Fredrik på Munsö
Jag tänkte plantera en hel del gallicor i vår när terrasserma närmast huset blir klara en efter en.
Eftersom det är ganska mycket plats tänkte jag att det kunde vara kul att ha rotäkta så att de sprider sig en del...
Noranettan - vilka har du klara till våren? smile.gif

Hälsningar
Fredrik
Christina i Taxinge~
Hej Fredrik!
Kul att se dig här!

Anette kommer väl in snart och berättar vad hon har att erbjuda smile.gif
Men jag måste fråga....nog ska du väl ha några remontanter också?
Hur kul är det med en stor yta som plötsligt framåt augusti inte har en enda blomma? g.gif

Nåja, huvudsaken det är rosor! yes.gif
noranettan
Hm.....jag har skickat ett meddelande till dig Fredrik. Jag vill helst inte ta sådant här - forumist bland forumister. Gallicaterrass är väl en underbar idé. Klart du ska ha. Jag håller med Christina om att det är trevligt med lite längre blomning, varför inte stoppa in lite portlandrosor eller damascenor. Särskilt portlandrosorna är så lika gallicorna, både i blomma och växtsätt - förutom detaljen att de blommar en gång till. Höstdamascenorna likaså. Mme Boll är bara för underbar, tex.
Fredrik på Munsö
Hej Christina och tack för välkomnandet smile.gif

Visst ska jag ha några andra rosor också, funderar på några rugosor som doftar och remonterar bra.
Finns de på egen rot också tro?
Louise Bugnet och Roseraie de l´Hay. De kanske blir för höga? Louise (fast då hette den Louis) hade jag en fin innan bygget och den finns inte kvar längre tyvärr. Några tips på några andra rugosor som kan vara lite så där extra fina och inte ta över helt?

Hälsningar
Fredrik
Christina i Taxinge~

Om LB och RdH blir för höga.....vad har du då tänkt för höjd? En meter?
En rugosa som jag är mycket förtjust i är "Will Alderman" eftersom den växer snyggt, blommar mycket och doftar gott - en sån måste du ha! yes.gif
Inte verkar den bli jättehög heller - min är kanske 120-130cm efter 4 år.

"Scabrosa" är också en favorit av samma orsaker som ovan.
"Schneekoppe" förstås! Men den verkar kunna bli uppåt 150cm.

Anna NV Uppsala
Naturligtvis ska du ha Henry Hudson! Han växer lite lagom lågt och brett. Runt metern hög, men bredare.

Kordes olika Roadrunner-rugosor kanske? White Roadrunner ska hålla sig runt 50 cm och det tror jag stämmer. Annars är ju Fru Dagmar Hastrup ljuvlig.

Jag testar att länka till mitt Telia-album, jag har inte kläm på länkandet, detta ska vara White Roadrunner
https://lagring.storegate.se/USER/Pictures/...6265&Size=1

Oj jag tror länkningen fungerade, då tar vi lite reklam för gamla välkända Fru Dagmar H också!
https://lagring.storegate.se/USER/Pictures/...8347&Size=1
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon