Margaretha
Vid några tillfällen har det frågats om Nerium och det har då påpekats att man inte ska klippa ner dem. Nu undrar jag varför. Min är 2 meter lång och det är inte lyckat på balkongen.
Förlorar man blomning eller far den illa på något sätt av att t.ex. halveras. Den blommar tappert där uppe på toppen, men jag överväger t.o.m.att bära ut den i containern. Den är för stor helt enkelt.

Någon som kan ge mig ett råd? g.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Klipper man ner den hårt händer det ofta att man får vänta ett par år innan blomning, och klippning får tyvärr inte ner växten så värst mycket i storlek (de låga kompakta plantorna man ser i handeln är oftast retarderade med kemikalier). Lite kan man ju få ner växten i storlek med klippning och ibland kan man få den något buskigare men istället för att klippa ner hela föreslår jag att du klipper ner några grenar och låter resten vara.
Alexander-VG-zon3
plus så neriumen själv är bra på att förgrena sig . har du bild på den ?
HannaLisa
de blir ofta lösa i kronan o får dåligt med blommor om den står skuggigt. Jag hade klippt ner den i höstas o sen ställt den i söder till våren.
Margaretha
Tydligen inte alldeles enkelt. Den står på en söderbalkong, så ljus lider den ingen brist på, och den blommar rikligt, men blir så stor! Visst kan jag ta en bild,men jag har inte lärt mig "skicka" bilder än. Min digitala kamera är alldeles ny. Skäms lite faktiskt föratt jag inte orkat lära mig! unsure.gif

Tack för era råd!
Margaretha
Jag gjorde som Åsa föreslog - så småningom. Tog av de längsta och lät resten vara i fred. Ska bli spännande att se vad som händer till våren.
mamamaggan
Väntar också med spänning. Har en stor lite gles nerium som jag aldrig klippt. Den står nu och vilar i c:a 10 grader plus.

Som lite kuriosa kan jag tala om att i Sydafrika planterar man Nerium i mittsträngen på motorvägarna. De drar till sig insekter och då slipper man få dem på vindrutan.
Blomstersmurfen
Jag klipper min varje år när jag tar in den på hösten.

Inga problem, den är tät och fin och blommar rikligt varje år.

Om man klipper på våren och sommaren får man dock inga blommor på den grenen det året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon