Full version: Dator
Bettis
Har ni bärbar dator eller stationär, var sitter ni med datorn confused.gif Själv har jag både och men just nu har jag den bärbara i knät och tittar på Leila bakar på TV:n cool.gif
Pirum
Bådadera, men tangentbordet och musen, ja allt, är egentligen bättre på den stationära. Så det är den jag använder när jag är 'hemma'. Den bärbara har jag just för att den är bärbar, så den tar jag med om jag behöver dator till arbete, studier, whatever.
skogstroll
Här är det stationär. Hade en bärbar men spillde saft i den så moderkortet gav upp angel_not.gif Skulle gärna ha bärbar igen (en Mac) men det får bli när man får råd smile.gif
Tosan
Här hemma har vi två stationära och två bärbara blush.gif
Den ena stationära har vi gjort i ordning så att sonen får köra sina spel på, plus att den klarar lite andra bränningsprogram än gubbens stationära. Själv använder jag min nya bärbara, den gamla är rätt utnött och finns som reserv. Jag halvligger i en fåtölj i vardagsrummet med datorn i knät smile.gif
Bettis
CITAT (skogstroll @ 24-11-2007, 16:00) *
Hade en bärbar men spillde saft i den så moderkortet gav upp angel_not.gif

Jag halvligger i en fåtölj i vardagsrummet med datorn i knät a0a.gif

rotfl.gif rotfl.gif
Starfight
Stationär med trådlöst tangetbord & mus med 24" skärm i vardagsrummet som även är kopplad till 37" tv´n så jag kan använda den som skärm om jag vill! rolleyes.gif
Alphaville
Jag har en lite bärbar sak... Sitter mest vid skrivbordet men det händer att jag tar den med till köksbordet ibland. Eller till tv:n om programmet bara är halvbra... whistling.gif
Anma
En stationär som min man använder mest till att göra musik på, han stackaren fick banta ner sin studio från ett helt rum i källaren till ett hörndatorskåp i vardagsrummet när vi flyttade. Tyvärr får inte gitarrerna plats i den så de står som prydnad i vardagsrummet.
Har den även kopplad till 40" tv:n, detta används mest till att få ett akvarium eller eldstad då och då. Ibland får fotona rulla där också, kul med en tavla som ändrar bild hela tiden!

Sen har vi "min" bärbara som halvårsvis används nästan uteslutande av mig som surfdator och halvårsvis som TV ute på stugan, har inte internet där. Vi böt soffa nyligen, innan satt jag i soffan och hade armstödet som databord, det var lagom högt och plant. Nya soffan funkar inte lika bra som det så nu har jag datorn i köket. Det är bra för nu använder jag den mindre! smile.gif
Bettis
Anma så spännande vad gör din man för musik???
EKLO
Bärbar mac som jag kopplar stort tangenbord till för att inte få ont i axlarna när jag skriver länge. Underbart att kunna ta med datorn vart som helst!
Ciczi
JAg har en bärbar, sambon en bärbar samt att vi har 5 st stationära datorer. Vissa fungerar som servrar i källaren så alla är inte användbara som en vanlig dator. Men tekniskt sätt kan jag koppla en skärm till alla fem och få dem att fungera.

Vanligtvis sitter jag med min dator i knäet.

Ciczi
Bettis
CITAT (Ciczi @ 24-11-2007, 20:02) *
JAg har en bärbar, sambon en bärbar samt att vi har 5 st stationära datorer. Vissa fungerar som servrar i källaren så alla är inte användbara som en vanlig dator. Men tekniskt sätt kan jag koppla en skärm till alla fem och få dem att fungera.

Vanligtvis sitter jag med min dator i knäet.

Ciczi

Jösses du har då fullt upp, jag har ju ändå en gubbe som jobbar med datorer men så många har vi inte här hemma, men det är väl som bagarbarn har inga bullar flirting.gif
Netha
Funderar på att skaffa mig en bärbar, men har inte bestämt mig ännu.
Om jag skaffar en, då måste jag ha trådlös router (el vad det nu heter)... nu kör vi med kabel.

Min nuvarande står centralt... ca 4 m från teven, ungefär lika långt till kök, sovrum och badrum plus andra rum...
skulle väl vara då att surfa med när jag ligger på soffan... men då somnar jag oftast tongue.gif

Får fortsätta och fundera. g.gif

Förresten... är det någon större skillnad mellan olika fabrikat?
Anma
CITAT (Bettis @ 24-11-2007, 18:47) *
Anma så spännande vad gör din man för musik???

Han är gitarrist så typ sådan musik, hårdrockare i botten, så det går nog åt det hållet. Allt från blues till metal, nästan enbart instrumentalt. Lika duktig som Joe Satriani, minst! smile.gif Låter som skryt men är faktiskt sant...
Bettis
CITAT (Anma @ 24-11-2007, 20:36) *
Han är gitarrist så typ sådan musik, hårdrockare i botten, så det går nog åt det hållet. Allt från blues till metal, nästan enbart instrumentalt. Lika duktig som Joe Satriani, minst! smile.gif Låter som skryt men är faktiskt sant...

Så kul men "borde" han inte ha lite mer plats då??
Anma
CITAT (Bettis @ 24-11-2007, 20:40) *
Så kul men "borde" han inte ha lite mer plats då??

Jo, det borde han verkilgen... Men när vi sålde huset och flyttade hit fanns inga treor till salu så då blev det denna tvåa på 52kvm, han kan vara glad att hans grejer får plats över huvud taget... cool.gif
Ciczi
CITAT (Bettis @ 24-11-2007, 20:16) *
Jösses du har då fullt upp, jag har ju ändå en gubbe som jobbar med datorer men så många har vi inte här hemma, men det är väl som bagarbarn har inga bullar flirting.gif

Han är elektro/data-ingenjör så det är inte så konstigt att han har datorer. Dessutom sysslar han mycket med programmering på fritiden så att ha hela huset fullt med datorer är fullt naturligt för honom. Fast jag fösröker kompensera upp med växter i massor. Och gissa vem som vinner... naughty.gif rotfl.gif

Ciczi
LadyG
Föredrar en ruskigt bra stationär än en halvdan bärbar. Samma peng ungefär, fast en bärbar kan aldrig bli lika bra som en stationär. Inte med dagens teknik iaf, men kanske i framtiden.

Stationär har mer hårddiskutrymme, möjlighet att själv byta komponenter, mindre värmeutveckling och tyvärr hägre elförbrukning. Men det kan jag leva med, om jag får ha en muskelmaskin som klarar allt jag ber den om.
Hannele
CITAT (Pirum @ 24-11-2007, 15:43) *
Bådadera, men tangentbordet och musen, ja allt, är egentligen bättre på den stationära. Så det är den jag använder

Jag har extra mus och lös tangentbord till min bärbara, perfekt.
Pirum
CITAT (LadyG @ 24-11-2007, 23:41) *
Föredrar en ruskigt bra stationär än en halvdan bärbar. Samma peng ungefär, fast en bärbar kan aldrig bli lika bra som en stationär. Inte med dagens teknik iaf, men kanske i framtiden.

Stationär har mer hårddiskutrymme, möjlighet att själv byta komponenter, mindre värmeutveckling och tyvärr hägre elförbrukning. Men det kan jag leva med, om jag får ha en muskelmaskin som klarar allt jag ber den om.

Det är sant, men man kan ha ganska snåla stationära också. Vet inte riktigt vad min drar, har inte bemödad mig räkna ut det, men jag har en AMD-processor som jag kör på halva hastigheten (i vanliga fall), under-voltat, och så har jag integrerat grafikkort - som duger utmärkt till allt utom actionspel. Etc. Min laptop drar säkert mindre, men inte så våldsamt mycket.
LadyG
CITAT (Pirum @ 24-11-2007, 23:54) *
Det är sant, men man kan ha ganska snåla stationära också. Vet inte riktigt vad min drar, har inte bemödad mig räkna ut det, men jag har en AMD-processor som jag kör på halva hastigheten (i vanliga fall), under-voltat, och så har jag integrerat grafikkort - som duger utmärkt till allt utom actionspel. Etc. Min laptop drar säkert mindre, men inte så våldsamt mycket.

Jag sitter på en dator som kräver ett nätaggregat på 580W. Jämför det med en normal hemdator som ligger på runt 300W, en ultratyst kontorsdator ligger förmodligen på 250W. Men jag kan acceptera det eftersom en del av det jag gör kräver en dator som kan spänna musklerna, jag skulle helt enkelt inte klara mig med en nedklockad dator. En laptop skulle inte heller förslå rent prestandamässigt om det ska vara för en rimlig inköpskostnad. Dessutom behöver jag kunna sitta vi datorn - bekvämt - 10 - 12 timmar per dag, och jag har aldrig träffat en laptop jag kunnat sitta och arbeta bekvämt med så länge. Fast datorn är mitt arbetsredskap, det kanske är annorlunda.
Pirum
Ja, sitter man så mycket framför datorn måste det vara ergonomiskt korrekt och då ligger säkert laptops i lä.

Jag har aldrig haft en dator som dragit över 200W tror jag (skärm oräknat), men så gör jag inget som kräver superprestanda heller smile.gif Mesta tiden sitter ju datorn bara och väntar på mina knapptryckningar, då kan den lika gärna tuffa på halva frekvensen.
LadyG
O herre min skapare, bara mitt grafikkort drar mer än hela din dator..! ohmy.gif

Fast jag har ju inte så mycket val iofs.
Lilla Birka
CITAT (Netha @ 24-11-2007, 20:35) *
Funderar på att skaffa mig en bärbar, men har inte bestämt mig ännu.
Om jag skaffar en, då måste jag ha trådlös router (el vad det nu heter)... nu kör vi med kabel.

Min nuvarande står centralt... ca 4 m från teven, ungefär lika långt till kök, sovrum och badrum plus andra rum...
skulle väl vara då att surfa med när jag ligger på soffan... men då somnar jag oftast tongue.gif

Får fortsätta och fundera. g.gif

Förresten... är det någon större skillnad mellan olika fabrikat?

Det beror lite på var man bor men man kan ha mobilt bredband också och då behöver man ingen router. Jag har en bärbar med extra mus och nummertangentbord inkopplat, det går utmärkt bra och den fördel som jag uppskattar mest är att den går så tyst!
Anma
Bärbar fungerar aldeles utmärkt till att surfa runt med och att ladda ner foton på, denna var en billig en för runt 5000:- ACER Travelmate 2350, har snart två år på nacken och har inte haft några problems. Jo, saknar tagnenterna d f och 6 sedan i somras, men de går att skriva ändå... Jag har nog närmare 3000 foton i denna, man torde tycka att minnet börjar bli fullt men än så länge har jag inte märkt nåt. Så klart blir inte ergonomin det ultimata, men för mig är det ändå skönare att skriva med denna, handlederna lutar mot datorn och jag når alla bokstäver, handlederna mår väl så där om jag skriver mycket (vilket jag oftast inte gör) men nacken mår bättre då jag kan slappna av i överkroppen. Sen har jag vant mig med touchmusen så jag knappt kan använda en vanlig längre... smile.gif

Gubbens intresse kräver så klart en mycket bättre dator, så det har han så klart, en stationär. Fråga mig inte vad det är för något... totalt noll koll!
Floppy
Hade en bra stationär dator tidigare...men så flyttade jag till en mindre lägenhet och då fick jag inte plats med ett skrivbord...så då blev det en superbra bärbar....och just nu sitter jag i köket...men jag har precis köpt en begagnad sekretär via Blocket och den ska vi hämta på fredag...skänken jag har nu i sovrummet ska säljas och då ska sekretären få stå där...med min fina dator på... tongue.gif
renate
Jag har en stationär JME och en 19 skärm,MOMUS framför tangentbordet.Mus använder jag aldrig.Den står på ett stort skrivbord i sonens fd rum,nu mitt datarum. Behöver ingen laptop.
sqrulan
Jag har en laptop,vardagsrummet är min nya arbetsplats. giggle.gif
Bettis
Visst är det skönt när man kan sitta bekvämt med datorn, just nu sitter jag med Laptopen i fotöljen och ser på CSI och surfar runt lite biggrin.gif
bahia1
Oj så mycket datorer ni har i varje hem.
Här har jag en stationär (valde det när jag köpte ny) och min man en bärbar. Det duger så gott för oss. Jag har inte ens platskärm till min ville inte ha det när jag köpte ny så jag behöll min gamla skärm.
Hälsningar
Bahia/Lena
Felicia
Jag har både och men den stationära är oftast är ockuperad av dottern så jag använder den bärbara. Det är det bästa också för då kan man sitta i soffan med datorn i knät och surfa och kika på TV samtidigt laugh.gif
Bookhousegirl
Jag har en riktigt bra bärbar dator, tycker det är guld att kunna ta med den när jag sitter på skolan och pluggar, eller om jag ska resa bort, de finns ju trådlöst nätverk lite varstans så det går ju nästan alltid att surfa. Dessutom har jag gjort mig av med min tv så nu har jag min dator som mediaspelare och den är på nästan jämnt... wink.gif

Hemma står den dock mest i köket eftersom jag har min externa disk där för extra lagringsutrymme och mest för att jag inte har någon kontorsdel i min lägenhet, det tyckte jag stal alldels för mycket plats och tog bort en del av hemtrevlighetsfaktorn!
Bee
CITAT (renate @ 25-11-2007, 19:27) *
Jag har en stationär JME och en 19 skärm,MOMUS framför tangentbordet.Mus använder jag aldrig.Den står på ett stort skrivbord i sonens fd rum,nu mitt datarum. Behöver ingen laptop.

Om du har en stationär dator och inte använder musen så måste du vara fena på kortkommandon tummenupp.gif

Jag skulle behöva bli mkt bättre på det. Känner du till någon bra sajt med lathund?
Tobe3
Sambon o jag har varsin bärbar och sedan en stationär dator för filmvisning på plattTVn och en dockningsstation för de bärbara. Då slipper man sitta med den bärbara i knät och helkass hållning. En av de gamla stationära sköter numera bevakningen och styrningen av husets värme o ventilation.
titti49zon6
Jag har en bärbar HP Pavilion dv 9000 med IntelCore 2 CPU T5600 1,83 GHz processor,
Minne 2046 Mb,Hårdisk 360 GB, NVIDA GeForce Go 7600 grafikkort , inbyggd webbkamera och Lightschribe DVD brännare
har dessutom ett trådlöst modem så jag kan sitta vartsomhelst i huset och när jag åker till sommarstugan eller om det ordinarie modemet skulle strula så har jag ett mobilt modem som funkar bra, enda nackdelen är att det går långsammare att surfa med det, speciellt om man ska hämta större filer
Jag är helnöjd med min bärbara den har dessutom en 17 tums skärm och Windows Vista
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon