Full version: Plantera häck
Mithras
Hejsan,
Jag och mn sambo flyttade till hus i sensommras. Vad vi saknar är en häck för lite insyns skydd. Som vanligt har man ju lite dåligt tålamod. Efter som både jag och min smbo bara bott i lgh förut har vi ingen större koll på vad man kan använda för busksort till häck.Så har ni lite tips så vore jag väldigt tacksam.

Mithra
kerstin z5-6
Det finns hur många fina sorter som helst
så jag vill veta
Läge och zon -ska häcken finnas i norr söder eller ? och var bor ni ?
är blommning viktigt '
eller ni ha en vintergrön häck ?
Är det ok att den ska ansas och klippas eller vill ni ha en friväxande häck som bara putsas till ?
Snigelhatare
Jag har avenbok som lite rumsindelare. Tyckte att den växte upp ganska fort, går att klipp väldigt smalt ifall man inte vill ha en bred häck, fin och enkel om man vill ha en portal mitt i häcken, behåller bladen ganska länge på hösten. En nackdel kan vara att den grönskar ganska sent på våren men då passar det jättebra att ha massa lökväxter planterat vid foten på den. Jag har krokus och tulpan och lite annat där. När bladen på t ex tulpaner ska stå kvar och vissna ned och ser lite tråkiga ut så döljs de av häcken som grönskar då.

Det var ett förslag utav mååånga fina häckar man kan välja.
Mithras
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2007, 23:13) *
Det finns hur många fina sorter som helst
så jag vill veta
Läge och zon -ska häcken finnas i norr söder eller ? och var bor ni ?
är blommning viktigt '
eller ni ha en vintergrön häck ?
Är det ok att den ska ansas och klippas eller vill ni ha en friväxande häck som bara putsas till ?

Vi bor i zon läge 2, Eskilstuna. Tror att häken blir i norrläge fast endå ligger solan på hela dagen...
Njae blommning e inte så viktigt men jag vill gärna att den är grön året runt. Det finns en granhäck runt en del av tomten så ansning eller klippning spelar ingen roll.

Mithra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon