Full version: Pressbryggare
Snöflinga
Såg en pressbryggare i en brochyr, den verkade liten och lättplacerad tummenupp.gif MEN vad är det egentligen confused.gif Brygger kaffe kan jag tro eller ... någon som har en sådan och hur fungerar den dunno.gif
Betty
Japp, jag har en! Man lägger i t.ex. 4 skopor bryggmalet kaffe, en speciell sort som är mald för pressbryggare (t.ex. Gevalia Bistro, eller Zoega press). Sen häller man på nykokt vatten (jag använder vattenkokare), i det här fallet 6 dl. Lägger på locket, som har ett metallfilter i botten. Låter det stå och dra några minuter och pressar sedan ner filtret. Resultat: Ett mycket gott pressbryggt kaffe! tummenupp.gif
(kallas även för fransk kaffebryggare)
KURT
CITAT (Snöflinga @ 21-11-2007, 18:45) *
Såg en pressbryggare i en brochyr, den verkade liten och lättplacerad tummenupp.gif MEN vad är det egentligen confused.gif Brygger kaffe kan jag tro eller ... någon som har en sådan och hur fungerar den dunno.gif

Man häller i kaffe + vatten och trycker sedan LÅNGSAMT ned filtret:

Felicia
Jag antar att det är en sån som jag har, en liten kanna av glas med handtag och ett lock som det sitter en pinne med en mojäng på (vet inte hur jag ska förklara..)
Man lägger i kaffe, slår över kokande vatten, lägger försiktigt locket över med "mojängen" längst upp ovanpå kaffet.
Väntar en stund och sen trycker man ner pinnen med mojängen och pressar ner kaffe-sumpen längst ner i botten. Så är det sen bara att hälla upp kaffet smile.gif

Ja, filter heter det väl giggle.gif ni hade hunnit posta era inlägg innan jag hann få iväg mitt laugh.gif
Harvey
Ja, och bra som bara den är dom. Snygga (det är inte kaffebryggare), lätt att ställa in i skåpet, inte 10 olika delar (som perculator), gott kaffe och det är så lättvindigt och går fort.
Själv har jag 3 olika storlekar, 1 kopp, 4 koppar och 10 koppar.
Snöflinga
thanks.gif för snabba svar ... ja men då tror jag att jag slår till rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Dessutom blir kaffet gott och sumpen kan man hälla ute - hjälper mot sniglar.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon