Full version: Odla tryffel
Anders Roslagen
Tänkte att jag måste pröva, så det blev en sambeställning med syrran. Nu har jag hasselbuskar och en ek att plantera som förhoppningsvis ska ge sommartryffel om några år!
Mmmm!

Engelsk firma för tryffelympade plantor
Eva i Skåne
Verkligen intressant Anders. Jag har aldrig hört om det förr. Trodde inte tryffel gick att odla i Sverige.
Lycka till och glöm inte rapportera när du får din första skörd! smile.gif
KURT
Om inte annat så borde ju hasseln och eken växa bättre med mykorrhiza inympat.
Harvey
Glöm inte att tala om hur det gick med odlingen sedan. läste i någon trädgårdstidning att det inte lyckades i så många fall, men vad kul OM det funkar!
Piccante
man bedriver tryffelodling på gotland nu och det verkar fungera. är arten borgognetryffel som man har experimenterat med.
Anders Roslagen
Harvey, minns du om de kom fram till varför de inte lyckades? Vore intressant att veta, jag har inte läst om några erfarenheter norr om Gotland ännu.
När jag grävde en gång här uppe för flera årtionden sedan och hittade en tryffel tyckte jag att det var väldigt spännande. Det var inte av de kända aromatiska sorterna, men det satte igång fantasin. Nu får jag bara prova utifrån det lilla jag vet helt enkelt.
Piccante
Ni som vill odla tryffel kan läsa om de svenska försöken på Gotland här: http://www.systbot.uu.se/staff/c_weden/p2.html
Gurkan
Tack för länken Markus_H !!

Anders, hur hittar man själva tryfflarna sen när dom väl växt till sig ? Att gräva flera meter runt hela trädet varje år verkar krångligt, du har inte nån hund eller så som du kan lura till att leta upp dem åt dig så du vet var du ska gräva?

Har funderat på detta några år sen jag såg ett reportage från Gotland men inte kommit till skott, nu har vi plats runt nya huset så det är lockande i vår landsände ...
Anders Roslagen
Jag har så bra luktsinne själv! smile.gif
Faktiskt kan man hitta genom att sniffa själv men det är väl krypandet över stora områden och möjligen eventuella förbipasserandes reaktioner som man vill undvika. Har man bara ett par buskar eller träd lär man kunna se, (liksom häxringar i gräsmatta), hur de sprider sig. Sedan spricker jorden upp en aning där det finns tryfflar.
Har man ett stort plantage får man nog ha dresserad hund.
Harvey
CITAT (Anders Roslagen @ 26-11-2007, 23:57) *
Harvey, minns du om de kom fram till varför de inte lyckades? Vore intressant att veta, jag har inte läst om några erfarenheter norr om Gotland ännu.
När jag grävde en gång här uppe för flera årtionden sedan och hittade en tryffel tyckte jag att det var väldigt spännande. Det var inte av de kända aromatiska sorterna, men det satte igång fantasin. Nu får jag bara prova utifrån det lilla jag vet helt enkelt.

Jag letade nu, hittade tidningen det var lantliv nr 11 07 (tror det är det numret som finns i affären nu) det står om tryffel-letning på just gotland, i en faktaruta bredvid står det blaa:"Vid odling ympar man in mycel i trädplantor som sedan planteras ut och får växa till sig. Efter ca 10 år kan tryffel och träd växa i symbios. Man räknar med att detta lyckas i högst var fjärde planta som ympats."
Det står även att dom trivs bäst med Ek och hassel, och att dom vill ha mycket kalk att den vill ha näringsfattig mullhaltigt Att den inte omfattas av allrmansrätten. Tja, det mesta var om tryffelletning på gotland och lite om priset och olika sorter.
Anders Roslagen
Tack för tipset, ska titta i den. Det står en hel del på internet men just de nyaste svenska resultaten är extra intressanta.
Eleena
Såg ett program på discovery (River Cottage) att man kan låta en gris leta efter tryffeln. Sen får man väl kanske ha en mindre gris och hålla den kopplad, annars lär den käka upp tryffeln själv!
Anders Roslagen
Jag tänker vara grisen själv!

*sniff*
Lilla Birka
Stjärnhovstryffel växer ju på fastlandet och har såvitt jag vet hittats såväl i Sörmland, Östergötland som Uppland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon