Hej! Har planterat ingrid bergman tidigare i höstas och vill gärna ha dom kvar utan att rådjuren äter upp dem. Så jag skulle vilja "bygga" in dom, men jag vet inte hur. Är det någon som har förslag på hur jag skall göra?
Viltstängsel runt tomten har jag inte lust med , men något runt rabatten är vad jag funderar på .
Tina
Gunilla T
04-12-2007, 19:15
Du kan klä in rosorna med hönsnät. Slå ner några rejäla pinnar i kanten av rabatten och sätt hönsnätet runt dem, fäst med tråd i pinnarna så inte blåsten tar nätet. Du kan även sätta en bit nät ovanpå som tak så ingen kan sticka ner huvudet och äta av plantan.
Kajsa
05-12-2007, 16:13
Köp vinterväv, grön tjock väv på metervara den är billig och kan användas flera år, finns hos trägårdsmästarna, sätt fast med lite stenar runt om, kan inte tänka mig dom kliver på den. Dessutom skyddar du rosorna för kylan, Ingrid Bergman är ju en ömtålig ros.
Solhaga
30-01-2008, 18:54
Har oxså problem med rådjuren. Tänkte köpa färdiga staket sektioner och sätta upp på den delen av landet som vetter mot skogen och sen grönt nät eller armeringsjärn neråt vägen och med en grind så att man kan komma in och sen plantera klematis eller något liknande mot armeringsjärnet. Det är ett av mina arbeten i sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.