Tosan
Tittade ut på mitt fågelbord för en liten stund sen, och där sitter som vanligt den här tiden på dan ett gäng skator och käkar. Men när jag tittar närmare så ser jag att en av dem är en kråka, och den håller sig lite i utkanten av "flocken".
Vi ser sällan kråkor här inne i stan, nån enstaka bara, men jag trodde verkligen inte att skator och kråkor skulle kunna samsas vid matbordet.
Naturen är ganska spännande när man tittar på den smile.gif
Betty
Samma hos oss, få förmiddan kalasar ett gäng skator och 1 - 2 kråkor Och på eftermiddan äter alla småfåglarna. I förrgår hade vi celebert besök av en hackspett, den tog sig ett skrovmål på talgbollarna. Jag har aldrig sett en hackspett på så nära håll (ca 2 meter) förrut! Förvånades över hur stor den var. smile.gif
Tosan
Ja, de är faktiskt bra mycket större än man tror. Oftast är de ju rätt snabba på att flyga och gömma sig, så man hinner aldrig riktigt jämföra dem med småfåglarna.

De få ggr vi haft kråkor på gårn så har skatorna som regel jagat bort dem, därför blev jag så förvånad nu när dem satt där tillsammans med dem. ¨
I början hade jag god lust att jaga bort skatorna, maten var ju mersom ämnad åt småfåglarna, men så såg jag ju att de har olika tider och verkar samsas bra runt matbordet smile.gif
KURT
Fåglar kan ofta bete sig annorlunda nu på vintern när de inte behöver försvara revir på samma sätt. Skator (och kråkor) kan nog också acceptera varandra bättre när de inte har ägg eller ungar!
Tosan
Ja, det verkar ju onekligen så smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon