Jan Lindgren
Hej!
Jag har varit ute och letat sagittariaknölar. Vattenståndet i dammen är högt nu så jag hittade bara två små knölar. Jag kokade dem och år dem med smör. Det är klart en rotfrukt värd att odla. Hur stor skörden kan bli med ordentlig gödsling vet jag inte men den blir nog inte särskilt stor i vårt klimat. I andra länder uppges det att knölarna kan bli upp till 15 cm. Har du ett sankt område så kan det vara värt ett försök. Både bladen och blommorna är vackra så den pryder sin plats. Många har den redan i sina dammplanteringar så det är bara att gå ut och gräva. Jag har nyss smakat så jag får se om det blir några förgiftningssymptom senare. Jag har varnat en läkare.
MVH
Jan Lindgren
Gurkan
Sagittaria sagattifolia enl. den Virtuella Floran

Spännande ! Alltid kul med ovanliga grönsaker och rotfrukter.

Finns det nån kultiverad form av denna växt eller är man hänvisad till vildformen ? Odlas den som grönsak nånstans i världen eller hur kom du på detta ?

Den Virtuella Floran nämner inget om giftighet så du lär nog överleva. :-)
Jan Lindgren
Hej!
Det finns en bra site om ätliga växter. www.pfaf.org S. sagittifolia odlas i Asien och där lär det finnas flera sorter. Jag kände igen smaken från blandningar med asiatiska grönsaker så troligen finns den i diverse konserver. Den ska inte ätas rå utan kokas och skalas. Jag rekommenderar lite smör till.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon