Jeg har flyttet til en hus på landet i Tanum kommun i Bohuslän. På eiendommen bor en liten stamme med "villkatter" som jeg prøver å få kontroll på. Stammen består for øyeblikket av fire hunkatter og en hankatt (mor med fire voksne barn). I tillegg har vi tre vandrende hannkatter som er innom med jevne mellomrom. Før vi tok over eiendommen ble kattene matet av en bonde som bor i nærheten. Kattene får nå mat to ganger om dagen og vi har satt opp isoporkasser med høy i som de kan ligge i. Kattene holder ellers til under huset og i garasjetaket, så de fryser ikke selv om det blir kaldt.
Vi har forsøkt å gi hunkattene p-piller denne sesongen, men to av de ble likevel gravid. De to andre hunkattene er nå kastrert, og de siste tre kattene skal fanges og kasteres i løpet av vinteren. De voksne kattene regner jeg derfor med å ha under kontroll.
Jeg fikk heldigvis fanget inn begge kullene med kattungene (3+1), så flokken har ikke blitt forøket i år.
Det yngste kullet består av 3 nydelige småtasser. Ungene er ca. 13-14 uker gamle, og har bodd inne hos oss siden de var 6 uker. Det er to hunnkatter og en hankatt, alle er korthåret. Gutten (Gurken) er svart og hvit, den ene jenten (Björk) er helt svart, mens den siste jenten (Frøydis) er rød, svart og hvit.
Gurken er den sterkeste i kullet, og er uredd og pøblete. Frøydis er jegeren, og fanger alt hun kan bære med seg. Björk er minstemann, blyg og litt skeptisk til omverdenen. Hun blir tøffere for hver dag som går.
Den eldste ungen er rundt 6 mnd. Det er en grå og svart stripete jente (Gaia), veldig langhåret, halen er som på et ekorn :o) Den har bodd inne hos oss i over 2 måneder nå, etter å ha tilbrakt de første månedene alene i skogen med mor. De første ukene var den livredd og sky, men nå løper den rundt bena våre, og maler som en kvern når hun får kos. Hun misliker fortsatt å bli løftet opp, og er skeptisk til å sitte på fanget. Hun er en nydelig kattefrøken, men trenger ekstra oppmerksomhet i forhold til en "vanlig" katt. Hun har tatt på seg rollen som "tante" for småtassene, og er spesielt knyttet til Björk, den svarte hunkatten.

Kan noen hjelpe meg å finne gode hjem til disse kattungene? Siden jeg er nyinnflyttet, både i kommunen og landet, har jeg et veldig begrenset nettverk her. Jeg har hengt opp lapper på alle nærbutikkene, men har ikke fått en eneste henvendelse.
Er du interessert, eller kjenner noen som er det, send oss en epost på katter@charlott.no.
--
Charlott
PS: Kattungene er gratis, men jeg ser gjerne at de nye eierene gir en valgfri donasjon til Djürens Venner i Uddevalla som har hjulpet meg ved å låne meg fangstbur.