Full version: Fågelholkar
Bettis
Rensar ni ur fågelholkarna på hösten, eller låter ni dom bara vara confused.gif Har hört att man ska rensa ur för fåglarna själva plockar torrt gräs mm och lägger i. En del säger att det ska vara kvar för fåglarna "bor" där på vintern. Har också hört att det kan vara upp till 10 blåmesar i en holk på vintern för att hålla värmen.

Glömde säga att jag inte rensar holkarna!
Lars-Olof Arvids
Som så ofta finns det delade meningar om vad som är rätt, men jag rensar alltid mina holkar på senvintern för att minska risken för parasiter när fåglarna går till häckning.

Olle
Bettis
Dör inte parasiterna under vintern när det är kallt g.gif
Huggorm
Parasiterna kryper nog ihop och övervintrar på något vis. Hur som helst, så är det ju ingen som rensar fågelbona ute i naturen, så jag vet inte hur nödvändigt det kan vara
KURT
Fåglarna använder i alla fall ofta holkar även vintertid, främst för att övernatta i. Men då behöver de främst vindskydd, det kanske inte är lika viktigt att ligga mjukt!. Och sparvugglan kan använda holkar för förvaring av döda möss och småfåglar.
ängsvädd
Mina holkar har bara suttit uppe i några veckor. Men jag planerar att rensa dem på senhösten. Därefter ska jag lägga i torrt gräs, mossa, torra löv för att de ska få det varmare under vintern. Nu har jag lagt in sådant material och jag har sett att fåglarna använder holkarna smile.gif
Bettis
MimmiH tack så kan man ju göra då ska jag fixa det i helgen thanks.gif
Wilmer
Fåglarna här boar gott med hundhår från grannen och hästhår som jag lägger ut i trädgården. Tips om ni har djur hemma. (Jag ser vad de bygger med då de städar ur dem på våren och slänger ut på gräsmattan).

Wilma
renate
Jag bruka rensar på senvintern.Jag har en skogskatt,när jag borsta honom lägger jag ut håren i trädgården till fåglarna,de hämtar.
ängsvädd
CITAT (renate @ 24-11-2007, 17:21) *
Jag bruka rensar på senvintern.Jag har en skogskatt,när jag borsta honom lägger jag ut håren i trädgården till fåglarna,de hämtar.

När då, i februari? Om man rensar för sent på vintern kanske man riskerar att några fåglar redan häckar?
Myosotis
Jag tycker man ska rensa på hösten. Fåglarna använder holkarna att sova i på vintern. Finns det då en massa parasiter i den, får ju fåglarna nedsatt kondition. Vill man, kan man ju lägga lite nytt sågspån eller nåt i. I norra Sverige, där vintrarna är riktigt kalla, sägs alla parasiter frysa ihjäl på vintern, så att man inte ska behöva rensa alls. Och det kan väl hända. Men hur går den teorin ihop med att fåglarna värmer upp holken varje natt?
Inga från Närke
Tänk bara på att när ni rensar holkarna använd engångshandskar som ni sedan kastar eller bränner för er egen skull. Fåglar sprider många olika sjukdomar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon