noranettan
Lars-Åke Gustavsson skriver att den i allt väsentligt är lik Aimable Amie. I Botanican nämns den inte alls. Rolf Ginstmark beskriver den ~som min ser ut, dryga metern hög, få taggar, medelfyllda blommor i nyanser av lilarosa och med något synliga ståndare. Den doftar riktigt starkt. Jag vågar ju klart inte utmana Lars-Åke, men precis lik Aimable Amie tycker jag ändå inte blomman är.

Anette
renate
Den är vacker,men jag håller med dig Anette,likt Aimable Amie är den inte,min A A är ljusare och mörkare i mitten.Ska se om jag hitta en bra bild på Amable Aimie .
Så ser min A A ut.

Amable Aimie är vacker och dofta fin,men lite hängigt växtsä Den här rosen har så många knoppar att långt ifrån alla hinner slar ut,så har hon gjort n 2 år i rad nu.Lite trist för blommornar är helt underbara.

noranettan
Vad skönt att höra renate att jag inte är ensam om att se skillnader i blomman! Puh.
Eva 33c
Jag har ingen AA men en Louis van Till, som jag fick som ersättningsros av Rosenposten när jag egentligen beställt AA. Jag var lite besviken när jag packade upp men när den blommade tyckte jag nog det var en ganska bra ersättningsros.
Så här ser min ut, den är planterades 2006.
[attachment=9837:ros_louis_van_Till.jpg]
noranettan
Himla fin bild eva! Jag tycker din också är lite mörkare inuti.
Eva 33c
CITAT (noranettan @ 22-11-2007, 18:15) *
Himla fin bild eva! Jag tycker din också är lite mörkare inuti.

Tack! Och det var just den där färgskiftningen av ljusrosa med mörk mitt som gjorde att jag föll för AA. Men denna ersättningsros ser faktiskt ut som jag förväntade mig att AA skulle göra, så jag blev nöjd ändå.
Stenis
Hur många rosor har du? Vilka underbara skapelser!
Fastnade i dina album - har du möjligen några sticklingar som du kan tänka dig sälja eller byta mot annat än rosor? (har nyligen trillat in i rosträsket!)
Jag håller på med en rund rabatt i rosa-vita-purpur. Cardinalen har jag redan, det kunde passa fint med en "Biskop" innocent.gif eller kanske L`Evegue, eller Chianti, Hippolyte är också i bra färgskala.

Var köper ni alla dessa underbara rosor - jag vill ha!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon