Juli S
Hej, hej!

Jag var i Paris några dagar och visst lite frö "hamnade" i min väska innocent.gif . Det var träd och buskar, men nu behöver jag hjälp med id. av dessa:
[attachment=9839:Bild.jpg]
Det var stort och fint träd med jättestora frökapslar .

[attachment=9840:Bild_163.jpg]
Dålig bild, men hoppas att det går att känna igen trädet.

[attachment=9841:Bild_204.jpg]
[attachment=9842:Bild_210.jpg]
Den plockade jag vid Notre-Dame blush.gif

[attachment=9843:Bild_165.jpg]
Och den här är lönn av någon sort som jag känner inte till. Fröna var stora och runda liknande kastanger...

Kan jag så allt sånt där eller ska jag vänta tills våren? Hur ska jag göra?

Tack, tack på alla svar thanks.gif !!!
MVH, Julia
Alexander-VG-zon3
dom näst sista bild murgröna den sista platan
storm
Skulle kanske kunna vara Blåregn
CillaM
Den första ser ju onekligen lite ut som ett blåregn i trädform, min tanke gick till Johannesbröd, Ceratonia ???. Jag vet att i Frankrike och de andra sydliga länderna växer enorma träd med helt absolut lila och en överdådig blomning. Men jag är inte säker på vad det kan vara, tyvärr. Finns säkerkligen någon som kan det här.
Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 22-11-2007, 19:39) *
Den första ser ju onekligen lite ut som ett blåregn i trädform, min tanke gick till Johannesbröd, Ceratonia ???. Jag vet att i Frankrike och de andra sydliga länderna växer enorma träd med helt absolut lila och en överdådig blomning. Men jag är inte säker på vad det kan vara, tyvärr. Finns säkerkligen någon som kan det här.

Ceratoni är städesgrön väl? och är knappt härdigt i paris

och blåregn får väl inte så stora frökapslar plus har väl inte sådan växtform , det är ju en slinger växt som går bygga upp till ett litet träd . fast iför sig vet jag inte va det kan vara
RibesRubusVitis
Den andra kunde kanske vara Gleditsia, korstörne.
Juli S
Jag googlade Gleditsia och det här bilden liknar trädet från Paris w00t.gif . Frökaplarna är ungefär 25 cm långa, "lockiga", röd-bruna och doftar sött väldigt starkt.

[attachment=9857:post_121...32729_1_.jpg]

Den andra trädet är någonting annat...
Boxer
Åh, Korstörne! wub.gif Den är jättefin.
Du har väl inte gott om frön så att man skulle kunna få tigga? Jag kanske har något i utbyte. shy.gif

Hybridplatan sådde jag för några dagar sedan. Den gillar jag också skarpt.
Åsa, mälardalen zon 2
Den första ser ut som Korstörne tycker jag med. Slingerväxten tycker jag med ser ut som murgröna. Sedan till den sista bilden träd med såna fläckiga stammar i nere i Europa brukar vara platan som har ganska lönnlika blad, platan planteras ofta i städer de brukar tåla bilavgaser ganska bra.
Juli S
CITAT (Boxer @ 23-11-2007, 06:31) *
Åh, Korstörne! wub.gif Den är jättefin.
Du har väl inte gott om frön så att man skulle kunna få tigga? Jag kanske har något i utbyte. shy.gif

Hybridplatan sådde jag för några dagar sedan. Den gillar jag också skarpt.

Visst du kan få några frön sweatingbullets.gif , PMa mig ditt adress bara rolleyes.gif .

HannaLisa
Ja det sista trädet måste vara ett Platan, tror jag...
Aqvakul
CITAT (HannaLisa @ 27-11-2007, 17:00) *
Ja det sista trädet måste vara ett Platan, tror jag...

Klockrent!
fröhamstern
den 1a ingen aning,men påminner om guldregn i siluett. 2a är Murgröna. Ja upptäckte att dom såg ut så när dom blommade på Gotland i höstas,hade ja ingen aning om. De e föresten deras landskapsblomma.
sqrulan
Min son plockade fröer i Paris och han sa att han plockat av ett träd som var "militär/kamoflage" färgat,det verkar ju din sista bild vara.
Hur såg fröerna ut till den sista? (platan)kanske?
Berätta,berätta!!!!Jag blir sååå nyfiken! rolleyes.gif

Mitt tips är att du sår dom i februari,men håll fröerna gärna lite fuktiga och svalt.
Slå in dom i fuktig(ej blöt)mossa och låt dom ligga svalt tills du sår.

Andra kanske vet bättre! flirting.gif
Juli S
CITAT (sqrulan @ 27-11-2007, 23:36) *
Min son plockade fröer i Paris och han sa att han plockat av ett träd som var "militär/kamoflage" färgat,det verkar ju din sista bild vara.
Hur såg fröerna ut till den sista? (platan)kanske?
Berätta,berätta!!!!Jag blir sååå nyfiken! rolleyes.gif

Mitt tips är att du sår dom i februari,men håll fröerna gärna lite fuktiga och svalt.
Slå in dom i fuktig(ej blöt)mossa och låt dom ligga svalt tills du sår.

Andra kanske vet bättre! flirting.gif

Det var precis kamoflage färgat träd och massor av sådana överallt w00t.gif ! Jag har bild på fröerna, de är i kastanj storlek och ser så här ut:

[attachment=10041:Bild_116.jpg]

Jag ska följa ditt råd, eftersom har absolut ingen idé om hur ska jag göra med alla dessa frön wacko.gif ... Har försökt att så korstörne, slipade fröerna först, det var jobbigt och hoppas att jag skadade inte dem unsure.gif ...

MVH, Julia.
Ciczi
Sista är en platan, precis som alla andra säger... smile.gif

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon