Full version: ID- hjälp
padde
Denna växten köpte jag på en blomsterbutik här i Malmö och ägarinnan påstod att det var en helgrön Epipremnum, men det lär det inte vara. Har nu försökt identifiera den i flera månader, om inte ett år, utan att lyckas. Tänkte därför be er om hjälp wink.gif

Den första bilden är en rotad stickling från moderplantan på de undre bilderna. Den skickar ut stödrötter som växer FORT i både längd och bredd. (En sådan kan ses strax ovanför växten på första bilden, utefter bergväggen) Resten av plantan växer också exceptionellt fort. Får stora, fina och ganska tjocka blad.

Detta måste väl vara någon form av lianväxt? Vad säger ni?

DSC00342.JPG

DSC00340.JPG

DSC00341.JPG

igl
någon sorts Philodendron tror jag att det kan vara.
mvh
inger
MariaS
En Philodendron scandens (klätterkalla) vill jag nog påstå att det är. Växer fort om den trivs. Jag hade en som täckte hala vardagsrumsfönstret på 3 år. Nu har jag en ny stikling som får ta vid.
padde
Philodendron scandens är det inte. Sådana har jag många av och de är inte ens lite lika. Skulle i så fall vara en vuxenform av den, men det tvivlar jag på. Skulle ju kunna vara en annan sorts Philodendron, ska leta igenom de som fanns här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Philodendron
padde
Ok, det var MÅNGA att gå igenom. Ganska många som jag inte hittade bilder på också. Det närmsta jag kom var dock Philodendron cannifolium:
http://blog.so-net.ne.jp/_images/blog/_a77...rac/5173916.jpg

Men jag tror ändå inte att det är exakt rätt.
Philodendron är det ju garanterat i alla fall. Nu ska jag ge mig ut och försöka hitta ett Philodendron- forum =D
Aqvakul
Är vi överens om att detv är någon slags Philedendron, eller?
padde
Ag42:
Ja, men det är vilken sort vi är ute efter wink.gif
CarMa
Spadranka, Philodendron sagittifolium
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon