noranettan
En härlig och långblommande gallica. Den börjar här vid midsommartid eller några dagar senare och håller på en bit in i augusti. Den är synnerligen rikblommande vilket gör att den sprider den härliga doften vida omkring. Tän just idag fick jag lära mig något nytt om den. Det har ju diskuterats en del om L´Évêque är synonym med The Bishop. Jag har ofta Roserier till hands och där kunde jag lära mig nu att The Bishop är en direktöversättning. Det hade jag ingen aning om. Èvêque=Bishop. (jag önskar jag hade fortsatt lära mig det franska språket under min ungdom)

Anette
Monica i Nässjö
Mmm, min favorit! Just för tillfället får jag väl tillägga.
Christina i Taxinge~
Mycket läcker! wub.gif

Men är det inte den som är sjukdomsbenägen......sfs å sånt?
kerstin z5-6
Hur frisk som helst helst mej smile.gif
noranettan
Här med är den frisk och glad. Det som syns på bladen på min bild är nog något levande som har käkat inne i bladverven....Det är således en god ros!
Christina i Taxinge~
Hmmmmmmmmm...........vad ska jag då skylla på för att inte skaffa den? sad.gif

Attans va många rosor jag inte har!?
Mia, zon 3
Ja, jag säger då det.... Det är ju en som jag funderat på till det "mörka hörnet"... Om det nu är så att l'Eveque betyder biskopen, så får väl sultaninnan från tidigare tråden finna sig i att ha em religöst lagd herre i sitt harem också....
Kajsa
Är den så långblommande, det gör ju den mera intressant, det är väl det som är lite trist med gallica rosorna att dom blommar över för fort ( ursäkta Anette ) så jag skriver in den på eventuella -08 rosor.
noranettan
CITAT (Mia, zon 3 @ 21-11-2007, 20:31) *
Ja, jag säger då det.... Det är ju en som jag funderat på till det "mörka hörnet"... Om det nu är så att l'Eveque betyder biskopen, så får väl sultaninnan från tidigare tråden finna sig i att ha em religöst lagd herre i sitt harem också....

Det kommer fler mörka. En sultaninna och en biskop kanske kan få sällskap med en prins också?
renate
En ros till som jag behöver till min mörka rabatt,Alexander Mac Kenzie får stryker på foten han passa inte in där,men en Bishop skulle passa mycket bättre tillsammans med Adele Prevost och Great Western.Eller hur???
Anna NV Uppsala
Den är frisk och pigg hos mig med. Och blommar ovanligt länge för en gallica, ja det tycker jag med.
Oftast är den väldigt mörk:

men som i år så var den inte riktigt lika intensiv i färgen

Kajsa
Men Anna vilka ljuvliga bilder, som ni frestar idag då rose.gif
renate
Den är redan noterat i min antekningsbok över planerade arbeten 2008.Jag har en sådan på datorn.
Vackra bilder Anna.
Anna NV Uppsala
Kajsa du kan säkert klämma in en liten L'Evêque nånstans ;-)
Kajsa
Jo men jag tittade allt hos Rosenposten 1.5 m hög, men du vet man har alltid plats när man vill ha något.
Mia, zon 3
CITAT (noranettan @ 21-11-2007, 20:41) *
Det kommer fler mörka. En sultaninna och en biskop kanske kan få sällskap med en prins också?

Jaaaaa då - inga bekymmer!!! happy.gif
Fast jag får nog fundera på att hitta en annan plats än den jag tänkt - tror inte att utrymmet räcker till där jag hade planerat.... Men plats är inga bekymmer ännu - har ca 1000 kvm tomt kvar som jag inte satt tänderna (läs grävskopan) i ännu. Hoppas ändra på det fortare än kvickt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon