noranettan
Den här gallican är jag lite fundersam över namnet på. Den finns med i Suzanne Verriers gallicabok där den beskrivs som mörkt rosa med purpurfärgade marmoreringar. I Botanican finns den inte med och Rolf Ginstmark skriver i Roserier att den är felnamnad och ska heta Manette. (Han refererar till F. Joyaux) Han beskriver färgen ~som min ser ut; rödrosa till karminröda blommor med purpurfärgade strimmor. Vilket namn den än har, Manette eller Nanette, så är det en himla trevlig ros som jag kan rekommendera om man trillar över den. (tror jag har rotad stickling!)

Det här är också en ros från Peter Beales - han har ett ganska stort sortiment på gallicor (ja, andra rosor med). Jag tänker det är lagom att lägga ~15-20 kr/ros i frakt, överkomligt tycker jag när det gäller rosor som man inte hittar överallt. Anette
svennis
Fin ros ju.
Tror vi ska ta bort första bokstaven, lättare att komma ihåg. flirting.gif
Synd jag inte samlar på Gallicor. Jag har Nestor men ingen bild
Paula Vapelle från Rosenposten, har kommit i jorden.
Har en favorit som jag flyttat idag. Sommerwind, planterade den i infarten.
Hoppas folk blir glada när de kommer förbi. smile.gif
Dag
Nanette hadde jeg også i mange år, men den forsvant i den store "rosedøden" i 2001.
Det var en av de rosene jeg beundret mest i min hage.
Og Sven: Jeg holder med deg at Sommerwind er vakker. Håper at folk stopper opp
ved vegen din for å beundre både den og alle de andre du har der rolleyes.gif
Dag
svennis
Hej Dag! Jag håller just på att skriva till dig, skulle bara ha adressen.
Här är 70 km/tim men många kommer dubbelt så fort, tror för att de tycker jag är en särling
med bi o rosor. So What. Om de hinner se angry.gif
MC kör på bakhjulet här, då håller jag för ögonen. slap.gif
svennis
Anette- kvällen GALLICA
renate
CITAT (svennis @ 24-11-2007, 17:14) *
Hej Dag! Jag håller just på att skriva till dig, skulle bara ha adressen.
Här är 70 km/tim men många kommer dubbelt så fort, tror för att de tycker jag är en särling
med bi o rosor. So What. Om de hinner se angry.gif
MC kör på bakhjulet här, då håller jag för ögonen. slap.gif

Ja folk är inte riktigt klok att köra förbi dina vackra rosor i 70 knyck.Vilken tur jag bor på en återvändsgata i ett villaområde med lite biltrafik.
Ännu en vacker gallica Anete.
svennis
Klart jag vill ha en stickling av den. Anette. Gallican Anette
Du får komma hit och hitta lite ris. smile.gif
noranettan
CITAT (Dag @ 24-11-2007, 17:05) *
Nanette hadde jeg også i mange år, men den forsvant i den store "rosedøden" i 2001.
Det var en av de rosene jeg beundret mest i min hage.

Vad var det som hände Dag? Var det en svår vinter eller något annat?????

"Klart jag vill ha en stickling av den. Anette. Gallican Anette
Du får komma hit och hitta lite ris. smile.gif "
Svennis! Om de små sticklingarna överlever vintern så ska jag leta reda på Nanette och ställa åt sidan för din räkning! Jag kommer gärna och tar/köper ris av dig, du har så himla många fina rosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon