|
Jag misstänker att vår senaste vovva en 3-årig labrador har haft två små anfall av epilepsi. Jag ska ringa vetrinären direkt i morgon, givetvis. Har någon erfarenhet av att leva med hund som har epilepsi, berätta gärna lite så jag får mera kött på benen. Mvh Fenja
Jag hade en gång en boxer med epilepsi. Tyvärr av den svårare sorten. Trots mycket höga doser med medicin hjälpte det inte, så vi var tvungna att avliva honom. Mildare varianter kan man medicinera. Tyvärr väldigt dyra mediciner, så det blir en bedömningsfråga hur man ska göra. Oftast är det i samråd med veterinären som man finner den bästa lösningen.
Margith
25-11-2007, 14:15
Jag har ingen annan erfarenhet av det här, än att jag haft en granne som hade en hund med epilepsi. Han skulle ha en tablett varje morgon och med det var allt OK. Men min granne protesterade lite över att medicinen var svindyr.
Tack för svar. Jag hoppas verkligen att veterinären kommer fram till att det är något annat. Anfallen har varit korta, någon minut och hon har varken tuggat fradga eller krampat särskilt mycket. Hon kommer snabbt på fötter efteråt också. Vid första anfallet för tre veckor sedan gissade jag på att det kunde vara sendrag... men vi får se. Mvh Fenja
ingrid fuxwall
25-11-2007, 20:35
Nu har jag inte själv haft någon hund med epilepsi men väl bekanta och som jag förstod var inte medicinen så dyr. Minns inte så bra men nog har jag för mig att i alla fall den ena personen gav sin hund ett billigt humanpreparat - givetvis på inrådan av veterinären, men jag kan ha fel för mig.
ingrid
har en granne me vovve me epelepsi hon medicinerar inte han har inte så stora anfall o inte speciellt täta så ingen anser de behövs då dom fungerar bra ändå o han är numera sju år epilepsin fick han ganska så omgående som liten när anfallen komme vill han gärna ligga i hennes famn o söker sej dit så vilar han ett tag o sedan så knallar han på som vanligt varken vetten eller hon vill på börja en medicinering då det ite är så ofta o dom kan leva med de utan problem ja mer än då anfallen kommer
honskkriver noga upp hur offta o hur långa anfallen är,, så dom har koll på de vovven är glad o pigg o alldeles som en vanlig liten pigg
hoppas din vovve inte har så allvarligt
Våran collie hade epiliptiska anfall, han fick ingen medicin, mer än kramplösande när han fick ett anfall, och han blev dålig, krampade och spydde efteråt, men det var ganska sällan, kanske 2-4 ggr om året. Dom började när han var sådär sju år, och vi avlivade honom när han var tolv. Då var han fortfarande ganska fräsch, dock lite för grining för min smak... Men det hade knappast något med epilipsin att göra. Viktigt är (tror jag) att om det visar sig vara det, att du kontaktar uppfödaren, epilipsi är ofta ärftligt, och uppfödaren bör veta om det.
Ledsen skriver p[ ett eng.tangentbord s[ det kommer att se konstigt ut ...men Min Hoffe tik Azola fick epilepsi. i sex, sju [rs [lder. Hon hade riktiga anfall med kramper som ;vergick p[ n[gon minut. Hon fick medicin som hon tog livet ut. Inte alls s'rskilt dyr vad jag kommer ih[g. detta var i och f;r sig b;rjan p[ nittio s[ jag har ingen aning om priser idag, ser att n[gon skriver att medicinen 'r dyr nu. Hon levde precis som vanligt och blev ca 12,5 [r gammal. "r det n[got speciellt du funderar ;ver s[ hojta Fenja.
Tack för alla svar! Azola jag tycker att jag fått bra respons och fått veta lite om hur det är att leva med en hund med epilepsi, det var det jag var nyfiken på. Med lite tur har Sanja en så lindrig art, OM det nu är epilepsi, att vi slipper att medicinera än så länge i alla fall. Jag vet inte om anfallen förändras med tiden? Vi har fått tid hos vetten på torsdag så kanske vi kan få reda på vad det är. Sanja verkar trots allt inte direkt fara illa av det och är jättepigg och sprallig nästan jämt. Jag återkommer när vi varit där!
Harvey, jag skulle hjärtans gärna kontakta uppfödaren, men Sanja har bott med en äldre man som gick bort och de anhöriga "städade bort" båda hundarnas stamtavlor... så tyvärr vet jag inte vem det är. Ska be vetten kolla om hon är chippad så kanske jag kan hitta något den vägen.
Tack! Fenja
Hej igen Fenja...Azolas anfall planade ut med [ren. Ib;rjan hade hon kanske 5 per [r. De sista [ren hade hon inga alls.
får hon anfall i vila eller när hon lekt? hade en jycke som krampade när hon lekte för mycket för länge det gick över när hon fick lugna sig lite mellan varven i leken.
De har kommit när hon legat och vilat. Kanske känner hon att det är på g, för hon har lagt sig på golvet båda gångerna. Annars ligger hon gärna i sofforna... Första gången trodde jag att det var sendrag, för det såg ut som om hon försökte resa sig men inte fick benen med sig liksom. Det går över på någon minut, tack och lov. Reser hon sig för tidigt så får hon liksom slagsida åt höger. Men sedan rör hon sig precis som vanligt. Åh Azola, jag hoppas att det blir likadant här då!!  Mvh Fenja
Skönt...nu kan jag skriva imed alla bokstäver igen. För Azola började det första gångerna vid lek, hon "rullade" med ögonen, det såg ut som hela ögat försvann upp i själva ögonhålan. Efter det kunde en kramp komma. Slagsida och ryckningar ...man fick passa sina fingrar då hon tuggade rätt ordentligt. (försökte till börja med få in tungan i munnen så hon inte skulle bita sig själv)Men det ska man inte göra!Anfallet varade kanske 15 sek - 1min. Vi fick snabbt röja undan runt henne så hon inte skulle slå sig under anfallet. Hunden behöver få lugn och ro efter anfallet, sover rätt mycket. Man kan också kolla så inte tungan blivit skadad. Var in på Fass Vet. och letade efter medicinen hon hade då, men kände inte igen någon alls. Då när vi fick vår medicin sa de att det var en "vanlig människomedicin" hon fått) Ja du Fenja, det är så jäkl.....a tråkigt när våra djur blir sjuka. Men om hon nu har epilepsi kan vi hoppas på att det blir den lindrigare varianten? ! som Azola hade, hon levde ett mycket bra liv med detta i alla fall. Kram på er alla där hemma! Det går säkert bra!
huskatt
28-11-2007, 08:24
Min hund Rune (lhasa apso 7år) fick sitt första anfall för ett år sen.Trillade ner från soffan o blev stel i ca 3min.Inga ryckningar då,såg död ut.Det var hemskt,så jag åkte till vet o tog blodprover.Men dom visade inget?!Han blir "normal direkt efter anfallet. Vet sa att hundar kunde få "små anfall då o då,men att det inte var så farligt för dom. Det gick några mån,sen fick han ett anfall till-kramp i bakbenen o ögonen stirrade.Åkte till en annan vet o tog blodprov-men det visade inget då heller.Fick i varje fall Stesolid att föra in i baken,ifall inte anfallet gick över på några minuter.Vet sa "att hunden ska helst ta hand om det själv o man ska inte ge medicin i onödan.Man får ta det lugnt o hålla i dom o prata lugnande.Det kommer små anfall med några mån mellanrum.Min hund tål inte att stressa för mycket,har jag kommit på o inte för långa promenader. Min uppfödare hade ingen annan i den kullen med såna problem. Hoppas du får en bra vet att prata med o att vovven mår så bra den kan.
hur gick det med vovve hos vet.?
Jo, det är epilepsi, men enligt vetten ska vi avvakta medicinering och noggrannt notera eventuella nya anfall tidsmässigt och så. Han säger att det är mycket lindriga anfall hon haft och att det är bättre för henne att reda ut det själv utan medicin än så länge. Vi ska göra en uppföljning i februari om det inte blir något akut. Så skönt att veta vad det är och hur vi ska bete oss framgent i alla fall även om det är tråkigt att Sanja är sjuk. Tack för all nyttig info från er alla! Mvh Fenja
GÖTT...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|