Anders Roslagen
På AoT´s forum har jag tjatat om sådder och korsningar och har fått synpunkter och råd. Jag fick där och då tipset av Cilla att korsa ett par av hennes favoriter, Geranium
för sina vackra blads skull och dekorativa nypon och Single Cherry

för sin väldoft och vackra höstfärger. Sagt och gjort, nu har jag ett antal småplantor och de har alla vackra blad som påminner mest om Geranium och framförallt en planta fick höstfärg i gult och rött. Hoppas de blommar med doft och blir vackra nypon också, det vore väl fantastiskt om föräldrarnas alla fördelar kom fram i avkomman!
Tosan
Ja, jag har tänkt försöka mig på lite korsningar så småningom smile.gif Man har ju lite drömmar om att få fram en massa bra rosor för kallt klimat giggle.gif
Första projektet är några frön från en Hansa, som bor nära handelsträdgårn. De fröna står i kylen nu, och får komma ut i värmen i januari smile.gif
Snigelhatare
Hur många år tar det innan en frösådd ros blommar?
Anders Roslagen
Det vore väl toppen, Tosan, om du provodlade fram sorter hos dig så att man säkert vet att de är härdiga!

CITAT (Snigelhatare @ 23-11-2007, 14:12) *
Hur många år tar det innan en frösådd ros blommar?

I det här exemplet där föräldrarna är buskrosor med mest vilda anlag tar det flera år. Om du korsar kontinuerligt blommande sorter med varandra kommer ofta en blomma samma år som du sådde fröet! Men blommornas utseende och doft är inte riktigt färdigt första året i alla fall, det tar åtminstone ett år till.
Tosan
ja, man torde väl få fördelen med proveniens, eller hur det nu hette... Sen hur bra man lyckas är ju en annan sak, men det är ju så spännande biggrin.gif
Anders Roslagen
Jag korsade också Rugspin med William Baffin, stor chans att avkomman är riktigt härdig. Jag får väl be om inhysning av dem i nordliga trädgårdar så att de blir testade.
Tosan
Säg bara till! smile.gif Nånstans ska det nog rymmas en rosgrop, om inte annat så hos mina föräldrar som har ännu sämre läge än jag biggrin.gif
Kajsa
Jag provade förra hösten/vintern med lite av varje i fröväg från trädgårdens rosor, ställde krukorna på svala gargagegolvet, Hellan gick igenom på Rosforum hur man skulle göra. Inget kom upp i någon kruka, det var svårt, så det gav väl ingen större lust att prova igen, men kanske något annat år ? Jag glädjer mig åt att sticklingar av Irma klippta i höst har fått rötter under min växtlampa, alltid något Anders.
svennis
Spännande med rosfrö. Jag behandlar de olika. Filar på några, lägger i fryser och sår några direkt.
Skriver bara namnet och inte hur jag gjorde med vilka. duh.gif
Vet ju inte vilken behandling som är bäst. Kanske ingen skillnad.
R. Carolina gror lätt här och R. Nitida. Har frö om någon vill ha.
Har nu 4 plantor av samma Pimpinell, bör blomma till våren. Bladen är olika.
Vi väntar med spänning på Kerstin Z5-6 när hon lyckas få fram något nytt
Kajsa på det igen, gör likadant. Om dinna sådder nu gror till våren så är det ju kul att inte missat ett ÅR.
Tycker du skall ha krukorna ute.
smile.gif
Kajsa
Gror fröna lättare ute i vinterkylan, fryser inte hela krukan då , eller gräver du ner den ? Slängde allt i krukorna under sommaren då inget kom upp, kanske ska man vänta längre ? Det här med rosfrö känns som överkurs, skulle dock bli väldigt glad om något tittade upp.
kerstin z5-6
CITAT (Anders Roslagen @ 23-11-2007, 14:22) *
Jag korsade också Rugspin med William Baffin, stor chans att avkomman är riktigt härdig. Jag får väl be om inhysning av dem i nordliga trädgårdar så att de blir testade.

harkel smile.gif Jodda -även här finns inhysningsplats för sådana snyggingar som dessutom är härdiga smile.gif

Jag har fått så trevliga fröer av Svennis i år som jag testar att så, jag testar också lite olika metoder -fruktköttet försöker jag få bort så noga som möjligt -och hälften har haft Ga 3 bad

Inget frö gror av -20 -det blir bara växtgenbank av det smile.gif de förvaras i frys -däremot är temp -4 till + 4 det som kan trigga groning hos vissa fröer
-Under snö är tempen perfekt smile.gif men om det just gäller rosfrö ? Det är en annan fråga...
De jag testade i fjol som ännu inte blommar men nu är ute första vintern växtte till stora rosor år ett men ingen blomma ännu
jag vill verkligen se min korsning med Baffin- Gruss an Treiplitz i blom nästa år smile.gif
Tror tom att olika rosor kan ha olika behov när det gäller stratifiering eller ej

testa igen -det är många sorters frö man får så en , två , fem gånger innan något gror ...

Slänga .. men om rosfrö går i vila av minus vilket ju vissa hävdar ? Då skulle dina frö grott nu i vår Kajsa!! ninja.gif
svennis
Vad gjorde du. Slänga kan man göra först efter 3-5 år. -cry-.gif
Jag tror att fröna mjuknar, vatten går in genom skalet om de står ute och fryser och tinar.
Problem tycker jag om det kommer ogräsfrö i krukorna. Lägger över glas.
Det är på felen man lär sig. devil.gif
Trevlig Helg Kajsa o ALLA. yes.gif
kerstin z5-6
Trevlig helg Svennis o alla rostok smile.gif
renate
Nu korsar jag ja inte rosorna,tar bara nypon från en buske och sår.Jag tog nypon från single Cherry i våras och sådde då hade de varit på busken under vintern,de kom upp efter några veckor bara.Jag hade de i växthuset i början sedan satt jag krukorna ute och på sensommaren fick de en större kruka,nu står de nergrävt i kallväxthuset.Med Hebe's Lip gjorde jag likandånt och det kom bara björkar, sådde nya senare men vet ej om det är rosor eller annat i krukan.
[attachment=9872:PICT0003__Medium_.JPG] [attachment=9873:PICT6531__Medium_.JPG]
[attachment=9874:PICT0026__Medium_.JPG]
Biderna är tagen i maj,juli och september.
Bilderna på de riktigt små plantor var för stor,had slängt kopiorna.
noranettan
Vad himla duktiga ni är! Jag har prövat att så vid några tillfällen men aldrig lyckats. Nu har jag gett upp och lägger energin på annat. Men jag beundrar er som håller på.
Christina i Taxinge~
Instämmer med Anette - va´ duktiga ni är!!!!!!

Hoppas nån av er lyckas få fram Kerstins drömros, som jag också vill ha - "kontinuerligt blommande klätterros som blir 7m eller mer och härdig till zon 8"!
Tror det var nåt sånt.... tongue.gif sleep.gif
renate
Hybridan behöver jag inte ens sår,det gör hon själva,jag har flera fröplantor men ingen har blommat än.Likaså Multifloran som jag grävde upp i våras,nu har jag upptäckt flera fröplantor i närheten.Några har jag satt i krukor,för att ser vad det blir för nåt.
Anders Roslagen
Kul att se dina plantor, Renate. Spännande att få se dig redogra för hur blommorna blir sedan, kanske redan om ett halvår!?
I år korsade jag den kanadensiska Lac Majeau med den engelska Heritage. Efter diskussion på AoT kom det fram att det skulle kunna vara något för oss i Sverige - hybrider mellan de härdiga kanadensiska sorterna och de lättomtyckta Austinrosorna.

Heritage - sammansatt doft med ton av citrus,

Lac Majeau, frisk, tålig och härdig sort med härlig doft.
renate
Så spännande Anders med korsning av olika rossorter.Hoppas vi ser emot en spännande rossommar.
kerstin z5-6
"kontinuerligt blommande klätterros som blir 7m eller mer och härdig till zon 8"!
Ja du glömde bara , vit ,fylld, 10 cm rosor och starkt doftande med snälla taggar och vacker höstfärg
Annars var det rätt angel_not.gif
noranettan
giggle.gif Anette
Anders Roslagen
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2007, 22:04) *
"kontinuerligt blommande klätterros som blir 7m eller mer och härdig till zon 8"!
Ja du glömde bara , vit ,fylld, 10 cm rosor och starkt doftande med snälla taggar och vacker höstfärg
Annars var det rätt

Och utsökt vackra nypon antar jag... Hur lågt har du kommit med den, Kerstin?
wink.gif

Jag korsade Tommelise med Geranium också... Det blev en liten planta.
Tosan
Ååååh vad jag längtar tills jag har några blommande rosor att testa med biggrin.gif Sen är det bara att hoppas att de får nypon åxå tongue.gif Och jag hade inte tänkt vänta ett år och kolla, utan jag testar och ser. Trial and error, typ giggle.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2007, 22:04) *
Annars var det rätt angel_not.gif

Jaa!!! Så var det förstås! slap.gif yes.gif
Nu sätter jag mig & väntar på att ni framställer en sån ros! Jag är villig att betala bra för ett gott exemplar.....

Anna NV Uppsala
Ska den inte vara frisk också Kerstin! När du ändå håller på... ;-)

Usch jag hör till dem som inte har tumme med frösådd av rosor. Tror ändå jag testat nästan alla varianter av tips i sålistan på AoT.

Kanonspännande med Anders´ och Kerstins korsningar!
kerstin z5-6
[quote name='Anders Roslagen' date='23-11-2007, 22:24' post='707413']
Och utsökt vackra nypon antar jag... Hur lågt har du kommit med den, Kerstin?
wink.gif

tja .. jättelågt -som Glocalnet -.. typ -in my dreams sådär .. Haha smile.gif
Anders Roslagen
CITAT (Kajsa @ 23-11-2007, 16:14) *
Jag provade förra hösten/vintern med lite av varje i fröväg från trädgårdens rosor, ställde krukorna på svala gargagegolvet, Hellan gick igenom på Rosforum hur man skulle göra. Inget kom upp i någon kruka, det var svårt, så det gav väl ingen större lust att prova igen, men kanske något annat år ?/...

Ska väl berätta hur jag fått dem att gro nu när jag uppmanar andra att så - men det går säkert på olika sätt och beror förmodligen på vilka sorter man sår. Jag har bara sått frön från moderplantor som har tydliga rugosaanlag eller annat vilt anlag, förmodligen är det betydligt lättare med dessa.

På hösten plockar jag de mogna nyponen och tar ut fröna, vaskar dem och tar bort allt löst genom att gnugga lite lätt mellan handflatorna. Låter dem torka inomhus till nästa dag. Sår i små märkta krukor i nästan ren sand, mer jord i botten. Krukorna med en fiberduk över har jag grävt ner i kallväxthuset, kanske 15 cm för det brukar inte frysa mer än en dm djupt där. En decimeter löv över jorden och så har jag skottat in snö en gång på vintern. I april gräver jag upp krukorna och det har inte tagit många dagar tills det poppat upp en mängd unika plantor. Ofta kan man se redan de första veckorna att de bär på olika anlag genom att bladfärg,form och växtkraft är olika. När det kommit ett eller två par karaktärsblad omplanterar jag dem i näringsrikare jord.
Anders Roslagen
Ett exempel på hur olika avkomman kan bli från samma nypon:

Sex syskon av korsning mellan Hollandica x Hope for Humanity. Lika gamla, samma jord och ljus. Den med mest växtkraft hann bli en 50 cm buske med flera, eller rent av många, stammar redan första säsongen.

kerstin z5-6
WOW ! Dina korsningar ser ju jätteintressanta ut -Vilken skillnad på dem .. huvva så spännande att se dem blomma smile.gif
sqrulan
Nu har jag suttit och läst era intressanta inlägg så då kommer jag nu med en tokig
fråga kanske.
Om jag tar nypon från finlandsvita ros t.e.x och sår fröna,blir det då nåt annat eller
blir det finlandsvita ros av alla?Jag har majalis och kanelrosor mfl, i närheten blir det
någon blandning från alla då? Eller ?
Sånt här har jag aldrig pysslat med,därför frågar jag er.
Tosan
Det beror på hur flitiga krypen har varit smile.gif Troligast är väl att det blir finlands vita, men den kan mycket väl ha fått pollen från nån av de andra, det är bara att testa och se.
Själv har jag tagit hansanypon från buskar väldigt nära handelsträdgårn, och hoppas ju naturligtvis på en skojjig korsning smile.gif

Men jag har en fråga till: Kan det bli olika avkommor från ett och samma nypon?
Anders Roslagen
Det är oftast bara från rena vildarter som avkomman blir nära identisk med moderplantan. Finlands vita är väl inte högförädlad med brokig bakgrund, men det kan nog bli såväl enkla, dubbla eller fyllda blommor och lite variation i växtsätt.

Och frågan om olik avkomma från ett och samma nypon - javisst blir det så, speciellt när det finns en brokig stamtavla. Varje frösådd planta är unik.
renate
Jag skulle har tagit nypon från R moyesii'Geranium' men jag tror fåglarna åt de få nypon den hade i år pga omplantering.
Tosan
CITAT (Anders Roslagen @ 25-11-2007, 16:32) *
Det är oftast bara från rena vildarter som avkomman blir nära identisk med moderplantan. Finlands vita är väl inte högförädlad med brokig bakgrund, men det kan nog bli såväl enkla, dubbla eller fyllda blommor och lite variation i växtsätt.

Och frågan om olik avkomma från ett och samma nypon - javisst blir det så, speciellt när det finns en brokig stamtavla. Varje frösådd planta är unik.

Ja just det, de flesta är ju redan korsningar å då kan ju avkomman likna både den ena och den andra grenen... Tänkte inte på det...
Men då ska det ju bli ännu mer spännande att se vad man får fram för nåt biggrin.gif
sqrulan
Men det lät ju spännande,måste nog testa och så lite från mina rosor.
Att jag inte har gjort det tidigare. slap.gif
Nu är det ju massor av snö redan men jag ska ut och kolla i morron.
Anna NV Uppsala
Anders, ditt sårecept verkar bra! Får jag ta det och lägga in (i ditt namn) i AoTs sålista? Listorna är fortfarande skrutt, men man kan lägga in kommentarer i alla fall.
Anders Roslagen
Javisst! Hoppas att användbarheten där blir vad den en gång var. Men jag tycker nog att du ska starta en egen trädgårdssajt, den skulle bli bäst av alla, så ambitiös som du alltid är. Börja lite som hobby och säg upp dig från jobbet sedan för att ha all tid! (Nej, jag skämtar inte!!)
Anna NV Uppsala
Men Anders nu är du väl galen ändå? Kan man leva på sånt? Leka med ettor och nollor?
Jojo jag har hört att det finns nån som heter Gates som visst fått det att gå runt, men om man har datortummen mitt i handen är det väl inget att tänka på?
Anders Roslagen
Om man räknar kronor så är det bättre att vara anställd, antar jag, men...

Med rätt vision kan man göra en trädgårdssajt till en oumbärlig informationsbank för Norden. Du har väl koll på vad som behövs för att det ska bli användbart och informativt och samtidigt ha en trevlig stämning.

Datahjälp är väl inte svårt att få, det är en mindre sak i sammanhanget...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon