Full version: Ringbarkning
Snigelhatare
Vilka tider på året ska man ringbarka?

Jag brukar ringbarka askar på våren och försommaren oftast. Första gången en bit upp på stammen. Det brukar skjuta fram nya grenar nedanför avbarkningen som jag tar bort (ibland, askarna är oändligt många). Året efter så ringabarkar jag igen och då nedanför de nya grenar som kommit fram.

Vad händer om jag ringbarkar nu? Är det ogjort arbete? Finns det någon tid på året som är bättre än annars? Någon tid på året som det är meningslöst?
Anders Roslagen
Du kan nog ringbarka när som helst, men barken lossnar bäst från veden under savningen i april-maj. Lossnar inte barken bra så är det pyssligt att få bort den hinna som annars gör att viss näringstransport kan ske och som håller trädet levande. Bäst tycks vara att ringbarka långt ned.
pleximaster
Om man måste ringbarka så kan jag tipsa im ett bra sett. Man kan använda sig av den typen av fräs som man har till att fräsa spår i lättbetong och lättklinker för att få in vp-rör i väggar med. Finns maskiner som fräser upp till 10 cm in. Du ringbarkar ett träd på en dryg minut.

mvh plexi
Anders Roslagen
Det kan säkert fungera! Något som jag iakttagit är dock att om man hugger in i själva veden bildas vattenskott nedanför ringbarkningen och avlivningen kommer av sig eller förlängs. Man måste genast och kontinuerligt ta bort såna skott eftersom de håller trädet vid liv.
Lasse Lucidor
Oj då, jag hade tänkt att kapa några askar, med diameter på snitt 15 cm...Trodde det var att bara såga ned och göra ved av det, skjuter de rotskott om jag kapar långt ned. .?
Har några stora körsbär, säkert 70 år gamla, vissa är allt för sjuka så jag tänkte kapa några av dem med,,men de kanske oxå spottar upp en massa skott... Trist om man skall behöva ringbarka`. Vill få bort skiten.../LASSE
Anders Roslagen
Lasse, askarna kommer säkerligen att få en hel del stubbskott, körsbärsstäden både stubbskott och rotskott. Det är bara barrträd man blir av med i och med att man sågar av dem.

En del penslar Round-up på stubbarna för att ta död på dem.
Cilla
Jag skulle själv inte vara så rädd för askarna, som Anders skriver blir det mest stubbskott och de är bara att knipsa av nästa säsong eller vänta några år på att få ytterligare ved av... Om man inte ska göra tjusig perennrabatt eller gräsmatta just där askarna stod så behöver man varken ringbarka eller använda osäkra glyfosatmedel (som t ex RoundUp innehåller).

Körsbär blir det väldigt olika med. Min erfarenhet av gamla, halvsjuka körsbär är att det inte blir så mycket rotskott. Mer har det blivit av medelålders och vitala körsbär där jag dragit fram och tagit ned moderträden. Om du har möjlighet att ringbarka och vänta gör det, om du måste fria platsen där körsbären står omedelbums gör det och se dig därefter om efter eventuella körsbärsskott som du knipsar av.

Stibbskott kan sedan bli buskar, eller knipsas och trättas ut, eller väljas ut genom gallring för att bilda nya träd. Man kan också gallra stubbskott och så småningom trötta ut rotsystemet liksom med ringbarkning av större träd.
Snigelhatare
Varning Lasse Lucidor! Gör inte samma misstag som vi har gjort! Här har vi fällt massor av träd. Barrträd, ek, björk och annat. T ex eken kan skjuta nya skott från roten men det brukar vara bara där. Asken är värre än något annat trädslag jag har varit med om. Rotskotten kommer inte bara nära stubben utan långt bort också. Det som för snart 30 år sedan var en jätteask som fälldes är nu miljarder träd. Har en stor naturtomt där det inte är rimligt att hålla borta allt oönskat. Det handlar inte om enstaka oönskade träd som dyker upp utan det är tjocka bälten med smått som kommer upp. Och blir stort. Har fällt med röjsåg och penslat med roundup. Hjälper inte. Här förs det en mycket ojämn kamp eftersom de är så många att det omöjligt går att rensa bort dem.

Anledningen till att jag ringbarkar högt upp första gången är att jag önskar att de ny skotten som kommer ska komma direkt under barkningen. Om jag barkar långt nere som kommer skotten utbrett på rötterna också och då blir det himla mycket svårare att hålla efter. Andra barkningen gör jag under skotten som kommer och då först brukar det börja märkas att trädet blir försvagat. Men inte ens det är tillräckligt för att göra slut på det . Det kommer allt nya skott ändå.

Kirskål är ett enkelt problem jämfört med askar.
Lasse Lucidor

Det är i Woodland miljö som jag skall kapa träd, och några mot tomtgränsen så det är inte så väldigt känsligt.
Jag tror jag ringbarkar först, då kommer väl inte de träden skugga så mycket för det blir väl inte så mycket blad då antar jag,,, Det var ju bra att jag inte gick vild med motorsågen,,,det är ju en väldigt kul leksak annars smile.gif

Snigelhatare
Första året kommer det lika mycket blad som tidigare, först andra året kan man börja se att det minskar på dem.
lappa71
... törs man föreslå Ecoplug...väldigt effektivt. Man borrar ett hål och slår i pluggen. Har provat på Al,Sälg,Asp,Lönn och Björk.
Snigelhatare
Tack för rådet lappa71. Det tänker jag pröva. Jag har testat att stryka på roundup på ytan där jag har fällt ungträd och sly. Det har inte haft någon som helst effekt. Har prövat att borra hål i stubben och släppa i roundup och diverse andra kemikalier men inget har hjälpt.

Läste gamla trådar om ecoplug. Det kommer jag att pröva. Lite jobbigt bara att få fram fakta om när var hur det används eftersom trådarna innehåller så mycket käbbel om för/mot. När skadan redan är skedd och det finns stora ytor med oändligt antal rotskott så är det lite löjeväckande att tro att det går att gräva för hand eller ringbarka vartenda skott/ungträd.

Det som känns mindre bra är priset. Har inte lust att lägga mååånga tusen kronor på det. Funderar på att köpa två-tre hundra plugg. Fälla lite här och var och sätta plugg i dem, ringbarka en del. Många skott kommer ändå att stå orörda. Det kanske försvagar beståndet? Ni som har prövat tror ni att det är en bra idé?
lappa71
179:- för 25st Ecoplug på Jula.Är det riktigt många träd så blir det dyrt. Men fäller man ett träd och trycker i Ecoplug så blir det inga rotskott! Sen får du välja lite,alla träd skjuter inte lika många rotskott. Björken är hos mig ganska sparsam med skott.Medans Al och Asp är förskräckliga.Ringbarka ska man göra med nåt träd lite här och lite där - fåglar och mindre kryp får på så sätt ett bättre liv i de torrträd som blir kvar.
kenneth
Snigelhatare
Jag har en del sparade kala stammar här. Vid några har jag planterat klängväxter och satt fågelholkar i. En del står bara kala och ibland kapade på ett par meters höjd. Jag tycker kala stammar är vackra, fast en del människor tycker nog att det ser knäppt ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon