Full version: Härdiga rosor
Felicia
Jag har sparat ett utklipp ur en tidning på "Tuffa rosor" dvs härdiga sådana och har bestämt mig prova några av dessa till våren (roligt att börja tänka på redan nu). Det är alltid lika kul att finna såna här artiklar med växter som är så härdiga wub.gif
Tänkte i alla fall höra om det är någon som har dessa sorter och om dom går bra osv?
Brukar ju annars köpa av det som finns på den handelsträdgård jag besöker med mer eller mindre lyckat resultat men jag tror det blir svårt att finna dessa där så om någon har nåt tips på var jag kan köpa dom så vore det snällt?

Det är:
Hansa, ska vara härdig till zon 8.
Thérése Bugnet, härdig till zon 6 men jag vill gärna testa ändå.
Fylld kanelros, Rosa majalis Foecundissima, härdig till zon 8
Minette, till zon 7.
Och så en vit, Blanc Double de Coubert, härdig till zon 7.
noranettan
Jag gick in och kollade på din info, och du bor ju onekligen långt norr ut, zon 7. Men hav förtröstan. Jag har själv handlat en del rosor av en kille (Matti Kulju) i Uleåborg som har ett kalasfint sortiment på egen rot. Ljuvliga och MÅNGA rosor. Han skickar med buss till mig och det är ju lite närmare till Wilhelmina än till Nora. Jag brukar i tanken lägga på ~20 kr/ros när jag beställer från honom. Här har du en länk att botanisera ur. Han är jättetrevlig att ha kontakt och göra affärer med. Rekommenderas! http://www.taimisto.net/
Alla rosor som finns hos honom är härdiga hos dig med (kan inte tänka något annat)
Felicia
Men åhh så mycket som fanns där wub.gif
hittade dom flesta av dom jag skrivit upp men sen fanns det ju så många andra också. thanks.gif thanks.gif
Christina i Taxinge~
De rosor du nämner i ditt första inlägg skulle säkert fungera bra!
Huvudsaken du ger bra förutsättningar - jord, gödsel, vatten & sol! smile.gif

Och sen är det bara att botanisera vidare i rosvärlden för att hitta guldkorn!
Många av de kanadensiska rosorna skulle nog gå bra hos dig eftersom du har "riktiga" vintrar!

Hos Blomkvists i Finland finns både det ena & andra - bl a en massa rosor och många av dem är rotäkta.

Kanadarosor

Så här står det längst ner på rossidan:

Alla dessa rosor har vi på eget rotsystem - för bästa möjliga övervintring.

Till våra kunder i Sverige: Observera att zonbetäckningarna är Finska.
För att få motsvarande Svenska ska ni plussa på 1-2 zoner.
T.ex om vi angivit zon III är det i Sverige zon IV-V.

Blomkvists
Felicia
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 21-11-2007, 19:49) *
De rosor du nämner i ditt första inlägg skulle säkert fungera bra!
Huvudsaken du ger bra förutsättningar - jord, gödsel, vatten & sol! smile.gif

Och sen är det bara att botanisera vidare i rosvärlden för att hitta guldkorn!
Många av de kanadensiska rosorna skulle nog gå bra hos dig eftersom du har "riktiga" vintrar!

Hos Blomkvists i Finland finns både det ena & andra - bl a en massa rosor och många av dem är rotäkta.

Kanadarosor

Så här står det längst ner på rossidan:

Alla dessa rosor har vi på eget rotsystem - för bästa möjliga övervintring.

Till våra kunder i Sverige: Observera att zonbetäckningarna är Finska.
För att få motsvarande Svenska ska ni plussa på 1-2 zoner.
T.ex om vi angivit zon III är det i Sverige zon IV-V.

Blomkvists

Härligt, här fann jag mer spännande, ex Morden Fireglow, Morden Ruby, Morden Sunrise.
Verkar bli från mer än ett ställe att beställa ifrån whist.gif
Tack för tipsen thanks.gif
kerstin z5-6
Nära kusten finns Blomkvists hela sortiment i de flesta plantskolor från Skellefteå till Luleå -det är mycket dyrt att ta dem direkt från Finland
Louis Bugnet , Martin Frobishier , Blanche double de Coubert , Alba rosorna Maxima och Minette , mfl är absolut säkra kort
De du nämner är ok om du kupar på hösten -de klarar ofta lycksele z7
Titta i mina gamla album -Jag har z6 där de flesta av mina rosor står smile.gif-och jag har en hel del angel_not.gif
Det är en myt att det inte går att odla rosor i norr -men man får vara lite noggrann med sorter i stället bara
Felicia
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-11-2007, 21:35) *
Nära kusten finns Blomkvists hela sortiment i de flesta plantskolor från Skellefteå till Luleå -det är mycket dyrt att ta dem direkt från Finland
Louis Bugnet , Martin Frobishier , Blanche double de Coubert , Alba rosorna Maxima och Minette , mfl är absolut säkra kort
De du nämner är ok om du kupar på hösten -de klarar ofta lycksele z7
Titta i mina gamla album -Jag har z6 där de flesta av mina rosor står smile.gif-och jag har en hel del angel_not.gif
Det är en myt att det inte går att odla rosor i norr -men man får vara lite noggrann med sorter i stället bara

Vilka fina rosor, får man fråga hur många du har?
kerstin z5-6
Haha -Jag har slutat räkna dem för lääänge sen .. smile.gif
Felicia
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-11-2007, 12:16) *
Haha -Jag har slutat räkna dem för lääänge sen .. smile.gif

Kan nästan förstå det giggle.gif
Fick ett tips till om bra sida http://www.hortogreen.com
Jag misstänker det blir dyrt det här innan jag är klar, nu är det tre ställen att beställa ifrån whistling.gif
Betty

När jag råkade springa på denna ros 'Betty Bland' i handelsträdgården så tyckte jag att den var nästan på pricken lika som Therese Bugnet. Trädgårdsmästaren sa att den var väldigt lik den - fast bättre! Både härdigare, friskare, mer doftande, mer rikblommande och nån halvmeter högre. Efter några år med dem båda i trädgården så kan jag bara hålla med honom. yes.gif

Har senare läst på lite om denna ros och då fått veta att den är en hybrid mellan rosa blanda (Labradorros) och någon rugosa. Den är även pollenförälder till Therese Bugnet.

Jag har den i ett utsatt blåsigt norrläge i zon 6, den har aldrig frysit ens det minsta lilla och jag är övertygad om att den skulle funka alldeles utmärkt hos dig.
Felicia
Det låter ju perfekt Betty, jag har ju blåsigt så om jag skapar en lä-plats som jag planerat (på något sätt) så borde det ju inte vara något problem. Tack för tipset och din fina bild smile.gif
kerstin z5-6
martin Frobihier är en mycket tålig z7 ros rek !
så har du genast fler ...
Felicia
Tack! Härligt med så många bra tips, blir nog klart flera än tänkt från början, jag har nog snart tappat räkningen jag med rolleyes.gif
kerstin z5-6
[attachment=9865:dt3rgc8b...vp60lpj4.jpg]
jans wedding rek i stället för morden i z7-skyddad plats -finns bara att få tag på här uppe -rydlinge plantskola Skellefteå ej postorder

[attachment=9864:Bugnet.jpg]
Louis Bugnet

W Baffin
Anna NV Uppsala
Vad kul med fler som har Betty Bland! En riktigt trevlig ros, men tyvärr blommar den inte om. Blommar rikligt och generöst, och har blivit hög... den verkar vilja växa ikapp med en bok strax intill.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon