CITAT (Anders Roslagen @ 26-11-2007, 23:57)

Harvey, minns du om de kom fram till varför de inte lyckades? Vore intressant att veta, jag har inte läst om några erfarenheter norr om Gotland ännu.
När jag grävde en gång här uppe för flera årtionden sedan och hittade en tryffel tyckte jag att det var väldigt spännande. Det var inte av de kända aromatiska sorterna, men det satte igång fantasin. Nu får jag bara prova utifrån det lilla jag vet helt enkelt.
Jag letade nu, hittade tidningen det var lantliv nr 11 07 (tror det är det numret som finns i affären nu) det står om tryffel-letning på just gotland, i en faktaruta bredvid står det blaa:"Vid odling ympar man in mycel i trädplantor som sedan planteras ut och får växa till sig. Efter ca 10 år kan tryffel och träd växa i symbios. Man räknar med att detta lyckas i högst var fjärde planta som ympats."
Det står även att dom trivs bäst med Ek och hassel, och att dom vill ha mycket kalk att den vill ha näringsfattig mullhaltigt Att den inte omfattas av allrmansrätten. Tja, det mesta var om tryffelletning på gotland och lite om priset och olika sorter.