kompostjord
25-11-2007, 13:05
Hej
Som ni säkert sett ibland så ser man lite svart snusk nere i wc skålen.
Speciellt om man betraktar den från nån meters avstånd.
Det sitter som berget.
Har haft den i blöt med varmt vatten och maskindiskmedel.
Har kört med Wc borsten monterad i skruvdragaren, det går inte bort.
Hur gör ni?
Siv i Bollnäs
25-11-2007, 13:29
Det är svårt att få bort all smuts och missfärgning
på sidorna längst ner i toalettskålen. Vi har dessutom järnhaltigt vatten så det blir missfärgat bara av det dessutom!. Jag tycker mig ha upptäckt att det inte är så lätt att komma åt med den traditionella WC-borsten, den vispar bara runt utan att "ta" så bra. Så jag brukar använda en vanlig diskborste (ja inte den jag diskar med förstås!)

och skrubba med. Jag häller en ordentlig skvätt WC-rengöringsmedel i skålen och låter det ligga en timme eller så. Sen skrubbar jag med diskborsten. Hjälper inte det, brukar jag ta Ajax eller Kalkosan och göra om proceduren. Förr eller senare går det att få bort, men man får vara idog. Är toaletten gammal (som vår gästtoalett t ex) så kan sånt där bita sig fast ordentligt, då kan man prova med vit svamp (repar inte som den gröna). Men då får man räkna med att stoppa ner handen i vattnet - inte så farligt om det är nyspolat och rent för övrigt i skålen.
Siv
sqrulan
25-11-2007, 13:45
Häll i klorin och låt stå över natten.I värsta fall skrubba försiktigt med svinto och gummihandske på.
Om själva porslinet är förstört så blir det nog svårt.
Siv i Bollnäs
25-11-2007, 13:58
Jag glömde säga att engångs plasthandskar eller hellre gummihandskar (som har längre skaft) rekommenderas!
Betr. Klorin så är det ju blekande (och bakteriedödande?) till sin effekt - hur det är med rengöäringseffekten som sådan vet jag inte. För min del tycker jag att lukten av Klorin är så utomotdentligt äcklig så jag kan inte förmå mig till att använda det av den orsaken!!!
Gossen Ruda
25-11-2007, 14:19
Jag kör genomgående med kaustiksoda, tar det mesta inklusive huden så ta det nätt och akta ansiket och framför allt ögonen.
Är det nån form av kalkavlagring så kan det gå med ett surt medel, tex citronsyra eller vissa toamedel.
Annars brukar svinto funka bra. Går det ändå inte tror jag du får leva med det tyvärr. Oftast får man med sig en hel del, men inte allt.
Bara en tanke som flög in i mitt huvud. Man kanske kunde använda sig av maskindiskmedel. Har inte provat att använda det i en toalett men jag vet att det är väldigt effektivt när man inte får bort det som har bränts fast i en kastrull. Jag brukar låta kastrullen stå med maskindiskmedel i lite vatten ett tag och sen är det jättelätt att skrubba bort det fastbrända. Tänkte att det kanske kunde vara lika med smutsen i toaletten. Kanske kunde vara värt att prova iallafall.
Fosforsyra och klorin kör jag med, trots vissa 'miljövänsambitioner'. Ok, tror inte fosforsyra är så fasligt farligt kanske, men det tar bort fula färger etc, även på båtar och tusan vet allt. Men citronsyra kan nog också gå - men späds nog snabbt av eventuellt närliggande vatten.
Tillägg : INTE fosforsyra och klorin samtidigt! Var för sig!
Siv i Bollnäs
25-11-2007, 16:13
Jag hade lite bråttom när jag skrev mitt förra inlägg (därav en massa tryckfel!

) annars hade jag kanske funderat lite på det där med Svinto... När vi flyttade hit så hade förra ägaren skrubbat i toastolen med Svinto och följden blev att det med tiden hade blivit en massa små slipmärken där smutsen fortsättningsvis fastnade som bara den! Vi fick den aldrig riktigt ren utan den såg ofräsch ut för jämnan! Till slut tröttnade vi och köpte en ny toastol.
Man får ju tänka sig för lite när man använder svinto, för det första är löddret tokviktigt, för det andra är det ju inte meningen att man ska gnugga sig igenom materialet.
Så mycket som vi använder svinto på jobbet, och med tanke på hur gammalt allting är där, och ändå har vi inga repor efter svinton. Och då får man oftast gnugga varje år efter semestern eftersom de stått oanvända hela sommarlovet, och då blir det ju sorgkanter.
myskmadra
25-11-2007, 18:42
Svar: Tomic WC-pulver verkar över natten. Använd sedan regelbundet.
Kaustik soda kan förstöra gamla rör! Använd inte!
Hälsningar "rörmokar´n"
som provade allt (!) innan jag fann lösningen efter att flyttat in i en lägenhet där nån riktig snuskhummer bott innan.
Skrubba inte med svinto - då blir det repor där smutsen fastnar än lättare.
Det gula vid sidorna är urinsten,Jag häller med jämnar mellanrum Pärstorp ättika 24% eller Citronsyra i toastolen.Låt det vara några timmer.Min toastol blir helt vit igen.
sqrulan
25-11-2007, 19:12
Svinto är bra om man använder huvudet samtidigt.
Man får ju ta det försiktigt,jag har använt det många gånger utan att det
har uppstått några problem.
Gossen Ruda
25-11-2007, 20:50
Vid normal användning orsakar inte kaustiksoda några skador, bruksanvisning finns på förpackningen. Gamla rör är inga problem men det kan det vara med plaströr fast dom brukar hålla. Det står att det inte får användar i toastolar men det är väl plastmaterialen som spökar där. Sitsen kan få skador om man klantar sig.
Svinto borde inte vara några problem att använda i porslinstoastolar, dom är ju för jösses glacerade pricis som vanligt hushållsporslin. Har det blivit repor har säkert något annat använts.
Felicia
25-11-2007, 21:21
Jag tycker Klorin är det enklaste och bästa, bara att slå i lite innan man lägger sig på kvällen eller innan man far på jobbet på morgonen så att det hinner verka ordentligt så blir det så rent och fint
Brukar använda det ner i golvbrunnen och kaklet också mellan varven.
Visst, det luktar ju urka-pärka men det får man stå med då det blir så fint sen. Och inte behöver man stå och skura och arbeta heller
netaave
26-11-2007, 16:21
Är nog bäst att använda rengöringsmedel för toastol.
Låt det verka över natt, eller dag om huset är tomt och upprepa flera ggr.
Borsta med salt. När vi flyttade till denna bostad hade toastolen i badrummet brun rand i vattennnivån och ganska mörk också längst in
Fick då tips att borsta med salt och faktiskt så fungerade det.
Toastolen på lilltoan var ännu mer nergången... den gick inte att få ren... byttes ut mot ny.
Gossen Ruda
27-11-2007, 07:52
Ett sidospår Netha, har ni mycket järn i vattnet hos dig? Med tanke på gruvan så borde det väl finnas en del sånt i området.
Anette på Boäng
27-11-2007, 12:30
Jag använder ättika. Vi har mycket kalk i vattnet.
Hushållsättika blir för dyrt så jag köper på dunk (ogräsättika).
Vippa ut så mycket vatten som möjligt ur kröken, fyll på med ättika och låt stå över natten. Spola sedan flera gånger så det inte blir stående i rören. Fungerar perfekt.
Eller kan det inte va en skitrand där???
Jag har varit tvungen att lära mej leva med min snukiga toa o de går bra faktiskt.
Jag gav mej fan på o få bort den o till sist hade jag frätskador o fick ge mej.
CITAT (Gossen Ruda @ 27-11-2007, 07:52)

Ett sidospår Netha, har ni mycket järn i vattnet hos dig? Med tanke på gruvan så borde det väl finnas en del sånt i området.
Konstigt nog, fast vi har järnmalmsgruvan bara ett stenkast härifrån... nej vi har inte järnhaltigt vatten.
I Kiruna har vi mjukt vatten.
o2cui2i
16-01-2008, 07:38
Hejsan,
Jag har inte hög järnhalt i mitt vatten men det kan färga ändå. (www.analycen.se) Det samma gäller mangan. Följden blir att vattnet färgar allt som kommer i kontakt med det (tids nog). Tom håret har blivit mörkare.
Det som är mest angripet är just toalettstolen men då i den övre bakkanten. Hur kan jag bli av med detta? Ättika, klorin och så vidare fungerar när det får stå ett tag vilket är lättare i kröken men hur gör jag i resten av stolen?
Tacksam för input.
//Camilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.