Jag vet att det är fräckt, men jag skulle gärna vilja ha en rönn i min trädgård. I vår skog finns det gott om småträd, det borde även finnas någon lämplig liten rönn att gräva upp. KAN man flytta småträd från skogen till egen tomt, tål de att grävas upp eller får de ett mycket större rotnät då de växer fritt än om de växer avgränsat som i plantskolan???
Har man markägarens tillstång så kan man naturligtvis flytta träd från skogen. Olika träd är olika känsliga, men rönn är inte speciellt känslig, även om den förlorar en stor del av rotsystemet så kommer det nog att gå bra. Men det är ju bättre att vänta till hösten eftersom den kan torka ut om det flyttas mitt i sommaren.
Mina föräldrar grävde upp två rönnar i skogen för ca 26 år sen och de har vuxit rejält sen dess. Prova vet ja och glöm inte att vattna rejält den första tiden. Lycka till!
Gossen Ruda
28-07-2003, 18:33
Lite lagom rymligt samvete är en fördel. Jag skulle inte tveka att flytta träd från skogen till tomten, och har även gjort det. Om nån rönn skulle försvinna gråter ingen markägare. Möjligen nån älg. Borde gå alldeles utmärkt att flytta till hösten.
Alpiner i Halmstad
02-08-2003, 14:34
Rotsystemet på vildväxande träd blir ofta mer vidlyftigt än plantskoleplantor, som skolas och omplanteras regelbundet.
Man kan förbereda skogsplantan genom att rotbeskära planta ett år före flytten. Stick ner med en spade en cirkel runt plantan.Välj diameter på rotklumpen, som är lite mindre än Du kan lyfta. Plantan kommer att bilda ett tätvuxet rotsystem, som håller samman rotklumpen under flyttningen.
Plantan märker knappt att den flyttats och kommer att fortsätta att växa.
Lycka till! Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.