lissa
Min början till träd som hade kommit upp från ett frö dog i somras. Idag var jag ute och knyckte en bit av en gren, och såg till att jag fick med en bit av " foten" eller vad ni kallar det.
Ska jag sticka ner allt ihop i en kruka med plast, eller är det bättre att sätta den i vatten ? Är det en sån här stambit som ni alltid säger att man ska ha med ? Massa frågor som jag hoppas att någon kan svara på smile.gif
[attachment=9855:EPSN0485.JPG][attachment=9856:EPSN0482.JPG]
KURT
Sätt den i luftig jord (blanda med sand/grus eller torv) . Jag skulle nog ha dragit av grenen, då får man en stickling med klack. Det brukar finnas celler med tillväxtstimulerande hormoner just i förgreningen. Men man skall inte skära av.
lissa
Hej Kurt, tack för att du svarade..konstigt, men jag var övertygad om att jag svarade dig igår...men det försvann kanske i cyberrymden .. Faktum är att jag drog av den, och att den har en "klack" Gäller samma planteringssätt eller ska jag göra något annat ? Som du ser så sitter det gröna mitt på stambiten, ska jag ändra på det ? Ska jag sätta ner den med hela stambiten mot marken ?? Många frågor som hoppas på svar... smile.gif
lissa
Försöker 1 gång till med samma fråga men lite förenklad eftersom det viktigaste är att veta om jag ska dra av den gröna sticklingen från stambiten och plantera den, eller om jag planterar ner allt man ser på bilden?? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon