noranettan
Den här mörka snyggingen kom till mig i våras från Peter Beales. Han var en av de få som överlevde vårens svåra angrepp av sorken i den del av Rosengången som han är planterad i. Trots att det var första säsongen så blommade den fint. Blomman är så himla fin, ganska stora och vackert och djupt vinröd/purpurfärgad. Den doftar jättegott.

Anette
Christina i Taxinge~
Oooooops! Vad hittar du på nu, Anette - en gallica jag aldrig hört talas om???????
Nä, sånt kan jag inte gå med på.... tongue.gif

Kollar på HMF och hittar bild på en ros som ser helt annorlunda ut, jämfört med din bild....?
Men din bild visar en sån ros som jag gillar!!! smile.gif
noranettan
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 23-11-2007, 18:16) *
Kollar på HMF och hittar bild på en ros som ser helt annorlunda ut, jämfört med din bild....?
Men din bild visar en sån ros som jag gillar!!! smile.gif

Ja, Christina, det var en väldigt rosa ros på HMF. Suzanne Verrier skriver så här: "The rich velvety reddish purple bloom ages to dusky violet. The reverse of the petals is a much paler shade." Rolf Ginstmark i Roserier:"Löst fyllda blommor i mörkt rödlila med något av sammetsnyans." Jag hade inte kollat på HMF innan, jag har känt mig säker på de beskrivningar jag haft tillgänglig litteratur här hemma och från Peter Beales beskrivning av rosen innan jag köpte den. Men det är nog en av problemen med HMF, det är ju människor som vi, du och jag och alla andra, som skickar in bidragen till HMF- och det är väl mänskligt att fela. (både du och jag har nog bilder där om jag minns rätt)
Kajsa
Lila sammet, ja den var jättevacker Anette, aldrig hört namnet heller.
renate
Den är ny för mig med,men jag gillar färgen på den.Nu köper jag ja helst mina rosor i Sverige eller Danmark.Och så är jag ingen expert direkt,bara en rostok.Men oj vad man lär sig nytt här varje dag,trevligt.Tänk vad november och vintern är trist utan rosforum.
Anna NV Uppsala
Den var en riktig snygging! Så härlig färg!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon