soolroos
Fick i våras en brudorkidé som blommade och så småningom vissnade blommorna, helt naturligt. För kanske 2 mån sen fick den knoppar igen som såg ut att vara på väg att slå ut. Men i veckan upptäckte jag att de börjat torka och såg skrumpna ut och sen trillade de av crying.gif
Vad har jag gjort för fel ??
Den har stått i ett österfönster, det har inte kommit ngt direkt ljus på krukan (genomskinlig glaskruka) - har väl för övrigt varit rätt mörkt överhuvudtaget denna gråmulna höst. För ca 1 mån sen planterade jag om den i tidigare nämnda kruka med orkidéjord från plantagen. Har inte vattnat den sen dess då jag sett att jorden torkat eftersom och nu är det torr halvvägs ner i krukan ungefär.
Jag ser att det är 2 nya knoppar på gång och jag vill inte att de ska gå samma öde till mötes...
Tacksam för svar !!!
Anki V
Orkidéjord som fortfarande efter en månad är fuktig....... Det låter lite skumt g.gif. Hur pass grov är jorden?

Mina brudorkidéer är planterade i en sorts blandning av grova barkbitar och något som ser ut som cocosfibrer ( köpt på Plantagen) och det enda tecken på att det finns fukt i krukan är lite lätt kondens på krukväggen. Jag undrar om den inte i har det för fuktigt?

Anki
soolroos
CITAT (Anki V @ 25-11-2007, 21:22) *
Orkidéjord som fortfarande efter en månad är fuktig....... Det låter lite skumt g.gif. Hur pass grov är jorden?

Mina brudorkidéer är planterade i en sorts blandning av grova barkbitar och något som ser ut som cocosfibrer ( köpt på Plantagen) och det enda tecken på att det finns fukt i krukan är lite lätt kondens på krukväggen. Jag undrar om den inte i har det för fuktigt?

Anki

Ja jag tycker också att det tagit lång tid för jorden att torka.... unsure.gif Den ser ut som den du beskriver - barkbitar blandat m 'cocosfibrer'.
Lite kondens är det i nedersta tredjedelen av krukan och där är jorden mörkare också.
Hur ska jag göra nästa gånga jag vattnar då ? (jag brukar hälla en kanna igenom och låta allt rinna ur så att det inte samlas ngt vatten på fatet) Kan jag kanske ta bort lite jord så att det blir luftigare runt rötterna liksom ?
Sofiia
Såg att du ställde samma fråga på orkidéprat, cu fick ju redan endel svar där smile.gif
Men jag skulle tippa på att det är vattningen eller omplanteringen som gjort att den inte orkar med blomningen. Om rötter skadas under omplanteringen kan det bli jobbigt för den att blomma, men antagligen är det vattningen om du inte vattnat den på en månad.

Jag skulle plantera om i annan kompost, luftigare och med större bitar. Oftast är det så att de behöver vattnas oftare tiden efter omplanteringen, så det låter lustigt att det är vått ännu. Själv har jag nog planterat om då det funnits knoppar och blommor, man måste va lite försiktig så går det bra! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon