Maria S i Skåne
Läste någonstans att grobarheten bara var 5%, någon som har erfarenhet?
Gäller den dåliga grobarheten alla i Acer familjen?
kerstin z5-6
Lönn verkar där den växer vilt -spida sig och ge fröplantor i stort antal -tror inte att Acer i allmännhet har dålig grobarhet

Lönnfrön har två fröskal och det är det inre som även om det är böjbart är ogenomträngligt för fukt. detta innebär en utdragen groning
Grobarheten ökar dramatiskt om man med rakblad el.dyl. skär en liten skåra i fröet så att detta fröskal skadas en aning.
Gör man inte det tar det ofta två säsonger för lönn att gro
Jan Lindgren
Hej!
Det kan bero på pollineringen hur grobarheten blir. Jag har en ensam ginnalalönn. Det är omöjligt att få fröplantor av den. Jag har försökt flera gånger. På 20 år tror jag att det hänt två gånger att det blivit fröplantor spontant. Tyvärr är det inte likadant med vanlig lönn och tysklönn. Där blir det alltför måga fröplantor.
MVH
Jan Lindgren
Christer i Falköping
I Tråvad hade jag en ginnalalönn som formligen sprutade fram fröplantor (varav två kraftiga ettåringar nu finns hemma hos mig). Vad jag vet fanns det ingen annan i byn, så det verkar variera rejält på dem då.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag sådde lönn ett år. Några tog 2 år på sig för att gro, t.ex. Acer palmatum.

Däremot var det enklare med Acer pensylvanicum, och den växte också relativ fort.
Strimlönnen var så vackert... men man måste ha mycket tålamod med lönnar

Jag ångrar mig så mycket att ja inte försökte att få trädgårdskompissar till att hämta alla träd jag hade dragit upp från frö.

Om jag bara tänker på mitt vackra tulpanträd mad.gif

Elisabeth
Maria S i Skåne
Tack för svaren!

Då kan det vara lönt att försöka i alla fall.
Ska rispa lite i fröskalet för säkerhets skull. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon