kompostjord
Hej
Jag undrar när ni brukar svepa in era ömtåliga växter i allehanda skydd?

Jag har det mest känsliga i en kallbänk för att undvika den mesta höstblötan

Täcker Agapanthusen runt den 2a-3e advent.

Har haft små "Indian tipis" av slanor runt känsligare träd, dessa fick en filt eller matta runt sig runt Nyår då det brukar bli nån riktig köldknäpp

Jag resonerar som så här.
Låt växterna få känna på att nu är det vinter, så att de mognar ordentligt.
Täck för den värsta snålblåsten och plötsliga soldagar med dragit Indian tipi.
Nu är jag ingen palm eller olivodlare ,det skulle vara kul att höra hur ni resonerar.

Alexander-VG-zon3
http://snowpalm.dyndns.org/forum/exotics.pl/#1732

prova här istället där får du nog bättre svar .

jag täcker inte mina växter efter datum , utan efter hur vädret är . vilket menas att jag tar av skyddet under milt väder .

palmerna täcker jag när det går under -6c -7c eller väntas bli så kallt . man vill väl ändå dom ska se snygga ut och inte skadas men överleva

oliverna täcker jag när det går under -5c . men min krukodlade täcker jag inte alls och den står ute ner till -10c . men då min på friland ska vara där genom hela vintern vill jag inte pressa den .

agapnthusarna . täcker jag enbart med regnskydd , skydd mot kyla behöver inte mina . och därför måste jag täcka dom tidigt så det inte är blött ijorden .

kamelia skyddar jag dens blommor , vilket är rätt förståndigt att göra . vem vill mista sina kamelia blommor i en frost natt . sen tar man av skyddet på dagen och den blommar vidare . att skydda plantan gör jag inte förens i jan .

fikonen skyddar jag enbart för att få två skördar . anlagen fryser oftast bort . annars behöver inte plantorna nåt skydd alls .

och jag tänker så här .och jag förstår hur du tänker kanske, men dom mognar ju inte ordentligt under vintern ,vilket du tror kanske ? , dom mognar ordentligt under hösten så när jag täcker kvittar den sover redan .
palmer och oliver,kamelia m.m. mognar tidigt då dom mognar vid en varme temp än våra andra växter . alltså det måste inte va vinter för att dom sover utan det gör dom långt innan det ens blir frost . dom flesta av dom behöver inte vinter (en svensk) ,visst jag kan låta dom få en vinter det får dom också med frost . som förra året skyddade jag mina ena palm sent den dog fast det inte blev vad den ska tåla (vilket har att göra med ev ålder,el för fuktig m.m.), men den palmen jag skyddade när det gick under -6c den lever i dag . som med mina fikon dom får gula blad i sept-okt . och många av mina palmer vilar i en temp på runt +5c och blir kanske redan skade i -6c och överlever ner till -12c . och jag kan faktiskt få -6c nu och då är det väl klokt att skydda den palmen eller vad tycker du ? , vill du att den ska ha alla bladen kvar till våren , eller vill du alla bladen ska frysa bort ?? vilket tycker du låter bäst ? ,valde du alternativ 1 så exempel bör du skydda väderkvarnsplamen innan det blir för kallt . men sen bor jag här där jag bor. bor man i södra skåne vid kusten man kanske inte alls behöver skydda lika mycket som jag och inte alls vid samma tid punkt heller .
och tänkt på detta , dom mognar under hösten inte under vintern .
lappa71
..kan meddela alla goa zonknäckare att vi här i Bergslagen nu har täckt.Vi gjorde en framställan till högre ort och med bara några dagars fördröjning( det kollades väl om vi gullat ordentligt vid planteringarna) så hade vi fått täckning. Det är nåt vitt, liksom puderaktigt, ca 30-35 cm som finns överallt. Nu väntar vi spännt på om det ska komma xtra gott som är knäck(t) framåt midvintern. Kanske knäck med valnöt inslaget i ett Magnolia Lois-blad........
Kenneth
kompostjord
Kul Lappa:-)

Var ute och inspekterade en Magnolia i dag, och tänk, den har mognat nu och lär väl släppa sina blad snart, kul att se att de mognat fast det inte är höst, tydligen mognar de i Nov och Dec. I allafall enligt mina erfarenheter.
Ludvig Johansson
Jag är nog för disträ och upptagen för växtodling tror jag ibland. Lyckas alltid missa den första rejäla frostknäppen (-10C) utan skydd. Det får bli när jag har tid, men normalt siktar jag på att marken ska ha frusit till lite innan jag täcker med löv eller bös (ris och löv). Det blir i november-december beroende på hur vintern artar sig. Geotextil känns inte lika kritiskt tidsmässigt, så det lägger jag på någon gång under november. Jag räknar in min brist i omskötsel i härdighetsekvationen för en växt jag vill testa. Med detta sagt har jag ändå källaren fullt med känsliga växter flirting.gif
Alexander-VG-zon3
jag har fått täcka av allt nu . regnigt och milt +8c . och så är det hos mig får täcka allt och sen täcka av . och så får jag börja med från okt-nov till att inte alls täcka förens slutet av dec . bättre att täcka efter väder än datum ,, tycker ni inte ? ( om man nu räknar i kyla )
Ludvig Johansson
Håller med dig Flaxss. Det är bra att lätta på täckningen när det är blidväder, om det inte är fukten som är problemet, t.ex för kaktusar. Det är viktigt att man hittar en variant som känns bra. Att täcka med geotextil fungerar för mig eftersom det går snabbt, funkar fint och inte kräver någon passning (inget på/av).
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ludvig Johansson @ 01-12-2007, 22:05) *
Håller med dig Flaxss. Det är bra att lätta på täckningen när det är blidväder, om det inte är fukten som är problemet, t.ex för kaktusar. Det är viktigt att man hittar en variant som känns bra. Att täcka med geotextil fungerar för mig eftersom det går snabbt, funkar fint och inte kräver någon passning (inget på/av).

dom som behövs täckas för regn täcker jag innan det häftiga regnen och sen håller jag dom täckta över hela vintern . men just för kyla och icke fuktkänsliga växter täcker jag av under milda perioder . typ jag kan få en mårtenknäpp och sen plus grader fram till dec-mitten av dec och sen hård frost igen . så under mårtenknäppen måste jag skydda nästan alltid . geotextil har jag inte använt men ska kanske testa . jag kör ju med frigolit,leca,vinterväv,gravljus,värmeljus,överblivna kläder som jackor,vantar,tröjor m.m. och handdukar och lakan .
zatoichi
hej, det där var intressant för en novis, kör du med gravljus och värmeljus mm också? it makes sense, iofs. men när är det värt att skydda med t ex gravljus (såg till min glädje att det finns sådana med 7 dagars brinntid...). Vilka växter och hur placerar man mm? Tänkte på detta med värmealstring då jag placerade en sjudagars på pappas grav igår...kan växter ta skada av dylik uppvärmning också?
Alexander-VG-zon3
CITAT (zatoichi @ 01-01-2008, 16:16) *
hej, det där var intressant för en novis, kör du med gravljus och värmeljus mm också? it makes sense, iofs. men när är det värt att skydda med t ex gravljus (såg till min glädje att det finns sådana med 7 dagars brinntid...). Vilka växter och hur placerar man mm? Tänkte på detta med värmealstring då jag placerade en sjudagars på pappas grav igår...kan växter ta skada av dylik uppvärmning också?

ja växter kan ta skada av alltför fuktig och varm luft under vintern om du har dom ute . när väl sen kylan drar ingång tar dom skada av låg temp om det blivit vår för dom .

du ska ju hålla växterna levande men ner kylda och sovande tills dom kan börja växa utan risk . att tillföra vårvärme är alltså inte bra under vintern eller då frost än hotar . så därför är värmeljus lite på gränsen för att det blir för varmt i milt väder . plus för mycket fukt om växten på vintern är skadligt .

men vi säger väderkvarnspalm eller oliv eller fikon . en enkel växt som tål en del .

så bankar jag ner trä ribbor (3-4) i jorden , och när frosten börjar komma så virar jag in växten i grön vinterväv . men i början har jag söder och västsidan(blåser det kommer det från väst,så skydda från blåst) öppna så fukt kan komma igen plus att den får känna på mildväder om så händer . plus skydda den från kyla från norr och öst . sedan när det blir kallt dvs neråt -10c . så virar jag om träribborna , där duken slutar så lägger du dom omlott (den ska vara mot söder,för ev öppningar i springan ska vara mot söder och inte vid norr där ev kall luft kan sippra in) . blir det under -20c -25c eller ordentligt kallt så sätter jag värmeljus som tillför värme . sen plus alla snö över växten som bara går . om värmeljus ger nåt extra skydd vet jag inte men det har funkat för mig .

sen frigolit och leca ( bland annat oliv och dadelplam får detta skydd ) , så sätter jag över en låda med frigolit(med lock) som jag på botten har skurit veck en fyrkant (gjort ett nytt lock) sen fyll det med leca (tar du bara halvävg eller har stor låda kan du även ha värmeljuse här) , men efter jag fyllt med leca så tar jag original locket och lägger över hålet plus en sten på slutet . sen det locket jag själv skar veck lägger jag över min känsliga agapanthus . denna lådan skyddar mot regn och vindar ev akn det bli fuktig men då bara vädra .

jag tillför aldrig någon extra värme mer än värmeljus . alltså inga slingor eller belysning . kräver dom mer värme än värmeljus då har jag dom i kruka och har inne om vintern .

kan tillägga att alla mina växter står oskyddat nu , utom min dadelplam och kanariedadel som jag har get frigolit och leca skydd , detta skydd har jag permanent på hela vintern från första frost natt till sista hårda frost .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon