(Ställde denna fråga i köksavdelningen, men blev tipsad att flytta den hit...)
Satte ett päronträd i våras (gråpäron) som förstås genast drabbades av rost.
Det är ett vackert litet träd som vi ju helst vill behålla. Vi bor i sjuttiotalsområde med massor av enar överallt. Vi kan ju inte bara springa runt på nätterna och fälla alla grannarnas träd/buskar...
Finns det hopp i alla fall...? Eller är det kört för vårt fina farbror Grå?
Aqvakul
22-11-2007, 19:34
Om jag har förstått saken rätt så finns det inga tillåtna bekämpningsmedel mot päronrost för hobbyodlare. Om du inte kan få grannarna att ta ner sina enar och thujor (osannolikt) så får du satsa på någon annan frukt. Det finns ju mycket att välja på.
Hej
Jag tycker att du kan behålla din intresseranta träd, men du måste använda svamp medicin från maj det finns många svamps medicin som (ZInib- Manib-ferbam- TRIfolin ) , men jag vet inte vilken finns i Sveriges marknad just nu, de medicin kan gå med träd saven och döda Svampen som är orsaken till sjukdom.
Bassam svamp medicin kan du göra själv koka 100 gram stark paprika i halv liter vatten med låg grader ta vätska 1kubik cm sen blanda den med 1 liter vatten sen spraya över träd, gör den tre gångar tiden mellan 14 dagar, det här recept som jag provat och lyckas med.
Lycka till
H : bassam
Aqvakul
22-11-2007, 23:09
Kanske finns det bot. Man kan ju alltid pröva!
Hej Bassam!
Det som används mot vissa svampangrepp i Sverige är framför allt Trichoderna, men jag tror inte den har effekt alls på päronrosten. Det du skriver om paprika låter intressant. Var har du lärt dig det och var kan man läsa mer om det? Finns försök eller studier någonstans? Eller något skrivet om vad i paprikan som skulle kunna vara verksamt? I Sverige har man inte experimenterat mycket med behandlingar för trädgårdsbruk vad jag vet.
Annars om päronrosten i trädgårdar brukar sägas att unga träd som får stora angrepp, dvs på vart tredje blad eller mer, står i en körd miljö. Kan man inte få bort sävenbom och kinesisk en på minst 400m så kommer trädet knappast överleva. Ett större träd klarar angrepp men de år när stora delar av bladmassan angrips får trädet svårt med att behålla frukten och tillväxten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.