http://snowpalm.dyndns.org/forum/exotics.pl/#1732prova här istället där får du nog bättre svar .
jag täcker inte mina växter efter datum , utan efter hur vädret är . vilket menas att jag tar av skyddet under milt väder .
palmerna täcker jag när det går under -6c -7c eller väntas bli så kallt . man vill väl ändå dom ska se snygga ut och inte skadas men överleva
oliverna täcker jag när det går under -5c . men min krukodlade täcker jag inte alls och den står ute ner till -10c . men då min på friland ska vara där genom hela vintern vill jag inte pressa den .
agapnthusarna . täcker jag enbart med regnskydd , skydd mot kyla behöver inte mina . och därför måste jag täcka dom tidigt så det inte är blött ijorden .
kamelia skyddar jag dens blommor , vilket är rätt förståndigt att göra . vem vill mista sina kamelia blommor i en frost natt . sen tar man av skyddet på dagen och den blommar vidare . att skydda plantan gör jag inte förens i jan .
fikonen skyddar jag enbart för att få två skördar . anlagen fryser oftast bort . annars behöver inte plantorna nåt skydd alls .
och jag tänker så här .och jag förstår hur du tänker kanske, men dom mognar ju
inte ordentligt under vintern ,vilket du tror kanske ? , dom mognar ordentligt under hösten så när jag täcker kvittar den
sover redan .
palmer och oliver,kamelia m.m. mognar tidigt då dom mognar vid en varme temp än våra andra växter . alltså det måste inte va vinter för att dom sover utan det gör dom långt innan det ens blir frost . dom flesta av dom behöver inte vinter (en svensk) ,visst jag kan låta dom få en vinter det får dom också med frost . som förra året skyddade jag mina ena palm sent den dog fast det inte blev vad den ska tåla (vilket har att göra med ev ålder,el för fuktig m.m.), men den palmen jag skyddade när det gick under -6c den lever i dag . som med mina fikon dom får gula blad i sept-okt . och många av mina palmer vilar i en temp på runt +5c och blir kanske redan skade i -6c och överlever ner till -12c . och jag kan faktiskt få -6c nu och då är det väl klokt att skydda den palmen eller vad tycker du ? , vill du att den ska ha alla bladen kvar till våren , eller vill du alla bladen ska frysa bort ?? vilket tycker du låter bäst ? ,valde du alternativ 1 så exempel bör du skydda väderkvarnsplamen innan det blir för kallt . men sen bor jag här där jag bor. bor man i södra skåne vid kusten man kanske inte alls behöver skydda lika mycket som jag och inte alls vid samma tid punkt heller .
och tänkt på detta , dom mognar under hösten inte under vintern .