrs Anthony Waterer' som är en tacksam favorit!

noranettan
CITAT (Monica i Nässjö @ 20-11-2007, 21:26) *
Jag har en halvrund rabatt med idag: Prairie Joy, Rose de Rescht, Louise Odier,Louise Bugnet, Martin Frobischer och Honorine de Brabant tillsammans med en del perenner. Baktill en Venusta Pendula och två klematis som klättrar. Nu ska jag utöka med en halvcirkel till så den blir rund med grus i mitten. En New Dawn vet jag att jag vill ha men sedan ska jag ha ca sex buskrosor också. Snälla, kan ni inte hjälpa mig med vad som skulle bli fint tillsammans med de som redan är där help.gif . Jag funderade på om jag inte skulle fortsätta med remonterande men det är inget krav.

Har vi inte haft det här uppe i en tidigare tråd???? (mitt minne är inte av denna världen!) Jag tänker lägga in några bilder från min "Rosenrotunda". Första bilden är en dålig som min man klättrade upp i en lönn och tog förra sommaren.

Jag har klätterrosor vid alla stolparna, just på den här bilden blommar Flammentantz och Russeliana. Russeliana är en favorit.

En av de trevliga klättrarna är Leverkusen och en annan favorit Rosenholm. Rosenholm blommar rätt sent så den är ensam blommare i augusti-september.
Den stora busken till vänster på första bilden är Tuscany. Jag har både gallicor, albor, pimpineller och engelska rosor i Rosenrotundan. Då blir det blomning hela säsongen. Jag har också flera höga perenner som krolliljor, hässelklocka, pimpinell och stormhatt.
Monica i Nässjö
Kerstin, så roligt att du föreslog det. Jag har blivit så förtjust i purpur och min favoritros just nu är L´Eveque som jag lyckades få tag i i somras. Någon visade ett album med mossrosor och jag insåg att en Nuits de Young måste jag bara ha, en sån kanske det blir.

Christina, tack för dina förslag. Det var underbara rosor du visade, speciellt schneekoppe. Den måste jag titta mer på.

Noranettan, jo det var din rotunda som först inspirerade mig till mitt klätterstöd. Och sedan när jag velade med formen på min och jag såg bilden igen, då blev jag övertygad om att den naturligtvis skulle bli rund.
Du skriver att du har pimpinell i rabatten, vilken pimpinell är det? Jag har en Sanguisorba off. som jag inte riktigt vet var jag ska ha. Skulle den kunna passa i min rosrabatt tro?

Tack allihop för era förslag!
noranettan
Jag har faktiskt två kommer jag på nu. Dels Jaqueline de Pré och så William III. Av uppstickarna så har jag dels rosenpimpinell som får så vackra vippor på sensommaren/hösten och så blodpilört. L´Eveque blir jätesnyggt där, bra val!!
kerstin z5-6
Cardinal De Richelieu, fick mej att välja purpur till rosa -Enligt gamle Cedergren ska den kombinationen vara underbar
Min är nygammal -den förra blev överväxt och för en tynande tillvaro -men den nya är planterad med ljusrosa gallica rosor

Monica i Nässjö
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-11-2007, 12:21) *
Cardinal De Richelieu, fick mej att välja purpur till rosa -Enligt gamle Cedergren ska den kombinationen vara underbar
Min är nygammal -den förra blev överväxt och för en tynande tillvaro -men den nya är planterad med ljusrosa gallica rosor

Kerstin, nu blev jag jättenyfiken på bilden du försökte visa. Jag ser bara ett rött kryss.
noranettan
Jag har den i mitt gallicaalbum som jag visar kvällens gallica från. Det är minst en vecka sedan jag visade den bilden så den ligger nog en bit bak.
Monica i Nässjö
Ja, jag hittade den och den är också underbar! Nu har jag så många favoriter bland de mörka så jag måste nog gräva en ny rabatt. En med mörkt purpur, ljusrosa och vita rosor, det blir nog tjusigt. Jaa, det ska jag minsann göra. Var ska jag placera den då, hm...
Stenis
Monica - jag ska INTE knycka tråden igen blomma.gifwhistling.gif har bara en fråga till Noranettan
din "Rosenrotunda" är jättefin!
Hur höga är stolparna - får jag sno Din idé?
Monica i Nässjö
CITAT (Stenis @ 22-11-2007, 18:58) *
Monica - jag ska INTE knycka tråden igen blomma.gifwhistling.gif har bara en fråga till Noranettan

Knyck på du, det är kul när trådarna virvlar iväg åt olika håll Och som tack kan du få bjuda mig på några påsar lerjord till våren tongue.gif
Stenis
Bara kom - då tar jag fram jordborren smiley_small_hug.gif
noranettan
CITAT (Stenis @ 22-11-2007, 18:58) *

Det vet du väl att man aldrig stjäl! Man bara låter sig inspireras (att det sen blir nästan likadant, ja, det är väl för att man tycker ~lika)
Stolparna är ~2 meter - drygt. Det är hässjestörar. De kan man få alldeles gratis från bönder som tycker de står och skräpar, om de inte redan eldat upp dom.
Stenis
- eldat upp dom??????? hjälp, tänk så mycket fina grejer försvinner så här -cry-.gif
Tack Anette - blomma.gif
kerstin z5-6
[attachment=9866:nuits_de_y.jpg]
Nuits de young (min)
Kajsa
Här kommer några förslag till Monica

Gallica rosen Tuscany blir ca 1.20 zon 5, ser ut som sammet, doftar

Mossrosen Henri Martin, ca 1.5 m, zon 5 klarar även mager jord, fin med ljusare rosa rosor, blommar 1 ggn, doftar

Ispahan, en stor favorit blommar 1 ggn, men länge. Blir ca 2 m och zon 5, frisk, doftar

Salet, mossros, den blommar om blir ca 1.20 eller mer och zon 5, doftar.

Indigo, Portlandsros, den är lika lila som en gallica men denna blommar om, blir ca 1.5 m zon 4
en stor favorit.

Pink Robusta, en annan stor favorit, blir ca 2 m och zon 4

I mitt album hittar du många andra
Monica i Nässjö
CITAT (Kajsa @ 23-11-2007, 16:05) *
Här kommer några förslag till Monica

Gallica rosen Tuscany blir ca 1.20 zon 5, ser ut som sammet, doftar

Mossrosen Henri Martin, ca 1.5 m, zon 5 klarar även mager jord, fin med ljusare rosa rosor, blommar 1 ggn, doftar

Ispahan, en stor favorit blommar 1 ggn, men länge. Blir ca 2 m och zon 5, frisk, doftar

Salet, mossros, den blommar om blir ca 1.20 eller mer och zon 5, doftar.

Indigo, Portlandsros, den är lika lila som en gallica men denna blommar om, blir ca 1.5 m zon 4
en stor favorit.

Pink Robusta, en annan stor favorit, blir ca 2 m och zon 4

I mitt album hittar du många andra

Mmm, tack Kajsa! Idag åkte vi till ullared för den årliga julklappsinköpsresan och för att fördriva resan tog jag med mig "Rosor för förnuft och känsla" och ett anteckningsblock. Jag fick ihop 36 rosor på min önskelista men nu fick jag ett par till, för varken Indigo eller Pink Robusta fanns med i Franziska Krölls bok. Jag vet inte om jag vågar öppna ditt album, där lär säkert finnas ännu mer. Jaja, ska försöka få ihop en något decimerad lista och sedan hoppas jag att ni ska hjälpa mig att decimera den ner till sex rosor. Oj vad svårt happy.gif
Christina i Taxinge~
"Jaja, ska försöka få ihop en något decimerad lista och sedan hoppas jag att ni ska hjälpa mig att decimera den ner till sex rosor."

???????????????????? Sex rosor?????????????
Glöm det!
Hur ska man kunna begränsa sig till sex rosor.....*mutter, mutter, vojne, vojne*

kerstin z5-6
HAHA ... decimera och decimera det heter Iår ska jag kanske köpa 6 rosor -ev kan det bli 12 -om jag har plats klämmer jag nog ner 24 -annars kommer ju en ny säsong
listan görs upp härefter i
1.Absolut oumbärliga måste inhandlas i år

2.kan ev vänta ett år

3.kan vänta till senare med dessa förbehåll
a)om ingen visar en förförisk bild
b)berömmer härdighet och doft
c)min smak ändras
d)min nya rabatt kräver den rosen
e) jag får ett oväntat arv från okänd onkel
osv osv ..
noranettan
CITAT (Monica i Nässjö @ 23-11-2007, 21:50) *
Mmm, tack Kajsa! Idag åkte vi till ullared för den årliga julklappsinköpsresan och för att fördriva resan tog jag med mig "Rosor för förnuft och känsla" och ett anteckningsblock. Jag fick ihop 36 rosor på min önskelista men nu fick jag ett par till, för varken Indigo eller Pink Robusta fanns med i Franziska Krölls bok. Jag vet inte om jag vågar öppna ditt album, där lär säkert finnas ännu mer. Jaja, ska försöka få ihop en något decimerad lista och sedan hoppas jag att ni ska hjälpa mig att decimera den ner till sex rosor. Oj vad svårt happy.gif

Men vaddå?? Nu ska jag rabbla upp vilka rosor jag har i rotundan!
Klätterstolpe 1: Russelian+buskarna: Chloris, Brennus, Camaieux, Onex.
Klätterstolpe 2: Climbing Schneewitchen + buskarna: The White Rose of York, Therese Bugnet, York and Lancaster
Klätterstolpe 3: Johanna Röpke + buskarna: Duchesse de Montebello, Jaqueline de Pré
Klätterstolpe 4: American Pillar + Tuscany
Klätterstolpe 5: Rosenholm + buskarna Leander, William III
Klätterstolpe 6: Leverkusen + buskarna Bella Doria, Bella Renaissance
Klätterstolpe 7: Flammentantz + buskarna Surpasse Tout, Nuits de Young,
Klätterstolpe 8: John Cabot + buskarna Scharlachglut, Husmoderrose

Det går plats massor vid en uteplats som man vill känna sig omsluten av rosor i! Förutom alla rosor finns där jättemånga perenner och clematis också. Jag lovar! Vaddå 6 rosor?
Monica i Nässjö
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2007, 22:10) *
HAHA ... decimera och decimera det heter Iår ska jag kanske köpa 6 rosor -ev kan det bli 12 -om jag har plats klämmer jag nog ner 24 -annars kommer ju en ny säsong
listan görs upp härefter i
1.Absolut oumbärliga måste inhandlas i år

2.kan ev vänta ett år

3.kan vänta till senare med dessa förbehåll
a)om ingen visar en förförisk bild
b)berömmer härdighet och doft
c)min smak ändras
d)min nya rabatt kräver den rosen
e) jag får ett oväntat arv från okänd onkel
osv osv ..

laugh.gif . Och speciellt punkt e) a0a.gif

CITAT (noranettan @ 23-11-2007, 22:12) *
Klätterstolpe 2: Climbing Schneewitchen + buskarna: The White Rose of York, Therese Bugnet, York and Lancaster
Klätterstolpe 3: Johanna Röpke + buskarna: Duchesse de Montebello, Jaqueline de Pré

Det går plats massor vid en uteplats som man vill känna sig omsluten av rosor i! Förutom alla rosor finns där jättemånga perenner och clematis också. Jag lovar! Vaddå 6 rosor?

Hoppsan! Nu fick jag 11 rosor till att kolla upp. sweatingbullets.gif tongue.gif
Monica i Nässjö
CITAT (noranettan @ 23-11-2007, 22:12) *

Jag måste vara väldig trög...

Vaknade tidigt i morse och det första jag börjar tänka på är din rotunda, jag måste ha drömt om den giggle.gif . Plötsligt plingade det till i huvudet och så kom jag på vad du verkligen hade skrivit, hur i jösse namn får du plats med såå många rosor? Nu har jag tittat och tittat på bilden för att försöka beräkna storleken. Och nog ser den större ut än vad min blir- 6 meter från ytterkant till ytterkant- men i alla fall. Antagligen är jag väl alldeles för feg i mina beräkningar när jag tagit till 1,5m mellan varje ros. Nog borde jag kunna tränga in några sorter till yes.gif
noranettan
Dom rosor som blir höga har jag i ytterkant och de låga i innerkant. De enda växter som jag hittills gallrat bort av är några gammeldags skäggirisar som sprider sig enormt.

Fördelen med att plantera tätt är att det inte blir så mycket jobb med ogräsrensning och annat, ganska lättskött faktiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon