Full version: Språkliga grodor
Marina i Hällekis
Det kan vara svårt att förklara sig!
Tydligen inte bara jag, som skriver illa.

Den andra bilen kolliderade med min, utan att förvarna mig om dess avsikter.""Jag kolliderade med en stillastående lastbil som kom från andra hållet."

"Killen befann sig över hela vägen. Jag var tvungen att väja ett antal gånger innan jag träffade honom."

"Jag körde ut på vägen, tog en titt på min svärmor, och körde över vägrenen."

"När jag försökte döda en fluga så körde jag på en telefonstolpe."

"Jag hade kört i 40 år när jag somnade bakom ratten och orsakade en olycka."

"För att undvika att träffa kofångaren på bilen framför, körde jag på fotgängaren."

"Min bil var lagligt parkerad när jag backade på det andra fordonet."

"En osynlig bil uppenbarade sig från ingenstans, körde på min bil och försvann."

"Jag sa till polisen att jag var oskadd, men när jag tog av mig hatten upptäckte jag att jag hade en sprucken skalle."

"Jag var säker på att den gamle mannen inte skulle hinna till andra sidan vägen när jag körde på honom."

"Jag såg en saktfärdig, ledsen äldre man när han studsade av min motorhuv."

"Den indirekta orsaken till olyckan var liten man i en liten bil med en stor käft."

"Jag kastades ur bilen när den lämnade vägen. Jag blev senare funnen i ett dike av några fritt strövande kor."

"Telefonstolpen närmade sig. Jag försökte väja ur dess väg när den träffade fronten på min bil."

"Jag somnade vid ratten och vaknade upp på sjukhuset."

"Min fru hade stortvätt på tisdagarna och när jag återvände hem fick jag vindrutan och två tänder utslagna."

"Min passagerare uppförde sig storartat. Han varken grep tag i mig eller yttrade ett ljud och förebyggde därigenom en större olyckshändelse."

"Jag sammanstötte med ett stationärt träd."

"Min man mådde illa, så det gällde att få tag i en annan man."

"Jag hörde en varningssignal och träffades plötsligt bakifrån. En dam sökte uppenbarligen köra om mig."

"Jag återvände hem men tog fel på hus och törnade emot ett träd, som inte finns på min tomt."

"Mitt enda vittne är den som körde på mig och hans historia stämmer inte med min."

"Lastvagnen stoppade och jag stoppade, lastvagnen startade och jag startade men så stoppade lastvagnen utan att jag stoppade och då träffades den bakifrån."

"Jag vet inte vems felet var och vi båda fumlade, tvekade och kolliderade."

"Den döde kom cyklande från vänster."

"Den kvinnliga föraren fick hela frampartiet intryckt. Lastbilsföraren endast små skador på lämmen."

"Motparten körde på min bakdel så min fru fick ont i halsen."

"Enligt hustrun har hans personlighet förändrats och impotensen medför förutom nervösa besvär för hustrun själv även ökade ekonomiska utgifter genom behov att leja hjälp."

"Jag trodde rutan var nerfälld, men jag märkte när jag stack ut huvudet genom den att den var stängd."

"En fotgängare kolliderade med mig och for under min bil."

"Jag tutade, men bilhornet gick inte för det var stulet."

"För att undvika kollision körde jag på den andra bilen."

"Jag körde på en karl, han erkände att felet var hans, för han hade blivit överkörd förut."

"Jag körde på en lyktstolpe som jag inte blivit varse om, eftersom den skymdes av några människor."

"En lyktstolpe for mot min bil och skadade den på två ställen."

Marina i Hällekis
Viltvårdare jagade röv med skabb
Lokaltidningen Mitt i Järfälla. 2007, vecka 16
Biggan_
Jesses vad jag har skrattat! rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Dessa är ju riktiga 10-poängare!
"Den döde kom cyklandes från vänster!" rotfl.gif
"Den kvinnliga föraren fick hela frampartiet intryckt. Lastbilsföraren endast små skador på lämmen." rotfl.gif
"Jag återvände hem men tog fel på hus och törnade emot ett träd, som inte finns på min tomt." rotfl.gif
"Jag körde på en karl, han erkände att felet var hans, för han hade blivit överkörd förut." rotfl.gif
Marina i Hällekis
"This bread is baked purely from whole wheat!" var originaltexten. "Whole wheat" är ju fullkornsvete, men den här svenska översättningen blev mycket roligare:
"Detta bröd har bakas av bara helvete!"
Alba
Man kan ju skratta sig fördärvad av dessa.

Här kommer läkarjournaler
Gudrun i Göteborg
Tack för dagens skratt!!!!
thanks.gif
Marina i Hällekis
CITAT (Alba @ 22-11-2007, 17:09) *
Här kommer läkarjournaler

rotfl.gif
Den medicinska forskningen har faktiskt kommit så långt att det egentligen inte finns en enda människa som är riktigt frisk nu för tiden

Om det bara funnes ett enda världsspråk, skulle alla på jorden kunna ha intimt umgänge med varandra utan att behärska en massa olika böjningsformer.

När vi ser ett föremål, passerar ljus in genom ögat och in i hjärnan, där det stora mörkret råder.

Amerikanarna går lika mycket i kyrkan som på nöjen. I Sverige är det tvärtom.

Vi är fjorton barn i familjen. Min far kan dessutom laga vattenledningar och snickra lite grann.
Snöflinga
Oj oj oj, har ont i skrattmusklerna laugh.gif laugh.gif
Aqvakul
CITAT (Marina i Hällekis @ 22-11-2007, 17:23) *
rotfl.gif
Vi är fjorton barn i familjen. Min far kan dessutom laga vattenledningar och snickra lite grann.

En sån far skulle man haft! naughty.gif
Marina i Hällekis

Aqvakul
Lite sent kanske
Lars-Olof Arvids
Kom med i vår skytteklubb! Där får du lära dig skjuta, och träffa trevliga kamrater!

Olle
Marina i Hällekis
"2500 träffades på skjutfält"
Marina i Hällekis
Alba
det blir bara värre och värre rotfl.gif rotfl.gif
Marina i Hällekis
Problem med att ställa in videon?
Här är några goda råd ur helsvenska Lumas bruksanvisning från 1990, till nyblivna ägare av deras modell LVH6:
* Om du möter några lita problemmer med ditt VCR, det kan spara du timme och pengar att kontrollera den här list för att se om någon av dehär problemmer du kan rätta själv.
* Du kan inte se stadig radioutsändning "Bullersam" eller strimmig avspelningsbilden.
* Är VCR nottagningskanalen på lämpligt.
* Ta VCR Ström kord fram från vägguttaget och plugg igen. Om Ström röt ljus är förbaskad fortfarande, kontakt kvalificerad serviceman.
* Om det är ett (Ström) uteblivande eller avbrott under Timmer Inspelningen, inspelningen inte skall vara att göra.
* Ingen avspelningsbilden, eller bilden är förvridad.
* Ström rött mätare ljus tänder.
* Kassettband är inte att börja var: Inspelning och Avspelning knappar är truckt.

Lars-Olof Arvids
Vet ni, igår när de gräddade pannkakor på fängelset hade de en fånge som smet!

Olle
Marina i Hällekis
rotfl.gif

Grodor från skoluppsatser är underbara:
Invånarna i Egypten kallades mumier. De bodde i Sara-öknen och färdades via kanel.
Saras klimat är sådant att invånarna måste bo någon annanstans, så vissa delar av öken måste kanaliseras. Egyptierna byggde pyramiderna i form av en enorm trekantig kub. Pyramiderna är en bergskedja mellan Frankrike och Spanien.

Bibeln är full av intressanta karikatyrer. I Bibelns första bok, Guinesses, skapades Adam och Eva av ett äppelträd. Ett av deras barn, Kain, frågade "är jag min broders son?"

Gud bad Abraham att offra Issak på berget Montezuma.

Moses ledde dem till Röda havet, där de bakade ojäst bröd, vilket är bröd bakat utan några ingredienser. Därefter steg Moses upp på berget Cyanid för att hämta de tio budorden.

David var en hebreisk kung som var bra på lyran. Han slogs mot filatelisterna, en människoras som levde under biblisk tid.

Utan grekerna skulle vi inte ha någon historia. En myt berättar att Achilles moder doppade honom i floden Sticks tills han blev omöjlig.

Penelope var den sista svårigheten som Odysseus uthärdade under sin resa. I själva verket skrevs Homeros inte av Homeros, utan av en annan man med samma namn.

Sokrates var en berömd grekisk lärare som gick omkring och gav folk råd. De dödade honom. Sokrates dog av en överdos av giftemål.

Vid de olympiska spelen sprang grekerna tävlingslopp, hoppade och kastade disk.

Statsskicket i Aten var demokratiskt eftersom folket tog lagen i egna händer.

Det förekom inga krig i Grekland, eftersom bergen var så höga att de inte kunde klättra över och se vad deras grannar höll på med. När de slogs mot persiennerna hamnade grekerna i numerärt underläge, eftersom perserna hade fler män.

Nero var en grym tyranni som torterade sina stackars undersåtar genom att spela fiol för dem.
Sedan kom medeltiden. Kung Alfred besegrade danskorna och digerdödens offer fick svarta bönder på huden. "Magna Carta" såg till så att ingen fri man skulle kunna hängas två gånger för samma brott.

Under renässansen började Amerika. Columbus var en stor navigatör som upptäckte Amerika medan han sneglade på Atlanten. Många av de indianska hjältarna blev dödade, vilket visade sig vara ödesdigert för dem.

Vintern 1620 var hård för nybyggarna. Många människor dog och många barn föddes. Kapten John Smith var ansvarig för allt detta.

Bach var världens mest berömda kompositör, liksom Händel. Händel var hälften tysk, hälften italienare och hälften engelsman - han var väldigt stor. Bach dog från 1750 till idag.

En annan legend berättar om Wilhelm Tell, som sköt en pil genom ett äpple stående på sin sons huvud.

Martin Luther spikades fast på kyrkporten i Wittenberg efter att ha sålt avlatsbrev. Han dog en fruktansvärd död efter att ha fått en bannlyst bulle.

Det var konstnären Donatellos intresse för den kvinnliga nakenmodellen som gjorde honom till renässansens fader.

Det var en tid av stora uppfinningar och upptäckter. Gutenberg uppfann Bibeln. En annan viktig uppfinning var blodcirkulationen.

Drottning Elizabeth var "jungfrudrottningen". Som drottning var hon framgångsrik. När hon blottade sig för sina trupper ropade de alla "Hurra!".

Renässansens störste författare var William Shakespeare. Shakespeare blev aldrig särskilt förmögen och är berömd endast för sina pjäser. Han levde i Windsor med sina glada fruar.

I en pjäs försöker Lady Macbeth övertala Macbeth att döda kungen genom att attackera hans mandom. Samtida med Shakespeare var Miquel Cervantes, som skrev "Donkey Hot".

Franska revolutionen var genomförd innan den ägt rum. Under napoleonkrigen skakade Europas krönta huvuden i knävecken. Då kom den spanska gorillan ner från bergen och nöp Napoleon i flanken. Napoleon ville att en arvinge skulle ärva hans makt, men eftersom Josephine var baronessa kunde hon inte ge honom några barn.

Nästa stora författare var John Milton. Milton skrev "En förlorad värld". Sedan dog hans fru och han skrev "Det återvunna paradiset".

1800-talet var tiden för många stora uppfinningar och tankar. Skapandet av ångbåten fick ett nätverk av floder att bryta fram. Samuel Morse uppfann en kod för telepati. Pasteur upptäckte ett botemedel mot sjukdomen arabien. Charles Darwin var en naturalist som skrev "Om ärternas uppkomst". Beethoven skrev musik trots att han var döv. Han var så döv att han skrev hög musik. Han tog långa promenader i skogen även när alla ropade på honom. Beethoven tog slut 1827 och dog senare av detta.

Solen gick aldrig ner över det brittiska imperiet, eftersom det brittiska imperiet ligger i öster och solen går ner i väster.

Drottning Viktoria var den längsta drottningen. Hon satt på tornen i 63 år. Hennes död var den händelse som slutgiltigt ändade hennes styre.
Bee
Underbart! En sån här tråd är vad som behövs en gråmulen fredag!

Svårt att plocka ut en favvis bland så många juveler men den här föll jag för:
"Jag sammanstötte med ett stationärt träd."
Kan riktigt se den stele byråkraten författa en skadeanmälan.... rotfl.gif
Tosan
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 23-11-2007, 08:38) *

Olle

Fläskpannkaka?
Gillan
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 23-11-2007, 08:38) *

Olle

rotfl.gif , sitter här med nån form av magsjuka, men ni gör verkligen allt för att lindra den, den ena efter den andra, sweatingbullets.gif
Marina i Hällekis
CITAT (Gillan @ 23-11-2007, 11:55) *
rotfl.gif , sitter här med nån form av magsjuka, men ni gör verkligen allt för att lindra den, den ena efter den andra, sweatingbullets.gif

Krya på dig! trostar.gif

FLER GRODOR UR SKOLUPPSATSER!

Ryssland är dubbelt så stort som hela världen.

Greta Garbo är en svensk filmstjärna vars make ingen skådat.

Om man noga betraktar en skalbagge sönderfaller den i tre delar: huvud, mellankropp och bakkropp.

Själv galen och omgiven av dåliga rådgivare kan jag bara beklaga Karl XII.

Varje år dör halva Grängesbergs befolkning av alkoholism.

Ungdomen är och förblir Sveriges framtid. Det ansåg redan de gamla grekerna.

Anders Zorn målade naket så att man verkligen såg hur det såg ut, och det hade man aldrig gjort förut.

Sparas spargris ser alltid sa glad ut därför att den jämt är full.

Är ungdomen bättre eller sämre nu än förr? På den frågan skulle jag vilja svara ett bestämt ja.

Min familj bestar av tre personer: Far, mor och jag själv. Själv är jag yngst.

En lappkåta ser ut ungefär som en majbrasa med en dörr på.

Gripsholms slott var mycket vackert beläget alldeles intill glasskiosken.

Utan reklam kunde vi vara lyckliga utan att veta varför.

I Italien finns det vendetta. Det är när två släkter ideligen utrotar varandra därför att de har blivit ovänner.

Blommorna behöver vatten liksom vi behöver mat och karameller.

När jag blir stor vill jag helst gifta mig, men om ingen vill ha mig så får jag bli lärarinna.

När jag blir stor vill jag bli lärarinna för jag tycker det är så roligt att vara med barn.

Hönan är ett av vara vanligaste äggdjur.

En monolog kan ibland äga rum mellan två personer. De kan till exempel vara man och hustru.

Tjuren är helt enkelt en manlig ko.

Om det bara funnes ett enda världsspråk, skulle alla på jorden kunna ha intimt umgänge med varandra utan att behärska en massa olika böjningsformer.

När vi ser ett föremål, passerar ljus in genom ögat och in i hjärnan där det stora mörkret råder.

När köttet tröt i grottan tog stenåldersmannen sin yxa och gick ut och högg vilt omkring sig.

Min pappa säger att han kan göra allting. Men för det mesta går han bara ut med sophinken.

När han föddes var han helt ensam. Fadern var död och modern befann sig på främmande ort.

Det sägs att musiken har makt att lugna och tämja de vildaste djur, men jag har aldrig märkt någon sådan effekt på mig själv.

Om alla gränser i hela världen avskaffades, skulle alla människor plötsligt bo i Sverige.

Bellman uppfostrades i ett gudfruktigt hem, men han tog skadan igen när han blev stor.

Amerikanarna går lika mycket i kyrkan som på nöjen. I Sverige är det tvärtom.

Man kan ibland känna igen poesi på att varje rad börjar med stor bokstav.

Många människor tycker så illa om TV att de bara sitter och blänger på den hela tiden.

Min far är mycket intresserad av hundar och nu har även jag blivit biten.

Den mest kända julpsalm jag känner till är "Nu är det jul igen".

När även de kirurgiska klinikerna börjar skära ner sin personal för att spara lite pengar har det verkligen gått för långt.

När den förlorade sonen kom hem igen blev alla glada utom den gödda kalven.

En dag åkte vi kälke. Det var roligt. Fröken stod överst och släppte en efter en. Sen kom en majister och fråga om fröken ville men hon ville inte sen kom en annan majister och da ville hon. Sen gick fröken av på mitten och majistern gick av lite längre ner. Sen höll fröken och majistern på att tjöra ihjäl sej. Det var den roligaste dan i mitt liv.

Jönköpingsposten är den mest lokala tidning jag kommit i beröring med.

Alla människor behöver frisk luft, men har man inte frisk luft får man andas ändå.

Svanen har fatt sin långa hals för att den inte ska drunkna, när vattnet stiger.

Innan vi gick ut låste vi dörren och la den under dörrmattan.

Fångarnas hungerstrejk gav ett magert resultat.

Det sägs - och det med rätta - att den som aldrig har varit i Paris om våren har gått miste om en stor förlust.

De är de många morden som gör en deckare så levande.

En viktig del av människokroppen är huden, eftersom den innehåller allt det övriga.

Min bulldogg därhemma äter nästan allting. Den är mycket förtjust i småbarn.

Havet är till stor nytta. Utan det skulle man till exempel inte kunna komma ut till alla öarna i skärgarden.

Det fina med longitud och latitud är att när någon håller på att drunkna kan han tala om var han befinner sig, och då blir det lättare att finna honom.

Jag stod på kajen och såg tankfullt ner i det smutsiga vattnet, när plötsligt en gammal vän dök upp.

Sen gick David bort och tog Goliats svärd och huggde bort huvudet av Goliat. Och det var nog det han dog av.

Genom användandet av just ordet höst skapar skalden en typiskt höstlik stämning.

Jag diskade i mitt anletes svett, och Vera sköljde efter i ett annat vatten.

I de katolska länderna använder man radband, och för varje ny bön tar man en liten pärla.

De flesta anser nog att inlärningsförmågan är störst på dagen, men av egen erfarenhet vet jag att man kan lära sig ett och annat på natten också.

Det var så vackert att jag var nära att gråta när fröken vid avslutningen tackade Gud för att terminen var slut.

Det är tämligen fastslaget att Shakespeare föddes 1560, och man antar att det skedde på hans födelsedag.

I Indien får folk av lägre kast arbeta och slita, medan överkasten ligger på sängarna.

När Stockholm bara bestod av den gamla staden var människorna visserligen mindre än nu, men naturbehoven var nu som då ett svårt problem.

Lejon är farliga diur. De drar sig inte ens för att äta upp människor. De kännetecknas också av att de brukar ha en öken omkring sig.

Mina föräldrar är av dels manligt och dels kvinnligt kön

Blodshämndens regel var: Slår du ihjäl mig, så slår jag ihjäl dig.

Förkylning orsakas av små elakartade organister.

Människan är antingen pojke eller flicka. Pojkar är väldigt besvärliga. De vill ha allt de ser utom tvål.

Boktryckaren visade sig vara en liten satt typ.

Celibat är det brott en präst begår när han gifter sig.

I Kina kunde förr en dödsdömd man betala för att någon annan tog hans straff i stället. Det fanns många fattiga kineser sam försörjde sig på det viset.

Till födelsedagspresent fick jag en klänning. Den är så svår att ta på sig för knapparna är bak och jag själv där fram.

Gävle är en stor stad som ligger vid havet. Gävlarna voro riktiga mänskor, och det var inte varmare där än hemma.

I Schweiz finns det tyskar, fransmän och italienare, två tredjedelar av varje sort.

Danmark saknar både skogar och berg, vilka senare bestå av kalksten där de sticka i dagen. Mycket smör införes från Danmark, emedan danska kor ha större företagsamhet och överlägsen teknisk utbildning än våra egna.

Klimatet i Bombay är sådant, att invånarna måste bo i en annan stad.

I Palestina är marken torr, men när det har regnat skjuter det upp hyacinter och nacister.

Negrerna bär ej några riktiga kläder, utan endast ett skynke kring höfterna på grund av den därstädes rådande hettan.

På övre ändan av huvudet befinner sig håret, som antingen ringlar sig i vackra lockar eller är alldeles rakt från roten till spetsen. Det kan också inte finnas där. Hos somliga människor är gallan synnerligen stor och gör dem på dåligt humör. Dessa inälvor äro huvudsakligen avsedda för de personer som äga dem, men de tjäna också till levebröd för läkarna.

Mänskan består av ett långt ben som räcker från hjässan ner till fotabjället, men för att mänskan skall kunna sitta är detta ben brutet på mitten, eljest hade hon fått sitta stående.

Om Adam och Eva hade ätit av kunskapens frukt innan de blivit lurade till det hade de inte gjort det.

Vikingarna hade mycket våld i sina slagsmål.

Buddha lärde att livet var en enda lidelse.

Efter Versaillesfreden fanns det inga länder mellan gränserna.

Natitivitet betyder antal levande per tusen invånare.

Under digerdöden hände det att människor gick och lade sig friska och vaknade upp döda.

Judas bedrog Jesus med en kyss.

Jordreformen innebar att storgodsägarna skulle delas upp i små jordbruk.

Gillan
CITAT (Marina i Hällekis @ 23-11-2007, 12:26) *
Krya på dig! trostar.gif

Tack!

Magen känner sig inte speciellt bekväm med att skratta halvt ihjäl sig, psyket däremot, mår alldeles förträffligt. Så, återigen, tack för skrattattackerna rotfl.gif
Marina i Hällekis
Skolungdomar pratar, som bekant, ofta en egen variant av svenska. Här några exempel, ta lärdom...

Ny svensk språklära

Substantiv
är ord som du kan sätta 'fan' eller 'djävel' efter, t.ex. gubbdjävel, hammardjävel eller klockfan.

Adjektiv
är ord som du kan sätta 'skit' före, t.ex. skitbra, skitsnygg och skitsnabb.

Verb
är ord som du kan sätta 'utav helvete' efter, t.ex. springer utav helvete, åt utav helvete och har sovit utav helvete.

Adverb
är ord som du kan sätta 'förbannat alltså' runt, t.ex. springer förbannat fort alltså, åt förbannat noga alltså och har sovit förbannat länge alltså.

Skolans nya verbformer

binda - band - snöre
blöda - blött - vått
bära - bar - naken
dra - drog - kokain
kissa - kass - usel
klyva - klöv - kofot
liten - mindre - Marjasin
läsa - läst - skomakare
pinka - pank - utfattig
riva - rev - korall
se - såg - fogsvans
skriva - skrev - [ Censur ]
skära - skärt - rosa
spinna - spann - hink
slinta - slant - tjugofemöring
sticka - stack - höbal
vinna - vann - Damme
vrida - vred - arg

Marina i Hällekis

Vad skall du bli när du blir stor?
Jag vill bli ingenjör när jag blir stor, det är ett roligt arbete och lätt.
Därför finns det så många ingenjörer idag, och varje dag blir det fler.
Ingenjörer behöver inte gå så mycket i skola. De måste lära sig programmeringsspråk så att det kan tala med datorer. Jag gissar att de måste kunna läsa också så att de vet vad det är fråga om när allt trasslar till sig.

Ingenjörer måste vara modiga så att de inte blir rädda, när allt trasslar till sig mer än möjligt, eller när de måste tala främmande språk på utländska så att de vet vad de ska göra.

Jag gillar också lönen som de får. De får mer pengar än de hinner använda. Det beror på att alla vet att ingenjörerna har ett svårt arbete utom ingenjörerna som vet hur lätt det är. Det finns inte så mycket som jag inte tycker om, utom att kvinnorna tycker om ingenjörerna och vill gifta sig med dom, så man måste köra bort dom, så dom inte stör.

Jag hoppas att jag inte blir allergisk mot kontorsdamm så att jag inte kan bli ingenjör. Jag blir sjuk av vår hund. Om jag blir allergisk mot kontorsdamm kan jag inte bli ingenjör och då måste jag arbeta.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon