catlady
Har en jättestor fikus i växthuset. Har läst att den egentligen vill ha lite varmare under vintern, och några av bladen har börjat bli bruna och fula. Men jag har ingen plats inomhus att sätta den, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag har tyvärr heller ingen möjlighet att sätta den "lagom" kallt, utan det blir 15-20 inomhus eller 0-10 i växthuset. Vad tror ni?
Alexander-VG-zon3
mina har jag alltid ute tills det sjunker ner till 0c sen övervintrar dom +10c . du kan lugnt ha den i växthuset . vira in den i väv om det går under 0c .
catlady
Okej, så jag behöver inte oroa mig för de lite sorgliga bladen då?
Alexander-VG-zon3
ny blad brukar komma , men så länge den är grön i grenarna kommer där ju alltid ny tillväxt i toppen . min fönsterfikus är alltid blad lös under vintern då jag övervintrar den i +10c till våren när den kommer ut kommer nya blad där dom gamla satt , men nu pratar jag om min fönsterfikus . hur exakt benjamin fikus gör vet jag inte . men den är ju allmänt tålig .
Christer i Falköping
Hade en benjaminsfikus i mitt ena växthus förra vintern, som var såpass kyligt. Döden kom efter ett tag och hämtade den. Den klarar inte av någon längre period med såpass kyligt. Skulle hellre ta in den i värmen och ge extraljus.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 23-11-2007, 21:04) *
Hade en benjaminsfikus i mitt ena växthus förra vintern, som var såpass kyligt. Döden kom efter ett tag och hämtade den. Den klarar inte av någon längre period med såpass kyligt. Skulle hellre ta in den i värmen och ge extraljus.
Christer.

då blev det väl antagligen frost ?

för mina har jag i +10c , både fönster och vanlig . men hur den gör med bladen den vanliga vet jag inte . håller med dig extra ljuse och +15c är mycket bättre för den än så kyligt . men har man inget annat val får man testa den där istället , mina har även överlevt lätt frost flera nätter förra vintern . fast nu lever min vanliga inte längre glömde ute den i -5c vilket den inte klarar .

kan tillägga att när jag va i turkiet ,, så växte där m höga benjamin fikus och fönster fikus och dom såg ut som träd , växte även som häck . och där va under +5c under vinter nätterna .
Christer i Falköping
Nix, blev aldrig kallare än +5. Men man måste tänka på att krukodlat är betydligt känsligare för att kylan kommer åt så mycket lättare då. Även om den är nedgrävd med krukan i jorden. Utan kruka i jorden blir det lite bättre för den.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 24-11-2007, 22:16) *
Nix, blev aldrig kallare än +5. Men man måste tänka på att krukodlat är betydligt känsligare för att kylan kommer åt så mycket lättare då. Även om den är nedgrävd med krukan i jorden. Utan kruka i jorden blir det lite bättre för den.
Christer.

var både i krukor och jorden , när jag var där . plus mina egna har jag ute om hösten och då knappt dag tid då det går upp till +5c och det klarar mina . och som denna sommar med låg natt temp , växte dom även då det var +5c +10c på natten . dock varmare dagar vilket hjälpte . men har hon dne i växt hus kna hon ju vira in den i väv . jag tycker cokså dte är bättre att ha den varmare . men man kan ju testa . funkar för mig unsure.gif plus kan det kanake varit annnat än kyla som dödade din ?
catlady
Tycker det låter "iffy"... Den klarar minus ett par dagar, men dör redan vid +5 när den står i kruka (och det gör den)! Så bra koll kommer jag nog tyvärr inte ha på mitt växthus, då får jag nog se om jag inte kan ta in den någonstans istället... Men tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon