|
Krolliljan
22-11-2007, 18:53
Jag har ett par rödbladiga alunrot som inte trivs. De har stått på två olika ställen ,men inte trivs de inte. Det kan kanske bero på att det är sandjord? Men kanske det helt enkelt är så att de inte gillar salta vindar?  Någon som vet vilka betingelser som är bra för denna stackars växt.
Alexander-VG-zon3
22-11-2007, 18:59
inget av det är direkt så bra .
den trivs i fuktigjord och sol-halvskugga , bor man i områden( med sandjord och öppet blåsigt läge) är det viktigt med halvskugga och fuktig jord .
jordförbättra och sätt dom i halvskugga väst eller öst läge där den inte får känna på saltvindar från havet .
Krolliljan
22-11-2007, 19:01
Tack för svaret. Då är det inte konstigt att de inte mår bra. Jag ska flytta dem. ( jag sitter här och planerar lite för våren)
Ludvig Johansson
01-12-2007, 20:26
Jag odlar alunrot i en mycket upphöjd bädd med mycket sandig och troligtvis kalkrik jord (Yuccorna trivs där) och de frodas. De jag satt i fuktig jord har inte alls utvecklats lika bra. Jag tror de vill ha väldränerad men fuktighetshållande jord, t.ex. sand täckt med gräsklipp.
Gudrun i Göteborg
01-12-2007, 21:52
Jag har denna alunrot i min slänt-rabatt mot söder. Den har stått där i fyra år o har börjat bre ut sig. Jorden är något sur. Hum... nu villar jag nog till det hela.
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 01-12-2007, 21:52)  Jag har denna alunrot i min slänt-rabatt mot söder. Den har stått där i fyra år o har börjat bre ut sig. Jorden är något sur. Hum... nu villar jag nog till det hela.  då är vi två som villar...har mina i söder och dom trivs bra
Alexander-VG-zon3
02-12-2007, 00:18
hmmm och hos mig trivs dom soligt och fuktigt
CITAT (flaxss @ 02-12-2007, 00:18)  hmmm och hos mig trivs dom soligt och fuktigt  knepig växt
kerstin z5-6
02-12-2007, 13:15
Nja -jag tror inte att det är såå knepigt Alunrot -de grönbladiga : Klarar i stort sett vilken miljö som helst om de står någorlunda väldränerat ,med lagom fukt Alla andra sorter är , i alla fall här i norr Känsliga för intensiva höstregn och och våta odränerade rabatter Trivs lika bra i halvskugga som i sol , men de rödbladiga ,orange ,svarta osv blir ofta klarare i bladfärgerna med åtminstone 4-6 tim sol Kräver pga av detta mer dränering men klarar inte heller att torka ut för länge De fletsa har även en viss tendes att frysa upp" om tjälen är djup eller om temperaturerna på våren varierar mycket Detta kan avhjälpas med att man Planterar rätt djupt Ev mullar på lite runt rothalsarna -sen höst eller bättre tidig vår De är sällan vintergröna här uppe -Några få blad är kvar på våren -fula .. när nya kommer i mitten klipps de gamla bladen bort Denna växt är en av de mest lättsådda och gror en masse! Den är på intet sätt fröäkta däremot De ljust-klargulbladiga är riktiga kinkeputtar vad man än gör
Christer i Falköping
02-12-2007, 17:24
Kommer aldrig mer i mitt liv att så dem! Ett rent helsike att få isär de miljoner små plantor man får  Mina röd verkade klara av att stå i full sol och lerjord i Tråvad, likväl som de verkar göra det här hemma i sandjorden. Kanske de är väldigt olika individuellt? Christer.
Krolliljan
02-12-2007, 18:30
De verkar trivas på olika ställen dock inte hos mig. Det är kanske de salta vindarna som de inte tycker om då???
Lotta i Gbg
02-12-2007, 19:57
En del Heuchera är mer tåliga hos oss än andra. Det beror kanske på vika arter som finns med i hybriderna. Några av de rödbladiga som är tåliga och som har överlevt väl hos mig är t ec 'Palace Purple' och 'Chocolate Ruffles. Andra sorter dör ofta bort över vintern, vilket jag tror har att göra met att det dels är för blött i marken ibland, dels att rådjuer och harar älskar att äta ner dem. De är ju i princip vintergröna.
Krolliljan
02-12-2007, 20:16
Jag har flyttat med dem från stugan, där de frodades. Här vill de sig inte.  Har provat nu i tre år. Jag försöker att flytta dem en sista gång till våren till sol-halvskugga bakom huset i lä från havet och jordförbättrar Jag har fler växter som inte trivs t ex flox och ,hör och häpna, gul nunneört  som jag trodde trivdes överallt. OK det som inte trivs får jag väl ge bort till pappa .
Hej: jag tycker att skicka den här texten till er som älska Alunrot är lättodlad. Den trivs bäst i lätt, näringsrik, ganska fuktighetshållande men väldränerad jord. Soligt till halvskuggigt läge passar bra. Rödbladiga sorter föredrar ett soligare läge och är mer torktåliga medan gulaktiga och silvergröna sorter behöver mer skugga. Det är bra om man fyller på lite jord runt plantan på våren, eftersom den har en tendens att ”krypa upp”. Man kan plantera om den lite djupare om den höjt sig alltför mycket. Man bör ändå plantera om den ca vart tredje år för att plantan ska hålla sig fräsch.
Putsa plantan på våren, var rädd om bladrosetten i mitten. Under det första året på den nya växtplatsen brer plantorna ganska snabbt ut sig. Därefter stannar de till och blir inte så mycket större. Blomningen i juni-juli är skir och fin. Blommorna är vita, rosa eller röda. Klipp gärna bort överblommade stänglar, så kommer plantan igen med nya fräscha blad. Alunroten håller sig fin långt in på hösten och faller inte ihop vid första nattfrosten.
Alunrot passar bra tillsammans med rödblommig Stjärnflocka (Astrantia), Törel (Euphorbia), Malört (Artemisia), Plister (Lamium), Daggkåpa (Alchemilla), Näva (Geranium), Lungört (Pulmonaria), Lammöron (Stachys), Salvia 'Icterina' och gräs i blå och gula toner. Lycka till H: Bassam
CITAT (Krolliljan @ 02-12-2007, 20:16)  Jag har flyttat med dem från stugan, där de frodades. Här vill de sig inte.  Har provat nu i tre år. Jag försöker att flytta dem en sista gång till våren till sol-halvskugga bakom huset i lä från havet och jordförbättrar Jag har fler växter som inte trivs t ex flox och ,hör och häpna, gul nunneört  som jag trodde trivdes överallt. OK det som inte trivs får jag väl ge bort till pappa . har också gul nunneört, den verkar bara trivas i norr här. min alunrot står i dåligt dränerad och ogöslad lerjord, (har en uteplats som varit i träda) gör inget mera än klipper bort överblommade stänglar....men trivs gör den du kanske är för snäll mot den....
Alexander-VG-zon3
03-12-2007, 07:37
CITAT (pejori @ 02-12-2007, 22:34)  har också gul nunneört, den verkar bara trivas i norr här. min alunrot står i dåligt dränerad och ogöslad lerjord, (har en uteplats som varit i träda) gör inget mera än klipper bort överblommade stänglar....men trivs gör den du kanske är för snäll mot den....  och den gula trivs hos mig i direkt sol i grus-sand jord
Krolliljan
03-12-2007, 07:51
CITAT (flaxss @ 03-12-2007, 07:37)  och den gula trivs hos mig i direkt sol i grus-sand jord I stugan hade vi gul nunneört överallt i sol i skugga och där man inte ville ha den. Den som många andra växter flyttades med hit. Här funkar den ingenstans. Jag tror att det är saltet här med. Den salta hinnan som sätter sig på fönsterrutorna sätter sig naturligtvis på växterna också.  . Undrar om man kan läsa någonstans vilka växter som ogillar salt. Jag har t ex blekgul nunneört och den har jag i skugga på baksidan. Den stormtrivs.
Alexander-VG-zon3
03-12-2007, 07:55
CITAT (Krolliljan @ 03-12-2007, 07:51)  I stugan hade vi gul nunneört överallt i sol i skugga och där man inte ville ha den. Den som många andra växter flyttades med hit. Här funkar den ingenstans. Jag tror att det är saltet här med. Den salta hinnan som sätter sig på fönsterrutorna sätter sig naturligtvis på växterna också.  . Undrar om man kan läsa någonstans vilka växter som ogillar salt. Jag har t ex blekgul nunneört och den har jag i skugga på baksidan. Den stormtrivs. hos mig 'går' dom till dom ställen den trivs i . mormor satte nunnört i näringrisk jord efter en tid ha den flyttat sig ett par meter ut på gårdsplanen där det är grus . rätt så intresanta växter . jag tror att dom salta vindarna gör en del . alla skogsväxter vill inte ha salt . igentligen inga växter vill ha salt men en del tål en högre saltmängd bättre . alternativ du kan göra är att ha skyddshäckar som tar upp saltvindarna på sommaren . eller plank eller plantera 'skogs'växter på sidan av huset där inte salt kommer ,eller planterar du enbart växter som tåpl salt .
Krolliljan
03-12-2007, 07:57
Ja  jag har ju häck. Ska försöka där med både nunneörten och alunroten.
Alexander-VG-zon3
03-12-2007, 09:50
CITAT (Krolliljan @ 03-12-2007, 07:57)  Ja  jag har ju häck. Ska försöka där med både nunneörten och alunroten. du kan ju planter exempel havtorn ,, den tål saltiga storm vindar plus skickar rotskott . om du behöver extra skydd .
Alpiner i Halmstad
03-12-2007, 13:25
Stammarna på alunrot får långa rothalsar när de blir äldre. Vår erfarenhet av alunrot är att de bör föryngras vart tredje år. Man kan föryngra arterna med frösådd och sorterna genom att snitta av sidorosetter från den gamla rotstocken. M.v.h. Bernt
Krolliljan
03-12-2007, 16:59
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 03-12-2007, 13:25)  Stammarna på alunrot får långa rothalsar när de blir äldre. Vår erfarenhet av alunrot är att de bör föryngras vart tredje år. Man kan föryngra arterna med frösådd och sorterna genom att snitta av sidorosetter från den gamla rotstocken. M.v.h. Bernt Tack,tack. Jag provar det med.  Jag tycker om färgen och vill gärna att den ska trivas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|