zatoichi
[attachment=9925:hjulträd...2007_106.jpg]jag undrar om någon på forumet har EGNA erfarenheter av detta träd? Jag har letat på nätet (och fått hjälp också av en annan forumist i trådet om vilka träd fäller sina blad sist på säsongen) och blir inte riktigt klok på vilken slags jordmån detta träd egentligen kräver? Duger en torr skogsbacke i zon 4 (3)? I mitt album finns bild på den planta som jag haft i något år, men som inte växer nämnvärt. Vet någon hur man bäst tar hand om detta träd? Alla tror förresten att det är en roddis...

kompostjord
Jag kan bara instäma i att det växer långsamt, jag har frösått det och som sagt, det växer låångsamt.
Tydligen relativt tåligt, jag glömde krukorna utanför kallbänken en vinter, de överlevde fast de inte var större än 20 millimeter.

Jag har tyckt om det här trädet en tid, sett det i en del trädgårdar men aldrig hört något om att det skulle vilja ha någon speciell jordtyp, jag tolkar det som att den vill ha "normal" jord. Men det är ju ingen egen erfarenhet med exakthet, eller jo kanske :-) jag har ju ändå tänkt till lite :-)
zatoichi
CITAT (kompostjord @ 25-11-2007, 10:33) *
Jag kan bara instäma i att det växer långsamt, jag har frösått det och som sagt, det växer låångsamt.
Tydligen relativt tåligt, jag glömde krukorna utanför kallbänken en vinter, de överlevde fast de inte var större än 20 millimeter.

Jag har tyckt om det här trädet en tid, sett det i en del trädgårdar men aldrig hört något om att det skulle vilja ha någon speciell jordtyp, jag tolkar det som att den vill ha "normal" jord. Men det är ju ingen egen erfarenhet med exakthet, eller jo kanske :-) jag har ju ändå tänkt till lite :-)

hihi, tack, med egen erfarenhet menade jag bara att jag redan sett det mesta som finns på nätet och finner inte något svar på min fråga där. Vill minnas att Zetas menar på att trochodendron skulle kräva alkaliskt jord men det har jag inte sett någon annorstädes så kanske villrådigheten härstammar även därifrån. häftigt med frösådd, hur har du kommit över frön till trochodendron?
Owe J
Vi hade en artikel om den i Trädgårdsamatören 4:2001 och fick sedan in några kommentarer. Den verkar inte ha några särskilda krav på jord, men står på Botan i Göteborg i sällskap med rododendron. Bland kommentarerna nämndes att de klarade de hårda 50-talsvintrarna i Mölndal, med 30 minusgrader, utan skador. Dessutom säger Hillier att det var en av de få vintergröna växter som klarade sig skadefria i deras plantskola (England) under den mycket svåra vintern 1962/63. Däremot gillar den inte, liksom det mesta vintergrönt, vårsol i mars, då bladen lätt blir brända.
zatoichi
Tack Owe, den artikeln läste jag i övrigt bland de första förstås, bra också eftersom den var uppmuntrande, men allt detta extrainfo var gött att höra;-) lugna puckar, mao. min står ganska skyddad bakom 2 st 3 meter höga kallstensmurar som står brevid varandra, så morgonsolen kommer åt hjulträdet ganska sparsamt, och först sent på eftermiddagen blir den direkt sol igen (på trädet alltså). Den kanske trivs där, även om det säkert blåser en del från sjön. jag har inte sett den blomma än men det kanske tar några år...
ngn -är det för sent att plantera trädpioner?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon