Full version: Rostokar -
Christina i Taxinge~
Rostokar - var bor ni, hur länge har ni hållit på med rosor och vad värderar ni främst vid köp av rosor?

Jag bor i zon 3, har hållit på i 8-9 år och värderar friskheten hos rosor högst.
Det har inte alltid varit högsta prio för mig, men har blivit det med tiden.
Sen inser jag att om man ska "bygga upp" en rabatt med mörka rosblommor så prioriteras blomfärgen - men om rosen är sjuklig.....tar man den ändå för att den är så snygg? T ex.....

Egentligen vill jag veta vilken rosgrupp ni föredrar också.....*nyfiken*
Att Anette föredrar gallicor har väl ingen missat! giggle.gif

Jag föredrar rugosahybrider, men har plötsligt också fått intresse för moschatarosor......Tyvärr har jag en känsla av att de är sjukliga....? Har inga bevis för det, bara inbillning....eller? g.gif

Camilla i Värnamo
Jag gillar främst Rugosor/hybrider för dess friskhet och doft mm, stor användning...sen gillar jag moschata och mossrosor men de är lite klena av sig en del, och mossrosorna blommar ju bara en tid oftast. Sen finns det ju så många andra underbara också...suck det går i perioder...
kerstin z5-6
jag skrev härdighet , men skulle vilja ha färg och doft högst ..
*Humlan*
Jag har ingen favorittyp av rosor egentligen, det finns så många underbara rosor i alla grupper så varför välja?! Jag prioriterar friskhet, sen färg och växtsätt.
Christina i Taxinge~
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-11-2007, 12:30) *

Trodde aldrig du skulle välja härdighet först!?! ohmy.gif tongue.gif
Det gick "av bara farten" eller......?

Tosan
Bor i z 7, även om jag nog har ett lokalt bättre läge, tycker mig kunna hitta allt från z5-z7 ute på gårn, så därför är ju härdigheten viktigast, och då blir urvalet rätt begränsat.
Har alltid velat ha rosor "men det är ju bara hansa å nyponrosor som går här uppe" har man ju fått höra, så i somras bad jag om råd härinne att få en ros att överleva, och vips satt jag upp till midjan i rosträsket giggle.gif

Och rosgrupp, det var värre... föredrar ju tehybrider naturligtvis, men de är ju lite villkorliga... Nu har jag hittat favoriter i de flesta grupperna som ska få flytta hem till våren smile.gif
Mejal
Favoriten är Gallica, mest för att den hos mig växer bäst och vackrast, blommar mest, luktar mest och vad jag minns just nu, håller sig frisk här. Annars kan jag falla i trans för precis vilken ros som helst, utom (tor jag iallafall) knallröda rabattrosor.

Moschatarosor har jag FdG, Felicia, Cornelia, Mozart och Thisbe. Alla har inte kommit igång riktigt hos mig pga att jag planerar och planterar heltokigt ibland, men sjuka är de definitivt inte.
Jag håller på att gräver bort perenner runt dem just nu, som gör livet surt för dem.

Thisbe bor i ett stenröse precis vid vägen och den har jag lyckats köra över ett antal gånger samt bryta grenarna på och jag har en känsla av att den kommer att ge sig i vinter. Knappast Thisbes fel. sad.gif
kerstin z5-6
Nej Christina.. unsure.gif egentligen inte , men ska man vara ärlig så är det härdighet som avgör i ett val mellan två rosor -och då blir det den som hamnar först
Rabattrosor -tehybrider -är den enda grupp jag inte har utomhus överhuvudtaget
Margith
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-11-2007, 12:30) *

Tyvärr är det nog så för oss "här uppe" Vi måste prioritera härdighet, annars fastnar vi inte i rosträsket.
Hur kul är det med rosor som bara överlever 1 sommar? crying.gif

Hade jag bott i lite vänligare klimat skulle jag absolut skaffa ett helt gäng mossrosor wub.gif
noranettan
Ha, ha Christina. Tänk att jag är så tydlig vilken rosgrupp jag gillar bäst! OCH DEN VAR INTE MED. Jag hade faktiskt svårt att svara bara för det. Så det fick bli doften.....fast det kunde lika gärna ha varit friskhet och växtsätt och blomfärg........svåra val så här på söndagseftermiddagen. Zonindelningen blev också svår......jag räknar mig i z 4-5. Nu fyllde jag i 5-6, men det blir lite missvisande eftersom jag bor i z 4 helt klart men med en dragning mot 5. (men inte mot 6)....Ack ja.
Alexander-VG-zon3
nästan allt funkar här så jag svarade blomfärg,doft,frisk

och zon 1-2 , precis fastnat för rosor innan tyckte jag dom va hemska och tantiga . men nu är dom helt underbara växter
kerstin z5-6
Pilutta dej -tantiga -tur du ändrade dej och fick god smak smile.gif angel_not.gif
Kajsa
Bor i zon 3 - 4 mer åt 4 och jag skrev att jag värdesätter att rosen är härdig, köper visst en hel del klena men det medför alltid extra jobb med att täcka. Har ingen direkt favoritgrupp, är svag för många olika grupper, men dom får gärna blomma om som Rugosa, Portlands, Bourbon, Myskrosor, Mossrosor, Austinrosor mm och hittar jag en bra och frisk rabattros zon 5 (som Lions Rose ) blir jag glad. Gillar en massa en ggn blommande rosor också, en mörklila gallica är alltid underbar, i Damascena gruppen har jag starka favoriter. Och randiga, prickiga, oranga och annat roligt i rosväg är jag också svag för.
Köper gärna klena rosor för kruka och älskar stamrosor, mina lyxrosor.

Hur länge jag hållit på, nja är det 8 år kanske ? Sista fem åren har jag tokhandlat allt i rosväg rose.gif
Tjusiga färgrabatter är oviktigt, testa de olika grupperna, nya och gamla sorter är det roliga, sedan blir det lite rörigt men oj vad kul jag haft och har varje år.
Tosan
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-11-2007, 15:02) *
Pilutta dej -tantiga -tur du ändrade dej och fick god smak smile.gif angel_not.gif

Nej jag tror det är flaxss som gått å blivit tant jag giggle.gif flirting.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-11-2007, 15:02) *

äsch men när man är 14-15 tycker man allt är tantigt , nu är jag ju ändå 19 giggle.gif . men kerstin du blev väl aldrig tant ? , du är väl en dam ?
CITAT (Tosan @ 25-11-2007, 15:05) *
Nej jag tror det är flaxss som gått å blivit tant jag giggle.gif flirting.gif

nee jag har sölat och blivit gubbe , eller sprungit och blivit man . hmm hur man nu vill se det flirting.gif
Tosan
Hoppsan, var du så ung? w00t.gif
Men då får vi väl bara hoppas att du hunnit rusa iväg och bli man iaf biggrin.gif Du har en bra bit kvar till gubbe, värre för mig som just fyllt kärring crazy.gif
renate
Viktigast för mig är:
Doft
Friskhet
Härdighet
Prickade z 3-4 jag har hållit på med rosor i drygt 10 år men det blev mer intensivt när jag uppräckte rosforum.
Grupp? Innan sa jag alltid de gammaldags rosbuskar ligger mig varmast om hjärtat.Nu delar ag upp de i gruppor
Gallica............Alba..............Pimpineller..........ja alla gammaldags rosor älskar jag...och nu har jag fallit för Rugosor.De är frisk,doftar fantastiskt och blommar länge,vilket är inte det viktigaste för mig.Inte att glömmer de enkla vilda,jag har massor med vresrosor som är så älskvärd.
[attachment=9935:En_fliti...R_rugosa.jpg]
CGB
Doft, doft och doft (samt härdighet av nödtvång).
Mia, zon 3
Svåååårt - jag köper/faller för rosor pga doft och utseende, men sedan blir de kvar eller försvinner beroende på friskhet och härdighet.... (Valde doft...)
Har hittills inte brytt mig så mycket om grupptillhörighet etc, men det kan nog komma in senare. Om inte annat så märker man att vissa rosor passar bättre bredvid varandra än andra, inte bara pga färg, utan även växtsätt och blomningstid.

Och sedan hamnade jag mittemellan på resten - bor i zon 2-3, och har varit rosgalen i kanske 4 år (men valde 5 år, för intresset fanns där innan galenskapen tog över...)
Betty
Upptäckte att man kan bocka för flera. Vilken tur! för jag skulle inte kunna välja bara ett enda alternativ.
Egenskaper: Friskhet, doft, växtsätt och härdighet.
Zon: 5-6
Fick upp ögonen ordentligt för rosor för ca 4-5 år sen, intresset har ökat i takt med att det kommit fler härdiga rosor ute i handeln.
Svårt att säga vilka rosor jag föredrar mest, har ju inte hållit på så många år än.
ewa zon 3
Läser och lär mig nytt om rosor nästan varje dag men rostok eller inte rostok det är frågan, för jag märker att jag tänker och behandlar rosor lite som perenner när jag väljer och planterar.
Växtsättet hos rosen är mycket viktigt men doften och friskheten minst lika viktiga. Hos mig finns inga rosrabatter utan rosorna behöver kunna samspela med perennerna och gräsen runtomkring Kanske är jag inte riktig rostok om jag väljer rosor som kan passa till perenner istället för tvärtom. En lite mer renodlad rosplantering har varit på gång ett tag, en dröm, men hälsan satte stopp för det i år men vem vet hur det slutar det kanske blir prydnadsgräs och höga perenner istället med kompletterande rosor som kan klara ett torrt, väldränerat sol-hela-dagen-läge. Så intresset har funnits länge men rostokeriet har nog inte blommat ut för fullt hos mig än.
Zon 3 läge hos mig, för det mesta.

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon