nichole
hej jag har inglasad balkong och bor på 3 plan jag håller på myckert med växter och undra nu detta om man kan ha konpost på inglasad balkong och i så fall hurdan ska jag ha

hälsningar nichole thanks.gif i förhand
renate
Har du ingen trädgård är det väl knappast lönt att ha kompost.En kompost hör väl inte riktigt hemma på en balkong.Så mitt svar är nej.
KURT
Jag vet flera som har hushållskomposter t ex maskkomposter antingen på balkong eller t o m inomhus, så visst fungerar det. Blir det minusgrader vintertid så bör den vara isolerad, men man kan t o m göra en kompost av en fregolitlåda. Man bör se till att ev överskottsvatten kan rinna ut och avdunsta på något sätt. Förmodligen kan du få svårt att köpa en färdig kompost, låna gärna en bok om kompost på biblioteket.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag skulle aldrig ställa en kompost på min inglasade balkong

Elisabeth
KURT
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-11-2007, 20:57) *
Jag skulle aldrig ställa en kompost på min inglasade balkong

Elisabeth

Har du några negativa erfarenheter av det?

http://www.alternativ.nu/handbok/aterbruk/maskkompost.html

"Olausson, Ingrid.
Allt om kompost. Från trädgårdskompost till maskkompost på balkongen. Bonnier Alba, Borås 1994."
ängsvädd
Ja, det kan du. Du får prima blomjord smile.gif
Jan Lindgren
Hej!
Om du får prima blomjord är helt beroende på vad du stoppar i komposten. Det är oftast inte lämpligt att använda ren hushållskompost som blomjord. Du kan möjligen använda den om du blandar ut den med annan jord.
MVH
Jan Lindgren
CITAT (KURT @ 24-11-2007, 17:25) *
Man bör se till att ev överskottsvatten kan rinna ut och avdunsta på något sätt.

Och vart skall det rinna? Till grannen under? Alla flugor då, ifall den någon gång är för blött? Skall ingen runtomkring kunna njuta av sin balkong bara någon har fått för sig att ha kompost?

Kurt jag vet att det tar lite tid att få en kompost att fungera. Och tänk att ha den på balkongen, skall grannarna ha lukten, flugor osv?

Är det tillåten i föreningen?

När vi hade landet kvar så tog det ett år att få varmkomposten att fungera. Den skall ju varken vara för blött eller för torrt. I trädgården är det ju inget problem att åtgärda det, men på balkongen???

Vem sköter komposten om man åker bort? En kompost måste skötas.

Elisabeth

ängsvädd
Man kan ju ha en uteslutande växtkompost så slipper man flugor och lukt. Alltså att inte kompostera animaliskt avfall i den.
KURT
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-11-2007, 17:54) *
Och vart skall det rinna? Till grannen under? Alla flugor då, ifall den någon gång är för blött? Skall ingen runtomkring kunna njuta av sin balkong bara någon har fått för sig att ha kompost?

Kurt jag vet att det tar lite tid att få en kompost att fungera. Och tänk att ha den på balkongen, skall grannarna ha lukten, flugor osv?

Är det tillåten i föreningen?

När vi hade landet kvar så tog det ett år att få varmkomposten att fungera. Den skall ju varken vara för blött eller för torrt. I trädgården är det ju inget problem att åtgärda det, men på balkongen???

Vem sköter komposten om man åker bort? En kompost måste skötas.

Elisabeth

Det går ju naturligtvis att missköta allting, men en bra skött kompost skall det varken vara flugor i eller rinna en massa vatten ur. Är man inte borta flera månder i sträck så är det inget problem att resa bort, många 1000-tals personer klarar av att hantera det bra.

Det är många som fått dåliga erfarenheter av både komposter och mulltoaletter när de har det i fritidshus, men då bor man inte där kontinuerligt, utan man kommer dit oregelbundet och överbelastar under kort tid systemet. Lite grann som att köra bil vart 10-år, då är man ingen bra bilförare.
CITAT (MimmiH @ 25-11-2007, 17:33) *
Man kan ju ha en uteslutande växtkompost så slipper man flugor och lukt. Alltså att inte kompostera animaliskt avfall i den.

Även med en ren växtkompost har du lukt och flugor.

Jag bor idag i en bostadsrättslägenhet och tänker på mina grannar, under-över-bredvid mig.

I min varmkompost på landet hade jag bara växtavfall och ändå tog det ett år innan den fungerade bra.

Och som Kurt skrev att man skall se till att överskottsvätska kann rinna av, ja vart skall den rinna av?

Elisabeth
Kurt jag har haft mulltoa på landet. Jag skötte den som ett spädbarn, nej ett spädbarn är lättare att sköta.

Och ändå var vi där hela sommaren och på vintern varje helg och däremellan var den avstängd. För mer än 2-3 dagar kan du int eha en mulltoa på utan att den går mellanåt. Efter 3 dagar kan det redan händer att armen går av. Och ändå had evi den största och bäst (på marknaden) mulltoan

Elisabeth
ängsvädd
Komposten ska vara tät i botten så att ingen vätska kan rinna ut! Men naturligtvis ventilation så att vätska dunstar.

Jag har inte haft problem med lukt eller flugor i en ren växtkompost.
CITAT (MimmiH @ 25-11-2007, 17:54) *
Komposten ska vara tät i botten så att ingen vätska kan rinna ut! Men naturligtvis ventilation så att vätska dunstar.

Jag har inte haft problem med lukt eller flugor i en ren växtkompost.

Och så får du tänker på att på en inglasad balkong blir det fort 30-40 Grader varmt.

Jag skulle inte vilja ha det. För mig är min inglasade balkong en förlängring av vardagsrummet. Dörren är nästan alltid öppet. Även mitt fönster från mitt sovrum ut till balkongen.

Elisabeth
Åsa, mälardalen zon 2
På 90-talet såldes det en massa olika maskkomposter för inomhusbruk på trädgårdsmässorna de flesta såg ut som brödbackar (fast i mindre storlek) staplade på varann och så fanns det en behållare till botten där lakvatten samlades upp.

Tror dock att en inglasad balkong blir för varm om sommaren till maskarna, de dör om det blir för varmt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon