flugufrelsarinn
25-11-2007, 18:36
jag har en krukväxt som har verkar frusit. den stod i hallen, som inte är uppvärmd och mådde fint. sen kröp väl minusgraderna för tätt inpå och den säckade ihop. nu står han inne i värmen men verkar inte må bättre. börjar liksom bli vissen. bladen börjar bli torra. kan han repa sig eller är han död?
om någon vet vad det är för sort, skulle jag bli glad också, då kan jag skaffa en ny om inte den här överlever.
[attachment=9937:IMG_0872.JPG]
Christer i Falköping
25-11-2007, 18:44
Tycker det ser ut som någon form av euphorbia. Bladen har ju gett upp, det är klart, men om inte stammen verkar mjuk, tror jag att det så småningom kommer att växa ut nya. Släng den inte än på ett tag i alla fall.
Christer.
Gudrun i Göteborg
25-11-2007, 18:48
Instämmer med Christer. Bladen har nog gått hädan, men plantan kan nog överleva.
Euphorbia, ja. Något med "sprätt" eftersom den sprätter iväg fröna.
Elisabeth-Västkustkolonisten
25-11-2007, 18:53
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 25-11-2007, 18:48)

Instämmer med Christer. Bladen har nog gått hädan, men plantan kan nog överleva.
Euphorbia, ja. Något med "sprätt" eftersom den sprätter iväg fröna.
sprätt iväg, kallar vi den
flugufrelsarinn
25-11-2007, 19:07
ok schysst, tack för hjälpen. sparar han och ser om han repar sig till våren.
sqrulan
25-11-2007, 19:07
Ja,visst är det en sprättiväg.Den klarar sig nog men bladen blir nog fula och kanske
faller av men på vintern så brukar det tappa massor av blad i alla fall,hos mej gör
den det.
jag kallar den stritt-ikring. Den klarar sig säkert, de är ena tåliga rackare!!! Jag har försökt mörda min flera gånger (främst låtit bli att vattna), men den dog aldrig

...
hoppas din klarar sig dock!
Min finns i växt himlen nu, kastade bort den då jag flyttade, hemska jag
Vi har alltid kalla dessa växter Jum-jum i vår familj???har ingen aning om varför faktiskt???
Håller med dom andra i allafall, min erfarenhet av dom e att dom e nästan omöjliga att ta kål på
så den klarar sej nog.
Henrik_
26-11-2007, 20:13
Jag har lyckats!, eller ja, min sambo råkade

lämna kvar den i bilen över natten när vi flyttade.
Mitt i vintern... den överlevde inte
Annars verkar dom ju klara det mesta..
Hej
Jag tycker att du kan spara de till våren kanske roa lever t och ge nya gröna nästa vår.
Lycka till
H: BAssam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.