Full version: En fundering
SonjaP
Hej alla!

Nyss hemkommen från ett fantastiskt besök på Madeira så har jag en fundering angående en blomsterlök jag köpte där och som jag satt i kruka här hemma.

Den har redan börjat tagit sig men nu kommer vi till problemet. Det fanns nämligen ingen bild på påsen utan bara ett namn som syns lite otydligt. Det ser ut som det står: Vatsonia eller möjligen Vatsonias med ett S på slutet.

Är det någon som kan ha en aning om vilken blomma det handlar om?

Vore jättetacksam om någon kan bringa klarhet i detta.

// Sonja
Åsa, mälardalen zon 2
Stava det med W så hittar du en hel del på nätet. Watsonia (finns flera arter) brukar heta något med sabellilja på svenska, växten kommer från sydafrika.
SonjaP

OK, tack för svaret Åsa. Ska testa att söka på webben med detsamma

MVH
Sonja
Aqvakul
CITAT (SonjaP @ 23-11-2007, 19:43) *
Hej alla!

Nyss hemkommen från ett fantastiskt besök på Madeira så har jag en fundering angående en blomsterlök jag köpte där och som jag satt i kruka här hemma.

Den har redan börjat tagit sig men nu kommer vi till problemet. Det fanns nämligen ingen bild på påsen utan bara ett namn som syns lite otydligt. Det ser ut som det står: Vatsonia eller möjligen Vatsonias med ett S på slutet.

Är det någon som kan ha en aning om vilken blomma det handlar om?

Vore jättetacksam om någon kan bringa klarhet i detta.

// Sonja

Berätta gärna mer om ditt besök på Madeira!
Var där i vintras. Blev så begeistrad att jag bokaty resa till februari.
mvh
Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon