KarinSKARA
Funderar ibland på hur man gör för att registrera en ny växt och vad detta skulle kosta.
Är det ens lönt att göra detta?

Ibland kommer det ju en helt avikande form ur fröerna man sått.

Har tex. en Hosta/Funkia som delat sig nästan på mitten med ett vitt fält och ett grönt.
Detta har nu varat 2 år i rad och skall bli spännande att se om det är beständigt, eller ren tillfällighet på en planta som inte "vuxit" färdigt.

Dagliljor kan ibland ta några år på sig innan de hittat "rätt" utseende, DET vet jag.
Blomstertanten
CITAT (KarinSKARA @ 22-11-2007, 12:01) *
Funderar ibland på hur man gör för att registrera en ny växt och vad detta skulle kosta.
Är det ens lönt att göra detta?

Ibland kommer det ju en helt avikande form ur fröerna man sått.

Har tex. en Hosta/Funkia som delat sig nästan på mitten med ett vitt fält och ett grönt.
Detta har nu varat 2 år i rad och skall bli spännande att se om det är beständigt, eller ren tillfällighet på en planta som inte "vuxit" färdigt.

Dagliljor kan ibland ta några år på sig innan de hittat "rätt" utseende, DET vet jag.

Har för mej att jag läst nånstans att det tar mer än tio år innan man kan säga att en variation är beständig.
Man måste kunna föröka den genom tillexempel delning o då ska alla plantor uppvisa samma variation.
boopan
gud va spännande tänk om du har en ny sort jag som värkligen är AMATÖR blir så till mej när jag hör sådant .men har inget svar på din fråga hoppas någon vet .
MariaS
Men det är ju klart...MAn kan ju "stjäla" några stånd och hjälpa till med att iakta om inte annat whistling.gif
KarinSKARA
Blomstertanten:
Funderar på om du blandar ihop de 10 åren med härdighetstiden???
Där vet jag att man pratar om något sådant, för att kunna säga om en växt är tillräckligt härdig eller ej.
kerstin z5-6
Kolla med Marie i Tierp -Hon registrerar sina daliasorter och har vunnit fina utmärkelser för dem.
Om det ska vara någon mening med en sådan namnregistrering bör väl avsikten vara att föröka och sprida plantan vidare.

Länk till ICNCP)
Blomstertanten
CITAT (KarinSKARA @ 22-11-2007, 20:42) *
Blomstertanten:
Funderar på om du blandar ihop de 10 åren med härdighetstiden???
Där vet jag att man pratar om något sådant, för att kunna säga om en växt är tillräckligt härdig eller ej.

Inte alls omöjligt , jag har en viss förmåga att blanda ihop saker tongue.gif
Minnet är bra , men kort !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon