Full version: Ta bort nyponrosor
tina_b
Hej!

Har en häck med någon form av nyponrosor, nu skulle jag gärna vilja ta bort dessa för att få en större gräsmatta.
Men hur skall jag göra? är det att gräva bort rotsystemet eller finns det ett lättare sätt?

Tina
kerstin z5-6
ja du måste gräva bort dem -rotsysten och allt -
noranettan
Om du har tänkt klart över att det är den platsen som du vill ha gräsmatta på så är det nog bara grävning och sedan jordfräs som gäller. Du får nog bereda dig på också att ta bort rotskott ett par år till ändå. Om de trivs så vill de gärna stanna.
KURT
Fast har det inte blivit något fel i frågan? Det skall väl vara mera nyponrosor och mindre gräsmatta?
kerstin z5-6
crazy.gif Visst smile.gif

Det man kan fundera på är varför häcken av nyponrosor är där ? Skyddar den mot kalla vindar ? Insyn ?
är den för yvig, risig och ful kan man klippa ner den i vår till 1-2 dm -Den återkommer med nya fina skott -då hinner man bestämma sig om man ska ta bort den eller inte
Aqvakul
Håller med Kerstin!
Föryngringsbeskär dem, beundra de nya vackra skotten och njut av rosorna! Gräsmattor är klart övervärderade! whistling.gif
renate
Ha ha ha, jag gör tvärtom,gräver upp gräsmattan för att plantera fler rosor. Fundera på de förslag du fick här.
tina_b
Hej!
thanks.gif alla för svaren, nä jag har inte tänkt klart över denna häck. Den planterades nog för insyn, men det var för många år sedan och föregående ägare har inte brytt sig i dessa stackars buskar. Dom ser för anskrämliga fear.gif ut och har spridit sig långt ut på gräsmattan.

Jag skulle vilja ha en häck som är tät och vacker. om man klipper ned den som kerstin säger, blir den tät då?

och sedan tycker jag inte gräsmattor är övervärderade, då jag har en liten som jag tycker ska kunna få känna gräs under sina fötter wub.gif

Tina smiley_small_hug.gif
renate
det är klart har man små barn är gräsmatta bra att springer på,innan du gräver upp häcken kan du ja klippa ner den och ser vad som kommer upp.
kerstin z5-6
Åja . en snutt gräs blir nog kvar -men räkna inte med att barn tycker att just gräsmattor är nåt jättekul ..smile.gif
Spännande slingrande stenlagda gångar-särskilt de som går runt i cirklar och åttor, rinnande grunt vatten , pilekojor, ätbara bär osv ,kurragömmaställen ..

Ja de blir täta, mer rikblommande och du spadar samtidigt av rotskott
som går utanför den gräns du vill ha häcken på i bredd --
Sedan klippar de av gamla grenar -de grånar och blir glesa , ung 4 år
Gamla grenar , som blommat tre fyra år ,tas bort vid marken -då föryngrar du ständigt din häck och den håller sig snygg

tina_b
Jag gör som ni säger, klipper ned häcken och börjar om från början för att se vad som kommer upp biggrin.gif

Sen är detta bara början av en 2200kvm berg och skogstomt som vi skall få till en barnvänlig plats, med massor av skoj crazy.gif
renate
Mina barnbarn älskar att vara i min trädgård,springer i gångarna,tittar på blommor och plockar smultron.
tina_b
Tanken är att jag skall ha en frukt och bär "hörna", lite rinnande vatten möjligen en damm med fiskar en friväxande rabatt där hon får gå och plocka blommor och så ska vi ha en lek hörna med gungor och sandlåda osv yahoo.gif
Mejal
Nu Tina, skall du inte lyssna förmycket på oss rostokar, som får rysningar bara man talar om att gräva upp rosor. sick.gif
Klart att ditt lilla barn skall kunna springa runt på en härlig gräsmatta utan att riskera att dyka in i ett taggmonster när hon faller. (... minns hur det var när mamma satt med en pincett och plockade taggar från en Berberis...)
Du hinner fräsa upp gräsmatten senare, när lillan har blivit större.
Men iden om att börja med att klippa ner den radikalt låter bra. Den kommer att bli jättevacker och kanske kan gräsmattan avslutas med något mjukare framför att falla i. g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon