Full version: Hallon och vresros
Hasse_h
Hej!

Grannen har ett jättelikt buskage bestående av någon sorts vresros som bär nypon samt röda och gula hallon. Buskaget är så stort att de sedan många år tillbaka har gett upp och inte längre håller efter det. Det har fått till följd att det lämnats åt sitt öde på sidan mot vår trädgård, och det kan nog alla räkna ut vad som händer då... en fullkomlig invasion av rotskott och grenar som tar både näring och sol från vår vinbärshäck som är planterad utmed samma tomtgräns.

De har sagt att vi får göra vad vi vill med buskaget på sidan som är mot vår tomt, de kommer ändå inte åt den därifrån. De är båda äldre och sjukliga och orkar inte ta tag i det själva...

Så frågan är vad jag bör göra för att bli av med eländet. Grenverk som hänger över kan jag klippa bort, men hur gör jag för att det inte ska komma upp mängder av nya skott som kompensation? Hur blir jag av med rotskott som tränger flera meter in på tomten och skjuter upp mitt i gräsmattan? Om jag använder ogräsgift på dessa uppskjutande skott, riskerar jag att ta död på hela buskaget då?

Hoppas att någon har råd att ge...vill inte att mina vinbär ska förtvina under vresrosens dominans...
Hannele
"någon sorts vresros som bär nypon samt röda och gula hallon"

Lata jag skulle på tomtgränsen lägga stora stenar eller plattor, som hindar rotskott att komma upp.
Och jag skulle plocka alla söta hallon till morgonfilen, njuta av rosendoften och
knapra på ett och annat söt nypon - och låta småfåglarna äta upp resten.

Att de tjäl all näring är en lätt överdrift...

Mitt motto:
"Rensa med måtta och njut."
Hasse_h
Hmm... vi snackar om ett vresrosbuskage som är i storleksordningen 7 x 5 meter. Det sitter så till att grannen inte kommer åt sydsidan på sitt eget hus. Men det är deras huvudvärk. Jag vill bara ha fritt någon meter från våra vinbär så det blir plats för dessa att frodas. De stackarna minskar i storlek och ger sämre skördar för varje år och det beror inte på att jag slarvar med beskärningen av dem, så jag tror nog att det är vresrosen som stjäl ljus och näring. Har flera buskar dit vresrosen inte nått (ännu) och de frodas bra och ger massor med bär. Rosdoft och nypon lär räcka till i överflöd även om jag blir av med 10% av buskaget.

Rotskotten kommer upp lite varstans, upp till 5-6 meter från själva vresrosbuskaget. Lite trist att behöva lägga plattor över halva gräsmattan, det är inget fungerande alternativ i mitt fall.

Hallonen vill jag mer försöka få kontroll över, tycker också det är underbart med hallon till vaniljglass eller i youghurten, men de måste tuktas för att inte bli till en plåga...

Är inte rädd för lite arbete, bara det ger resultat... blink.gif
Hannele
"Är inte rädd för lite arbete, bara det ger resultat..."

Då är det bara att kavla upp ärmarna och gräva upp rötterna.
Det finns inga under.
Hasse_h
Inga under? Ah, sicken blåsning....
Nä, det blir väl till att gräva. Men rötterna letar sig väl tillbaka så man får väl se det som ett underhållsarbete vart 3:e år eller så...
Hannele
I stället för att riva ner alla vackra vädoftande vresrosor, kanske kan du stamma upp några. Vackert!
Själv tycker jag att uppstammade rosor - även uppstammade träd - har mindre rotskott.
ÅsaF
Prova att gräva ner nån slags "vägg" i marken mot grannen, ca 1/2 - 1 meter djupt. Det borde hindra en del av rötterna, risken är ju dock att du redan fått in rejält med rötter på din sida. Antagligen måste du gräva upp på din sida om "väggen" för att få bort de rötter som tagit sig över.

Ett bra trick är annars att lägga ca 1 dm tjockt lager med täckbark där man inte vill få ogräs, det förutsätter dock att man rensat rätt rejält innan man lägger på täckbarken. Allt ogräs försvinner naturligtvis inte då men man begränsar det en hel del. Dessutom är det lätt att rensa bort det ogräs som kommer upp genom täckbarken efter som det är så poröst material.

Det går även att köra med täckningsmetoden. Lägg en mörk plast över ytan där du inte vill få ogräs. Till slut kvävs det och dör. Fast plasten måste nog ligga där något år skulle jag tro.

Annars får du nog prova att klippa skotten som kommer upp. Till slut kanske rosen får nog. wink.gif
Hasse_h
CITAT
riva ner alla vackra vädoftande vresrosor
Hm...det var ju inte alla rosor som skulle bort, bara någon meter i kanten av buskaget på ca 7x 5 meter.

CITAT
Prova att gräva ner nån slags "vägg" i marken mot grannen, ca 1/2 - 1 meter djupt.

Ja, gräva djupt och kanske lägga ner markväv eller plast vertikalt, det kanske hindrar rötterna. Det kanske var en idé det...skulle en sådan "vägg" stoppa rötterna att tränga igenom?

Och sen lägga markväv runt vinbärsbuskarna för att stoppa eventuella rester från rötterna att tränga upp där. Allt som är utanför detta, längre in på tomten, klipper jag för att trötta ut dem.

Nån som tror på det?
ÅsaF
Hmmm... jag tror nog inte det räcker med väv tyvärr för att hindra rötterna. Såvida det inte finns nån väldigt tät och stark väv som inte går att borra sig igenom. Rötter brukar vara väldigt starka och vassa. Tror du måste gräva ner nån form av hårdplast eller liknande typ konsistensen av en hink, balja eller liknande. Metall borde också gå bra.

För att täcka marken så borde det funka med en mörk presenning. Har dock inte provat det själv men jag vet att genomskinlig mjukplast inte funkar för övertäckning (eller så var jag för otålig helt enkelt) så jag tror det är fördel om den är mörk så ljuset inte tränger igenom.
Hasse_h
Ok...antar att du har rätt. Rötter brukar ha en enorm genomträningskraft.

Jaja, får väl klura på vad man skulle kunna stoppa ner för sorts "vägg"...
ÅsaF
Kom på en sak. Du kanske kan köpa en bit platonmatta att gräva ner. De finns ju i olika höjder och går att få i princip vilken längd som helst. De är ju rätt kraftiga av sig så det ska nog till en rätt rejäl rot för att kunna ta sig igenom en sån. rolleyes.gif
Hasse_h
Platonmatta? Är det sådana där dräneringsplattor man sätter utmed husgrunden? Det kanske skulle funka...får kolla upp det. Tack!
ÅsaF
Japp. Såna där mattor man sätter runt husgrunden vid dränering. Är ju oftast buckliga men det kanske inte gör något. De är ju i alla fall släta längst upp i kanten. Lycka till med påtandet! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon